پیکر رئیس فقید شورای علمی دبیرخانه دین پژوهان کشور با حضور طلاب و اساتید حوزه و فعالان فرهنگی در قم تشییع و به خاک سپرده شد.
کد خبر: ۷۱۵۰۳۲
تاریخ انتشار: ۲۵ بهمن ۱۳۹۷ - ۲۲:۵۰ 14 February 2019

به گزارش تابناک قم، مراسم تشییع و خاکسپاری مرحوم محمد جواد صاحبی قبل از ظهر پنج‌شنبه با حضور جمعی از فعالان عرصه فرهنگی و دین پژوهی و همچنین مردم قم از مسجد امام حسن عسکری(ع) به سمت حرم مطهر حضرت معصومه(س) تشییع شد.

پیکر این مرحوم پس از اقامه نماز توسط ایت الله سبحانی و طواف گرد ضریح مطهر حرم کریمه اهل بیت(ع) برای خاک‌سپاری به امامزاده علی ابن جعفر(ع) منتقل و به خاک سپرده شد.

مرحوم محمد جواد صاحبی، محقق، پژوهشگر و دین‌شناس معاصر، استاد حوزه و دانشگاه بود که عضویت در شورای سیاستگذاری و هماهنگی مرکز گفت‌وگوی ادیان و فرهنگ‌های سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی را در کارنامه خود داشت.

وی همچنین عضو شورای دین پژوهان کشور و رئیس انجمن ادیان و مذاهب حوزه علمیه قم، موسس نشریه کیهان اندیشه و مؤلف کتاب‌های مهمی در تاریخ اسلام و تاریخ جنبش‌های اسلامی معاصر بود.

مرحوم محمدجواد صاحبی در سال ۱۳۳۳ به دنیا آمد. وی سال‌ها از درس خارج فقه آیت الله العظمی مرحوم سید عبد الکریم موسوی اردبیلی و خارج فقه واصول آیت الله العظمی محمدابراهیم جناتی استفاده کرد. او در فلسفه نیز از شاگردان آیت‌الله حسن زاده آملی و مرحوم سیدجلال الدین آشتیانی بود.

از جمله دیگر کتاب‌های منتشر شده صاحبی می‌توان به این موارد اشاره کرد: «اندیشه اصلاحی در نهضت‌های اسلامی»، «مبانی نهضت احیای فکر دینی»، «درآمدی بر نظام رهبری در اسلام»، «مناسبات دین و فرهنگ در جامعه ایران»، «شناختنامه تفاسیر»، «سید جمال الدین اسدآبادی بنیانگذار نهضت احیای فکر دینی»، «گفت‌وگوی دین و فلسفه» و «تفسیر تاریخ سرخ».

آخرین کتاب منتشر شده مرحوم صاحبی نیز «تفسیر تاریخ عاشورا» است که همزمان با ایام عاشورای امسال (شهریور ۱۳۹۷) توسط موسسه بوستان کتاب منتشر شد.

منبع: مهر
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار