خبری خوش برای شهروندان قمی
طرح ساماندهی ضایعات فروشان به‌عنوان یکی از دغدغه‌های مهم شهروندان در دستور کار شهرداری قم قرار گرفت.
کد خبر: ۷۱۲۱۶۲
تاریخ انتشار: ۱۷ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۱:۵۶ 06 February 2019

به گزارش تابناک قم، تمام زباله‌ها را برای بیرون آوردن چند قوطی پلاستیکی از ته سطل بزرگ اشغال بیرون ریخته و بدون توجه به سراغ سطل بعدی می‌رود، این صحنه‌ها امروز کم‌وبیش در گوشه‌کنار شهر به چشم می‌خورد که نشان از ضعف مدیریتی در مسئله مدیریت پسماند داشته و نیاز به ساماندهی اساسی به‌ویژه در رابطه با ضایعاتی‌های شهر دارد.

از ضایعات به‌عنوان طلای کثیف یاد می‌شود که به دلیل عدم نهادینه‌سازی فرهنگ تفکیک از مبدأ و اختلاط کالاهای قابل بازچرخانی و دیگر زباله‌های تر، به‌حق اصطلاح درستی است چراکه بسیاری از کالاها و وسایل مستهلکی که شهروندان به بیرون از منزل می‌گذارند اگرچه دیگر برای آن‌ها آب ندارد اما برای عده‌ای دیگر نان داشته و همین مسئله کوچک به مشکلی بزرگی در نظم و انضباط شهر تبدیل می‌شود.

تا به امروز افرادی که در بخش جمع‌آوری ضایعات در سطح شهر قم مشغول فعالیت بودند ساماندهی نشده و سازوکاری برای فعالیت آن‌ها سنجیده نشده است، در واقع بسیاری از انبارهایی که به‌عنوان انبار ضایعات معروف بوده محلی است که ضایعات ریزودرشت از شیر مرغ تا جان آدمیزاد را در خود تلنبار می‌کند.

این روزها که خبر ساماندهی انبارهای ضایعات و فعالان این بخش در شهر پیچیده با اعتراضاتی از جانب این افراد همراه شده است، افراد شاغل در بخش جمع‌آوری ضایعات با این اقدام شهرداری قم مخالف بوده و معتقد هستند که درصورتی‌که فعالیت‌های آن‌ها زیر نظر شهرداری قرار بگیرد درآمد و عایدی‌شان از این کار کاهش پیدا می‌کند.

قدرت عزتی یک انبار بزرگ جمع‌آوری ضایعات دارد انباری که کالاهایی موجود در آن همان زباله‌هایی است که احتمالاً چند روز پیش شهروندان در قالب زباله خشک بیرون درب منازل خود گذاشته بودند. ارزش ریالی کالاهای موجود در این انبار بین یک تا یک ونیم میلیارد تومان است این مبلغ یکی از مصادیق واقعی از نام‌گذاری زباله به‌عنوان طلای کثیف است.

وی می‌گوید: شهرداری قم در ساماندهی انبارهای ضایعات و جمع‌آوری هر نوع زباله ارزشمند از سطح شهر مصر است و اصرار دارد که ضایعاتی‌ها باید به مقررات شهروندی پایبند بوده و تمام فعالیت‌های آن‌ها قانونمند شود.

عزتی در بیان علت مخالف ضایعاتی‌های شهر با طرح ساماندهی شهرداری ادامه می‌دهد: چیزی که مسلم است این بوده که با این طرح درآمد روزانه و ماهانه ما کمتر می‌شود، با اجرای طرح ساماندهی شهرداری مجری کارشده و ما باید حقوق خود را از این نهاد دریافت کنیم.

انبار ضایعات محلی برای دپوی اموال مسروقه شده است

‌در این‌ بین از کنار دو مسئله نمی‌توان به‌سادگی عبور کرد نخست شکل نامطلوب و نامناسب جمع‌آوری ضایعات در شهر بوده که چهره ظاهری شهر را به‌شدت برهم زده و جلوه نامناسبی برای شهروندان به وجود می‌آورد این مسئله وقتی ناگوارتر می‌شود که این شکل از جمع‌آوری زباله‌ها غیربهداشتی بوده و نظم شهری را از بین می‌برد و دوم مشکلات معیشتی و اقتصادی حاکم بر جامعه و ازجمله فعالان این بخش ویژه است که لازم می‌کند تا تدابیر سنجیده‌تری برای آن دیده شود.

معاون خدمات شهری شورای شهر قم در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم با اشاره به مسئله ساماندهی ضایعاتی‌های شهر، اظهار داشت: تمام فعالیت‌های کنونی انجام‌شده در این زمینه غیررسمی است، متأسفانه بسیاری از اموال مسروقه در انبارهای دپو ضایعاتی‌ها کشف می‌شود.

سید مجید سبحانی ثابت ادامه داد: جنس‌هایی که از سطل‌های زباله توسط این افراد جمع‌آوری می‌شود به مال‌خرهای غیررسمی فروخته می‌شود. سازمان مدیریت پسماند شهرداری قم 110 انبار جمع‌آوری ضایعات را شناسایی کرده درحالی‌که طبق آمار کلانتری قم بیش از 750 انبار غیررسمی جمع‌آوری ضایعات در شهر قم کشف‌شده است.

وی تأکید کرد: شهرداری بر نظامند شدن جمع‌آوری ضایعات و مدیریت پسماند طبق مصوبات شورای شهر و مجلس شورای اسلامی مصر است و شکل کنونی جمع‌آوری ضایعات را قبول ندارد، چهارچوب تعریف‌شده برای ساماندهی ضایعاتی‌های شهر این بوده که بخشی از ضایعاتی واقعی و فعال در قالب کار پیمانکاری جذب شهرداری شده و ضایعات جمع‌آوری‌شده تحویل شهرداری شده و از این طریق حقوق ماهانه دریافت کنند.

وضعیت سایت البرز قم نگران‌کننده است

با این حساب می‌توان نتیجه گرفت که علت اصلی مخالفت ضایعاتی‌ها با طرح ساماندهی شهرداری کاهش درآمدهای جاری است، در حال حاضر چون شکل فعالیت این افراد به‌صورت غیررسمی بوده و کارگران فعال در این انبارها از قانون کار تبعیت نمی‌کند با سود بیشتری برای انبارداران بزرگ همراه است و روند خریدوفروش اجناس نیز بدون ضابطه و بر اساس اصل توافق دوطرفه صورت می‌گیرد.

اصل نظام‌اند شدن جمع‌آوری پسماند از سطح مطلب پذیرفتنی بوده که نمی‌شود ایرادی بر آن گرفت اما در شرایط حاکم بر معیشت و اقتصاد جامعه باید انعطاف لازم را نیز در ساماندهی این قبیل افراد انجام داده و طرح ساماندهی به بهای بیکاری این افراد تمام شود.

نکته مهم‌تر این است که عموم شهروندان قمی از طرح نظام‌اند شدن و ساماندهی زباله گردها و ضایعات فروشان شهر استقبال می‌کنند چراکه وضعیت رهاشده این بخش به‌نوبه خود ناامنی اجتماعی و روانی را در بین آن‌ها به وجود می‌آورد.

معاون خدمات شهری قم با اشاره به مشکلات سایت دفن پسماند البرز ابراز کرد: به دلیل مشکل عدم تفکیک زباله از مبدأ و جداسازی زباله‌های تر، خشک و خوراکی از یکدیگر سازمان پسماند مجبور است زباله‌ها را در عمق 20 متری زمین به‌صورت روزانه در سایت البرز دفن کند.

وی عنوان کرد: وضعیت سایت البرز با ادامه این روال نگران‌کننده می‌شود، با توسعه شهر و شهرنشینی فرهنگ تفکیک از مبدأ باید به‌درستی در سطح شهر نهادینه شود، ساماندهی مسئله مدیریت و جمع‌آوری پسماند تا حدودی می‌تواند این مشکل را کاهش دهد.

منبع: تسنیم
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار