دانشجویان و پزشکان جهادگر قمی بانوای فاطمی و نگاه به رسم مولای خود حضرت علی(ع) در خدمت به نیازمندان، انقلابی درمانی را در چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب در مناطق محروم و کم‌برخودار قم رقم زده‌اند.
کد خبر: ۷۱۳۳۰۰
تاریخ انتشار: ۲۰ بهمن ۱۳۹۷ - ۲۰:۴۱ 09 February 2019

به گزارش تابناک قم، مردم شهر مقدس قم در سالروز شهادت حضرت زهرا(س)‌ هم‌نوا با شیعیان ایران و جهان دست از کارهای روزمره خود کشیده و در عزای بانوی دو عالم به سوگ نشسته‌اند اما امروز در این شهر افرادی هستند که متفاوت‌تر از بقیه عزادار حضرت زهرا(س)‌ شده‌اند و با نگاه به رسم مولای خود حضرت علی(ع) در مناطق محروم و کم‌برخودار به دنبال خدمتی متفاوت به نیازمندان هستند.

خدمت به مردم با ذکر یا زهرا(س) طعم متفاوتی دارد که جهادگران گروه سفیران سلامت با ارائه خدمات درمانی به مردم منطقه شیخ‌آباد طعم آن را می‌چشند، این جهادگران نه فقط امروز بلکه از بیشتر روزهای تعطیل سال به‌عنوان یک فرصت برای خدمت به مردم استفاده می‌کنند همانطور که در ایام عید نوروز و فصل تابستان نیز از امور مختلف زندگی خود دست کشیده و بدون هیچ چشم‌داشتی به اردوهای جهادی مشغول می‌شوند.

برگزاری 10 اردوی جهادی توسط جهادگران بسیجی در مناطق محروم

محمدرضا استاد شریف مسؤول گروه جهادی سفیران سلامت بسیج دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی قم طی گفت‌و گویی با اشاره به اینکه نیروهای متخصص با استفاده از استانداردترین تجهیزات در اردوهای این گروه جهادی گردهم می‌آیند، اظهار کرد: اکنون برخی از داروها که در بازار به صورت سهمیه‌بندی‌شده به افراد ارائه می‌شود در اردوی جهادی منطقه شیخ‌آباد قم در مدرسه امام رضا(ع) به میزان نیاز فراهم آورده شده است.

وی با اشاره به ثبت‌نام 100 نفر از دانشجویان برای شرکت در اردوی جهادی گروه سفیران سلامت مطرح کرد: با توجه به ظرفیت‌های موجود در این اردو، فقط توان استفاده از 50 دانشجو را داشته‌ایم.

استادشریف خاطرنشان کرد: 15 نفر از اساتید و کادر درمانی دانشگاه از جمله جراحان و متخصصان زنان، اطفال، داخلی، دندانپزشکی، پروتز و اطفال دندانپزشکی در این اردوی جهادی حضور یافته‌اند و فعالیت درمانی زیر نظر این افراد دنبال می‌شود.

مسؤول گروه جهادی سفیران سلامت با بیان اینکه بیش از دو میلیون تومان دارو در این اردوی جهادی مورد استفاده قرار گرفته است، گفت: گروه جهادی سفیران سلامت روز پنجشنبه هفته گذشته 450 نفر را به صورت رایگان ویزیت کرده و امروز خدمات درمانی پزشکی، دندانپزشکی و بینایی‌سنجی را به 520 نفر ارائه کردند.

وی با اشاره به اینکه تاکنون 10 اردوی جهادی به همت این گروه در مناطق محروم و کم‌برخودار دنبال شده است، خاطرنشان کرد: اگر تجهیزات مورد نیاز تامین شود هر ماه و هفته اردوهای جهادی را در مناطق محروم دنبال می‌کنیم.

استاد شریف از برگزاری اردوی جهادگران سفیران سلامت در عید نوروز به مدت هفت روز خبر داد و گفت: جهادگران در این اردوها تلاش می‌کنند تا بهترین خدمات را به مردم ارائه کنند هر چند این افراد هیچ چشم‌داشت مادی نسبت به کارهای خود نداشته‌اند.

رفع نیازهای جهادگران در نشست هیأت رئیسه دانشگاه دنبال می‌شود

ابوالفضل ایرانی‌خواه رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم نیز در گفت‌وگو با فارس، با اشاره به اینکه برخی از مردم توان مالی پرداخت هزینه‌های حوزه درمان را ندارند، اظهار کرد: هر چند انتظارات و نیازها فراتر از ظرفیت‌های موجود است اما دانشگاه علوم پزشکی قم برای رفع نیازهای این افراد تلاش‌های لازم را دنبال کرده است.

وی با اشاره به اینکه تعیین مکان برگزاری اردو و هدف‌گذاری برای نوع خدمات مورد نیاز مردم به شیوه مطلوب انجام شده است، اضافه کرد: در برگزاری اردوهای جهادی، برخی از مناطق در شهر مقدس قم با توجه به کاستی‌های موجود، اولویت بیشتری نسبت به دیگر مناطق کشور دارند که امیدواریم بیشتر مورد توجه قرار گیرند.

ایرانی‌خواه بر لزوم تداوم اردوهای جهادی تاکید کرد و ادامه داد: جهادگران باید به سمت نیازهای واقعی مردم حرکت کنند و در راستای خدماتی که دانشگاه ارائه می‌دهد فعالیت‌های خود را دنبال کنند تا دانشگاه علوم پزشکی نیز بتواند از هر ظرفیتی که در اختیار دارد برای تامین زیرساخت‌ها و تجهیزات‌ها استفاده کند.

وی با اشاره به اینکه معاونت‌های درمان و اجتماعی و بهداشت ارتباط خود را با گروه‌های جهادی تقویت خواهند کرد، گفت: امیدواریم با افزایش هماهنگی‌ها بتوانیم منسجم‌تر از گذشته خدمات مورد نیاز را به مردم ارائه دهیم.

ایرانی‌خواه با بیان اینکه در نشست هیأت رئیسه دانشگاه علوم پزشکی قم برای رفع نیازهای اردوهای جهادی تصمیم‌گیری‌های لازم را دنبال می‌کنیم، گفت: انعکاس خدمات گروه‌های جهادی می‌تواند موجب افزایش مشارکت خیرین در این اردوها شود و این موضوع با مشارکت معاونت اجتماعی دانشگاه علوم پزشکی قم دنبال می‌شود و اثرات آن در اردوهای آینده جهادگران که در مناطق کم‌برخودار قم دنبال می‌شود دیده خواهد شد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم با اشاره به دستاوردهای گروه سفیران سلامت در اردوهای مختلف جهادی گفت: جهادگران دانشگاه علوم پزشکی قم جایگاه‌های نخست اردوهای جهادی در حوزه درمان را به خود اختصاص داده‌اند.

*برخی تجهیزات این اردوی جهادی در مراکز خصوصی دندانپزشکی هم وجود ندارد

غلامرضا بسطام از اساتید حاضر در این گروه جهادی با اشاره به اینکه اصول مورد نیاز درمان بیمار در اردوی جهادی سفیران سلامت رعایت می‌شود، گفت: در این اردو از ساکشن‌های مرکزی استفاده می‌شود که در اروپا و آمریکا نیز از این ساکشن‌ها استفاده می‌کنند؛ برخی از این تجهیزات مورد استفاده در مراکز خصوصی هم وجود ندارد.

وی با بیان اینکه تجهیزات این اردوی جهادی استاندارد هستند، اضافه کرد: یونیت‌ها هیچ مشکلی ندارند و برای هر بیمار یک توربین استفاده می‌شود؛ حتی آبی که برای شست‌وشوی دهان بیمار استفاده می‌شود نیز برای تصفیه روند خاصی را طی کرده است.

این استاد دانکشده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران خاطرنشان کرد: هر چند در هزینه‌ها بسیار صرفه‌جویی شده است اما با استفاده از افراد متخصص دستگاه‌های مورد نیاز با بهترین قیمت تامین شده است.

وی افزود: برخی از مراکز به علت سنگین بودن هزینه‌های تجهیزات، برخی استانداردهای دندانپزشکی را رعایت نمی‌کنند اما این استانداردها در اردوهای جهادی سفیران سلامت قم مورد توجه قرار گرفته است.

*تلاش 10 هزار جهادگر در چهلمین سالگرد انقلاب برای درمان مردم

محمد تاج‌فرد دبیر ستاد مرکزی فعالیت‌های جهادی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز ضمن تقدیر از زحمات جهادگران سفیران سلامت اظهار کرد: این اردو به شیوه مطلوب با مشارکت اساتید و اعضای هیأت علمی دنبال شده است چراکه مشارکت این افراد موجب افزایش کیفیت و تقویت خدمات اردوی جهادی می‌شود.

وی با بیان اینکه مردم وفادار به نظام اسلامی هستند، اضافه کرد: هر فرد مسئول و متخصص در این نظام باید تلاش کند تا با استفاده از داشته‌های خود به مردم خدمت کند.

تاج‌فرد با تاکید بر اینکه اجر و پاداش جهادگران با چیزی قابل مقایسه نیست، اضافه کرد: حضرت زهرا(س) به این افراد نگاهی ویژه داشتند که در این چنین روزی به توفیق خدمت به مردم نیازمند رسیده‌اند.

وی اطلاع‌رسانی اردوهای جهادی را ضعیف خواند و گفت: حضور اساتید در اردوهای جهادی بیش از 10 برابر افزایش یافته است چراکه اساتید حس داوطلبانه و خیرخواهانه را دارند و اگر نسبت به فعالیت اردوهای جهادی آگاه شوند می‌توانند در این اردوها مشارکت کنند، هر چند باید از وقت متخصصان و اساتید در اردوهای جهادی نیز بیشترین بهره‌برداری را داشته باشیم.

تاج‌فرد از تلاش‌های معاونان فرهنگی و دانشجویی دانشگاه‌ها در راستای برگزاری اردوهای جهادی تقدیر کرد و گفت: بدون همراهی مسؤولان دانشگاه‌ها اردوهای جهادی به شیوه مطلوب برگزار نمی‌شود و زمانی که کار به صورت تیمی دنبال شود می‌توانیم از ظرفیت‌های موجود دانشگاه‌ها به شیوه مطلوب استفاده کنیم.

دبیر ستاد مرکزی فعالیت‌های جهادی وزارت بهداشت خاطرنشان کرد: در سطح کشور نتوانسته برای اردوهای جهادی بسترهای مورد نیاز را فراهم سازیم اما امیدواریم با مشارکت مسئولان بتوانیم در این مسیر حرکت کنیم.

وی با بیان اینکه کارمند، استاد و دانشجو باید در کنار یکدیگر به دنبال اجرای اردوهای جهادی باشند، اظهار کرد: بستر ارتباط جهادگران دانشگاه‌های علوم پزشکی با وزیر بهداشت جدید فراهم می‌شود تا این افراد بتوانند مطالبات و درخواست‌های خود را به صورت مستقیم با وی درمیان گذارند.

تاج‌فرد اضافه کرد: وزارت بهداشت 80 کلینیک در سال گذشته برای اردوهای جهادی درنظر گرفته است که امیدواریم از این کلینیک‌ها به شیوه مطلوب استفاده شود که در این راستا نیز باید تکنسین‌هایی ویژه کلینیک‌ها معرفی شوند.

وی خاطرنشان کرد: هر چند نبود اعتبارات مشکلاتی را برای وزارت بهداشت در پیش داشته است اما تلاش کرده‌ایم تا یونیت‌های دندانپزشکی ویژه‌ای را برای اردوهای جهادی اختصاص دهیم.

تاج‌فرد از تشکیل ستاد فعالیت‌های جهادی در 58 دانشگاه علوم پزشکی یاد کرد و گفت: اکنون ده‌ها اردوی جهادی به مناسبت دهه فجر انقلاب اسلامی در سراسر کشور درحال برگزاری است و بیش از 10 هزار جهادگر از جمله اساتید، کارمندان و دانشجویان درحال خدمت به مردم هستند.

*برگزاری هزار و 100 اردوی جهادی در کمتر از دو سال

وی با بیان اینکه تعداد متخصصان حاضر در اردوهای جهادی از 600 نفر به سه هزار نفر رسیده است، عنوان کرد: هر چند کمتر از دو سال از شروع رسمی این فعالیت‌ها می‌گذرد اما طی این مدت هزار و 100 اردوی جهادی در حوزه سلامت برگزار شده است.

تاج‌فرد با اشاره به اینکه خدمات‌دهی اردوهای جهادی در سطح استاندارد دنبال می‌شود، گفت: برخی از جهادگران حاضر در این اردوها فارغ‌التحصیلان دانشگاه هستند و اعضای هیأت علمی و متخصصان در اردوها نیز حضور پرشوری دارند.

دبیر ستاد مرکزی فعالیت‌های جهادی وزارت بهداشت تصریح کرد: دانشگاه‌ها بیشترین حمایت‌ها را از اردوهای جهادی دنبال کردند سال گذشته سعی کردیم بودجه ای برای اردوها داشته باشیم اما سازمان بودجه نپذیرفت که امیدواریم با حمایت مجلس بتوانیم این حمایت را رقم بزنیم.

حمایت دانشگاه‌های علوم پزشکی از اردوهای جهادی در صحن علنی مجلس

احمد امیرآبادی عضو هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با فارس، ضمن تقدیر از تلاش جهادگران دانشگاه علوم پزشکی قم عنوان کرد: اردوهای جهادی نیاز امروز جامعه است چراکه جهادگران با کمترین امکانات بیشترین خدمات را در مناطق محروم و کم‌برخودار به مردم ارائه می‌کنند.

وی اضافه کرد: برخی از مردم وضعیت مالی مطلوبی ندارند به همین علت نمی‌توانند برخی از هزینه‌های درمان را پرداخت کنند اما تلاش جهادگران عرصه درمان موجب رفع این خلا و همچنین افزایش رضایت‌مندی مردم و خوش‌بینی آن‌ها به انقلاب می‌شود.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه از جهادگران اردوهای جهادی درمانی در مناطق کم‌برخودار و محروم قم حمایت خواهیم کرد، عنوان کرد: موضوع حمایت دانشگاه علوم پزشکی از گروه‌های جهادی عرصه درمان را در کمیسیون تلفیق مطرح کردیم اما متاسفانه برخی از نمایندگان موضوع را به خوبی متوجه نشدند و رأی ندادند اما این مهم را در صحن علنی مطرح کرده و دانشگاه‌ها را به حمایت از گروه‌های جهادی ملزم خواهیم کرد، هر چند استفاده از ظرفیت خیرین نیز می‌تواند موجب تقویت گروه‌های جهادی شود.

وی از اردوهای جهادی به‌عنوان مسکن‌هایی موقت نام برد و گفت: این اردوها در مقاطعی انجام می‌شود که تامین زیرساخت‌های مورد نیاز در حوزه درمان و توزیع عادلانه را رقم نزده‌ایم؛ در منطقه نیروگاه و شاه‌ابراهیم یک بیمارستان شهدا بیشتر نداریم که اکنون هم تجهیزات و پزشکان مورد نظر در این بیمارستان مستقر نشده‌اند به همین علت باید تامین زیرساخت‌ها و تجهیزات مورد نیاز دنبال شود و در این فاصله برگزاری اردوهای جهادی نیز ضرورت دارد و مسؤولان باید در این راستا حمایت‌های لازم را داشته باشند.

در شرایطی که هر روز فشارهای اقتصادی دشمن افزایش می‌یابد و قیمت برخی کالاهای اساسی از داروهای مورد نیاز مردم با خیانت آگاهانه یا ناآگاهانه برخی از افراد و بی‌توجهی برخی از مسؤولان بالا می‌رود، مهم‌ترین موضوع پشت هم بودن اقشار مختلف مردم است.

برگزاری اردوهای جهادی نشان می‌دهد که همچنان روزنه‌های نور در این جامعه دیده می‌شود و ملت در کمک به هم‌نوعان و هم‌وطنان خود پیشگام هستند و هیچ قدرتی نمی‌تواند مقابل این ملت با اراده ایستادگی کند و آن‌ها را به زانو درآورد.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار