مدیرکل اداره دامپزشکی قم خبر داد؛
مدیرکل اداره دامپزشکی استان قم گفت: با نظارت‌های صورت گرفته طی روزهای اخیر، ۴ تن فرآورده خام دامی فاسد و غیر بهداشتی در قم کشف و معدوم شد.
کد خبر: ۷۱۲۶۱۵
تاریخ انتشار: ۱۸ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۱:۰۶ 07 February 2019

به گزارش تابناک قم، محمد مهدی رفیعی در نشست خبری که در نمایشگاه شکوه ۴۰ ساله انقلاب اسلامی برگزار شد، بیان کرد: دامپزشکی استان در چهل سال اخیر رشد و پیشرفت چشمگیری داشته است که مهم‌ترین آن‌ها در حوزه نظارت برفعالیت های خام دامی بوده است.

وی افزود: در اوایل انقلاب اصلاً در بحث فرآورده‌ها و قصابی‌ها و در سطح شهر حضوری نداشتیم اما در حال حاضر ما در بحث فرآورده‌های خام دامی در سطح شهر حضور و نظارت کامل داریم.

مدیر کل دامپزشکی استان قم تصریح کرد: در حوزه ناوگان حمل و نقل دام و فراورده‌های خامی در قبل از انقلاب کنترل وجود نداشته اما اکنون تمام ناوگان فراورده‌های دامی در کامیون‌های حمل دام، حمل طیور، جوجه یک روزه، حمل گوشت و مرغ تحت نظارت دامپزشکی است که دارای کد رهگیری بوده و در سامانه ثبت شده‌اند.

وی ادامه داد: ناوگان حمل ونقل سرد در بعد از انقلاب راه اندازی شد که در گذشته گوشت با پیکان بار حمل می‌شد.

رفیعی بیان کرد: در زمینه واکسیناسیون ما دارای ضریب پوشش بالای ۸۵ درصد هستیم که رقمی در حد استانداردهای بین المللی است.

بیش از ۶۰ درصد تولیدات دامی قم صادر می‌شود

وی با تأکید بر رشد بالای دام و طیور در استان عنوان کرد: بیش از ۶۰ درصد تولیدات استان مازاد است و صادر می‌شود و این در حالی است که در قبل از انقلاب ما واردات گوشت به استان را داشتیم.

مدیر کل دامپزشکی استان قم با اشاره به رشد چشمگیر دامنه فعالیت بخش کارشناسی ادامه داد: بدنه کارشناسی در بخش دولتی ۹ برابر شده است و در بخش خصوصی و دولتی در اوایل انقلاب حدود ۱۳ نفر مشغول به کار بودند، اما اکنون مجموع کارکنان بخش دولتی و خصوصی بالغ بر ۵۵۰ نفر است.

وی بیان کرد: مراکز درمانی در سطح استان رشد ۲۵ برابری و مراکز مایع کوبی رشد ۱۲ برابری را داشتیم.

رفیعی با تأکید بر رشد آزمایشگاهی در چند سال اخیر تصریح کرد: ما اکنون دارای ۳ آزمایشگاه استاندارد هستیم که بسیاری از آزمایش‌های تخصصی در آن انجام می‌شود.

وی عنوان کرد: مبحث دیگری که در آن رشد بالایی داشتیم حوزه ردیابی است که در بسیاری از کشورها وجود ندارد ما توانایی ردیابی محصولات، بخصوص در مرغ و تخم مرغ داریم و تمام محصولات مرغی و پرتئینی در قم دارای شناسنامه است.

مدیر کل دامپزشکی استان قم افزود: از شاخص‌های دیگر رشد می‌توان به صنایع وابسته به دام مثل بسته بندی و کشتارگاه‌ها، ایجاد سایت قرنطینه مرکزی، فعالیت شورای نظام دامپزشکی، فعال شدن بخش خصوصی در حوزه دامپروری و توسعه خدمات به بخش‌ها و روستاها و... اشاره کرد که سبب اشتغال زایی بالایی شده است.

وی عنوان کرد: در گذشته کشتارگاه‌ها کاملاً به صورت سنتی بوده اما در حال حاضر صنعتی است و ۵ ظرفیت کشتارگاهی وجود دارد.

کشتار گاه‌های قم یک ناظر روحانی و یک ناظر بهداشتی دائمی دارند

رفیعی با تأکید بر شرعی بودن تمامی ذبح‌ها عنوان کرد: کشتار گاه‌ها یک ناظر روحانی و یک ناظر بهداشتی دائمی دارند و تمامی ذابحین دوره اموزشی دیده ودارای کارت هستند.

وی با اشاره به ریشه کنی بیماری طاعون گاوی همزمان با همه دنیا عنوان کرد: ما ۲۵ سال است که گزارشی از بیماری سیاه زخم نداریم و امسال بیماری تب برقکی دام‌ها کنترل شد و تاکنون هیچ موردی از آنفلوآنزای حاد پرندگان در قم مشاهده نشده است.

مدیر کل دامپزشکی استان قم با تأکید بر عملکر خوب دامپزشکی استان در بحث بیماری‌های مشترک بین دام و انسان دام گفت: گروه‌هایی از دامپزشکی به تست و آزمایش از دامداری‌های صنعتی و نیمه صنعتی در رابطه با بیمارهای سل، تب مالت و مشمشه می‌پردازند.

وی با بیان اینکه هم اکنون ۲ هزار و ۵۰۰ مرکز عرضه فرآورده‌های پروتئینی در استان وجود دارد که به صورت مستمر مورد نظارت و ارزیابی قرار می‌گیرد افزود: ردیابی و شناسنامه دار کردن محصولات دام و طیور در قم توسعه بسیار خوبی یافته است.

رفیعی ادامه داد: زنجیره نظارت از مزرعه تا سفره وجود دارد و در سطح رستوران‌ها نیز نظارت داریم، دام‌ها نیز قبل از اعزام به کشتارگاه‌ها معاینه می‌شوند و با گواهی پزشکی دامپزشکی اعزام می‌شوند.

وی افزود: طرح قرنطینه مبدأ و مقصد برای نخستین بار در قم اجرا شد.

مدیرکل دامپزشکی قم با اشاره به اجرای طرح مبارزه با قاچاق دام بیان کرد: با اجرای طرح ممنوعیت خروج دام مولد از قم، نظارت ورود و خروج دام در مبادی ورودی شهر افزایش یافته است و خروج سایر دام‌ها نیز تنها با صدور مجوز ممکن است.

وی ادامه داد: با اقدام‌های نظارتی صورت گرفته طی روزهای اخیر، چهار تن فرآورده خام دامی فاسد و غیربهداشتی در استان کشف و معدوم شد.

رفیعی در پایان افزود: خوشبختانه دارای استاندارد مد نظر سازمان‌های بین المللی مانند HACCP،GMP هستیم ویکی از کارخانه‌های شیر موفق به کسب کد صادراتی محصول به کشورهای اروپایی شده است.

منبع: مهر
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار