استاندار قم گفت: استان قم در خصوص تغییر الگو کشت پایلوت کشوری است، این مسئله را باید جدی گرفت چون استان قم به لحاظ کمبود منابع آبی موقعیتی ویژه‌ای دارد.
کد خبر: ۷۱۴۶۹۵
تاریخ انتشار: ۲۴ بهمن ۱۳۹۷ - ۲۳:۰۴ 13 February 2019

به گزارش تابناک قم، بهرام سرمست در بیست‌وهشتمین دوره معرفی و تجلیل از نمونه‌های بخش کشاورزی استان قم که صبح امروز در سالن همایش‌های شهرداری قم و با حضور مقامات استانی برگزار شد، گفت: ریشه همه ما مدعیان شهرنشینی در روستا، کشاورزی و دامداری است، مهندسان کشاورزی واقعی افرادی هستند که در روستا ماندند و به تولید پرداختند، شما فعالان بخش کشاورزی جهادگران اصلی عرصه تولید و مرد عمل هستید.

وی ادامه داد: در دیداری که با انجمن‌های صنفی و خانه کشاورز در زمینه تولید و کشاورزی داشتم ،دستور دادم نماینده کشاورزان در تمامی جلساتی که مربوط به کشاورزان است، حضور داشته باشد و این یک گام بسیار کوچک برای شما کشاورزان است.

استاندار قم تصریح کرد: در استان کارهای مهمی برای بخش کشاورزی باید انجام بدهیم، وظیفه ما بسیار سنگین است چراکه در استان ما حدود 96درصد شهرنشین و 4درصد روستایی وجود دارد، البته این بدان معنا نیست که فقط 4درصد در بخش کشاورزی مشغول هستند.

وی افزود: یکی از مزایای استان قم، واقع شدن در یک گذرگاه مرکزی است، یعنی آن موقعیت استراتژیک و ترانزیتی قم می‌تواند به عنوان یک مزیت در تولید، صادرات و بازاریابی برای بخش کشاورزی مورد استفاده قرار بگیرد.

سرمست خاطرنشان کرد: دوره طولانی مدت گرما در قم هم یک فرصت و هم یک تهدید محسوب می‌شود، ما می‌توانیم دو نوبت کشت داشته باشیم، ظرفیت ما در مجتمع‌های دامداری و دامپروری به عنوان یک بارانداز برای کشور، نگاه ویژه‌ای را می‌طلبد و حمایت کنیم چراکه در این رابطه 26 استان نقطه ترانزیت محسوب می‌شویم و از نظر بارانداز دام یک مرکز حیاتی و مهم هستیم، در این رابطه هم برنامه حمایتی از دامپروری استان داریم، هر برنامه‌ای که جهادکشاورزی داشته باشد استانداری موظف به حمایت از آن برنامه است.

وی بیان کرد: استان قم در خصوص تغییر الگو کشت پایلوت کشوری است، این مسئله را باید جدی گرفت چون استان قم به لحاظ کمبود منابع آبی موقعیتی ویژه‌ای دارد، در انتخاب الگوی کشت باید به سراغ کشت کم آب‌بر و متناسب با اقلیم قم برویم، در این رابطه هم برنامه‌هایی مانند جذب سرمایه‌گذار و امنیت سرمایه‌گذاری وجود دارد که مورد حمایت ما است.

استاندار قم تاکیدکرد: در کارگروه ستاد تسهیل و رفع موانع تولید هم سیاسیت ما مبنی بر حمایت از بخش‌کشاورزی و طرح‌های آن مانند استمهال وام و تامین وام مورد نیاز است، برای این منظور نیاز است که هم کشاورزان و سرمایه‌گذاران خود پیش‌قدم شوند و طرح‌های خود را ارائه بدهند، بهترین سرمایه گذاری آن است که بخش خصوصی و سرمایه گذار هم در آن حضور داشته باشد و از این ظرفیت باید استفاده کرد.

وی در خصوص بحث تکمیل زنجیره تولید و ایجاد صنایع پسین و فرآوری بیان کرد: این مسئله باید در دستور کار کمیسیون‌ها و کارگروه‌ها قرار بگیرد، باید این زنجیره تولید در بخش کشاورزی تکمیل شود، در رابطه با بازاریابی و فروش تضمینی محصولات و اینکه کشاورزان بتوانند تولیدات خود را با کمترین واسطه به دست مصرف‌کننده برساند، هر سازوکاری که که لازم باشد مورد استقبال و حمایت ما قرار می‌گیرد.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار