در شرایطی که نهادهایی مانند صنعت، معدن و تجارت و اداره‌کل محیط زیست در زمینه اجرا و تقویت قانون هوای پاک مسؤول هستند ولی اراده جدی برای اجرای این قانون در قم وجود ندارد.
کد خبر: ۷۱۳۰۶۳
تاریخ انتشار: ۱۹ بهمن ۱۳۹۷ - ۲۳:۰۲ 08 February 2019

به گزارش تابناک قم، قانون هوای پاک پس از سال‌ها انتظار در حوزه ایجاد شرایط هوایی مناسب و جلوگیری از ایجاد آلودگی به تصویب رسید.

با توجه به تحقیقات و پژوهش‌های به عمل آمده برخی از مرگ‌های ناشی از بیماری‌های غیرواگیردار به دلیل آلودگی هوا است بنابراین به ضوابط و مقرراتی نیاز است تا روند استانداردسازی میزان آلاینده‌ها و پایش با دقت و سرعت بیشتر صورت گیرد و تهدیدات ناشی از آلودگی به صفر کاهش پیدا کند.

قانون هوای پاک به ضمانت اجرایی و تعیین میزانی از جرایم نیاز دارد تا به عنوان پشتیبان عمل کرده و در راستای برطرف شدن آلودگی هوا اقدام شود.

غفلت از قانون هوای پاک در زمینه کاهش آلودگی‌های صنعتی

حسن بختیاری، عضو کارگروه محیط زیست استان قم با بیان اینکه اراده جدی برای اجرای قانون هوای پاک در قم وجود ندارد گفت: به طور عملی مجموعه صنعت، معدن و تجارت و محیط زیست توجهی به این موضوع ندارند و به نظر می‌رسد اداره‌کل محیط زیست باید مطالبه‌گری کرده و در عرصه نظارت و پایش و کنترل صنایعی که در استان ایجاد آلودگی می‌کنند به طور جدی‌تر وارد شود.

وی با اشاره به برگزاری جلسات متعدد در زمینه پیگیری این قانون خاطرنشان کرد: مجموعه صنعت، معدن و تجارت به بهانه موضوع اشتغال از پیگیری وظایف قانونی و کنترل و نظارت واحدهای صنعتی خودداری می‌کند. متأسفانه برخی از افراد در استانداری از این فرآیند حمایت می‌کنند که به طور عملی منجر شده قانون هوای پاک در حوزه جلوگیری و کاهش آلودگی‌های صنعتی در استان قم مغفول بماند.

محیط زیست حریف فعالیت‌ غیرقانونی واحدهای صنعتی نیست

عضو کارگروه محیط زیست استان قم معتقد است: این غفلت سبب ایجاد شرایط نامناسب در شهرک‌های صنعتی از جمله شهرک صنعتی سلفچگان شده که کانون آلودگی است و کماکان صنایع آلاینده در این شهرک مشغول فعالیت هستند و به هیچ وجه نیز مجموعه محیط زیست حریف فعالیت‌های غیر قانونی و آلودگی‌های ناشی از فعالیت‌های صنعتی این واحدها نمی‌شود.

وی با اشاره به آلودگی‌های شهری گفت: درست است که به دلیل فقدان فعالیت‌های صنعتی شهر قم از آلودگی کمی برخوردار است ولی باید سیستم‌های پایش و مراقبت به طور جدی فعال شود.

بختیاری خاطرنشان کرد: مجموعه اتوبوس‌های شرکت اتوبوسرانی به دلیل فرسودگی آلودگی قابل توجهی ایجاد می‌کنند و مجموعه شهرداری باید نسبت به اصلاح وضعیت موجود و کمک برای انجام تعمیرات به طور جدی وارد شود. شرایط کنونی به گونه‌ای است که شرکت‌های اتوبوسرانی هزینه‌های لازم برای تعمیرات موتور را نداشته باشند.

رئیس کمیته محیط زیست شورای شهر قم با بیان اینکه معاینه فنی خودروها یکی از ارکان مهم در قانون هوای پاک است تصریح کرد: این بخش باید به صورت جدی‌تر پیگیری شود زیرا به موضوع آلودگی هوا مربوط می‌شود بنابراین فعالیت واحدهای معاینه فنی باید به شکل جدی‌تر کنترل و نظارت شود.

وی با اشاره به علت ورود پیدا نکردن نهادهای استان در زمینه قانون هوای پاک گفت: فرهنگ قانون‌گریزی در بخش‌های مختلف نهادها و ادارات و مردم مشاهده می‌شود. قانون هوای پاک شاید نقص‌هایی داشته باشد ولی نقاط قوتی نیز برای آن وجود دارد.

کارشناس محیط زیست به عوامل و بهانه‌ها در زمینه اجرایی نشدن قانون هوای پاک اشاره کرد و افزود: صنعت، معدن و تجارت در زمینه واحدهایی که آلایندگی آنها محرز است نیز حاضر نیست پاسخگویی لازم را داشته باشد. محیط زیست نیز به شدت در این زمینه در فشار است و به بهانه اشتغال به صورت جدی نمی‌تواند ورود پیدا کند.

وی معتقد است: به طور عملی متولی اجرای قانون هوای پاک محیط زیست است که در زمینه اجرای این قانون به طور کامل با احتیاط و دست بسته حرکت می‌کند.

بهانه اشتغال برای فعالیت واحدهای آلاینده

بختیاری تصریح کرد: برخی از افراد در مجموعه استانداری به بهانه موضوع اشتغال از فعالیت واحدهای آلاینده در مجموعه استان حمایت می‌کنند بنابراین به طور عملی محیط زیست در فشار است و نمی‌تواند نقطه نظرات کارشناسی خود را در بحث صنایع آلاینده اعلام کند و موضع‌گیری رسمی و جدی از طرف محیط زیست شاهد نیستیم.

وی با اشاره به آلودگی‌های صنایع در سلفچگان گفت: این صنایع به اندازه‌ای آلودگی محرز دارند که حتی روستاهای اطراف شهرک صنعتی سلفچگان را نیز متأثر می‌کنند و مردم به شدت در این مکان ناراضی هستند ولی به دلیل حمایت‌هایی که در مجموعه بدنه سازمان صنعت، معدن و تجارت و برخی افراد در بدنه استانداری وجود دارد به طور عملی محیط زیست نیز برخورد جدی در این زمینه نداشته و نمی‌تواند داشته باشد.

عضو کارگروه محیط زیست استان قم با بیان اینکه شکی نیست که فعالیت صنعتی می‌تواند نقشی در اشتغال داشته باشد خاطرنشان کرد: اگر این اشتغال منجر به ایجاد مشکلات زیست محیطی و بهداشتی برای مردم شود بدون تردید اشتغال پایدار نیست و تبعات بهداشتی و بیماری‌زایی ناشی از این آلودگی‌ها به شدت هزینه‌های سنگینی بر مردم تحمیل می‌کند.

وی یادآور شد: اکنون شب‌ها فعالیت واحدهای آلاینده سلفچگان اوج می‌گیرد و به شدت مشکل دارند و به طور عملی سبب مهاجرت برخی از این روستاییان به شهرها شده و روستاهای آن بخش به واسطه این فعالیت‌ها تخلیه می‌شوند.

بختیاری عنوان کرد: اشتغال در برخی از این صنایع آلاینده اشتغال بومی نیست ضمن اینکه کارگرانی که در این واحدها فعالیت می‌کنند به شدت در شرایط نادرست و آسیب به سر می‌برند و به عنوان انسان باید حقوقشان محترم شمرده شود. هر چند به دلیل شرایط نامناسب اقتصادی مجبور هستند در وضعیت نامناسب کار و فعالیت کنند.

به نظر می‌رسد اجرای قانون هوای پاک با وجود نقص‌ها می‌تواند به عنوان ناجی عمل کند و نقش اداره‌کل محیط زیست در حمایت از اجرای این قانون غیر قابل انکار است.

اگر مدیریت استان حمایت جدی از اداره‌کل محیط زیست داشته باشد. به طور طبیعی می‌توانیم شاهد باشیم که این اداره‌کل از ابزارهای قانونی خود برای پایش و مقابله با صنایع آلاینده استفاده می‌کند و مشکلات در برخی از شهرک‌های صنعتی و بخش‌ها به واسطه این کنترل و نظارت کاهش پیدا می‌کند.

اکنون محیط زیست به شدت در فشار است و کوتاهی‌هایی که مشاهده می‌شود به این دلیل است که به طور عملی نمی‌تواند به تنهایی برخورد جدی با واحدهای آلاینده داشته باشند بنابراین مجموعه مدیریت استان باید اراده خود را در حوزه حمایت، پیگیری‌ها و اقدامات سازمان محیط زیست قرار دهد. در این صورت اداره‌کل محیط زیست می‌تواند به وظایف قانونی خود عمل کند.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار