نشست تخصصی عکس اربعین با حضور «امیلی کرث ویت» از کشور انگلستان و به همت ستاد مرکزی اربعین حسینی در قم برگزار شد.
کد خبر: ۷۱۵۷۴۱
تاریخ انتشار: ۲۸ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۲:۱۴ 17 February 2019

به گزارش تابناک قم، نشست تخصصی عکس اربعین با حضور «امیلی کرث ویت» از کشور انگلستان و به همت ستاد مرکزی اربعین حسینی، امروز در ساختمان حج و زیارت برگزار شد.

این عکاس انگلیسی در این نشست اظهار داشت: سفر من برای تشکر از ایرانیان است چراکه ایران حمایت فراوانی از من داشت و آثار من در این کشور چاپ شد.

وی افزود: سال 2017 در فرانسه بودم که یک ایمیل از خانمی در تهران به من ارسال کرد و از من پرسید که آیا تمایل دارم مستندی درباره اربعین بسازم؟ وقتی از وی درباره مکان سؤال کردم اسم کربلا را آورد و من فکر می‌کردم که کربلا یک روستای کوچک ناشناخته است.

امیلی کرث ویت تصریح کرد: پس از تحقیق متوجه شدم که تفاوت فراوانی بین آنچه شنیدیم و آنچه واقعیت است، وجود دارد. بیشتر این مشکلات ناشی از عدم اطلاعات درباره کربلا است.

وی اظهار داشت: در سال 2018 در پیاده‌روی اربعین حضور یافتم و از نجف به سمت کربلا پیاده‌روی کردم. 25 میلیون انسان در اینجا جمع می‌شوند و این مسئله برای من خیلی جالب بود.

این عکاس انگلیسی ادامه داد: من وظیفه داشتم که ازنقطه‌نظر انسانی به این مسئله نگاه کنم زیرا این جریان در رسانه‌های جهان به شکل دیگری نشان داده‌شده و با انحراف مواجه است. اربعین در رسانه‌های جهان بایکوت شده و فقط خبرهای داعش از عراق مصادره می‌شد. این مسئله سبب می‌شود تا کسانی که دوست دارند در این زمینه فعالیت کنند به دلیل ترس از حملات تروریستی از این مسئله خودداری کردند.

وی تأکید کرد که بیشتر از 300 گزارش از حمله داعش به ما رسیده بود ولی به دلیل همکاری ایران و عراق مشاهده کردیم که اربعین با امنیت کاملی انجام می‌گیرد و این همکاری کاملاً نمایان است.

امیلی کرث ویت از اربعین به‌عنوان نماد صلح و آرامش یاد و خاطرنشان کرد: 57 درصد کسانی که در پیاده‌روی حضور دارند خانم هستند و نقش آنان در پیاده‌روی پررنگ است. اما فقط 5 درصد از این تصاویر متعلق به بانوان است.

وی بر لزوم پوشش رسانه‌ای حضور بانوان در اربعین تأکید کرد و افزود: رسانه‌ها سعی می‌کنند تا بانوان مسلمان را تحت‌فشار نشان دهند اما اربعین نشان می‌دهد که بانوان به‌صورت آزادانه می‌توانند در این مراسم شرکت کنند.

این عکاس انگلیسی گفت: تصویر از مردان مسلمان در غرب این است که آنان افرادی جنگجو هستند که چیزی به نام زن و خانواده و فرزند نمی‌شناسند. من در سال 2018 به خانه بسیاری از خانواده‌های عراقی رفتم و مردانی دیدم که علیه داعش مبارزه می‌کردند.

وی افزود: یکی از مردان عراقی گفت که برخی گمان می‌کنند ما فقط به دنبال جنگ هستیم اما ما برای دفاع از وطن و فرزندان به نبرد با داعش می‌پردازیم و یک همسر و پدر خوبی برای خانواده‌ام هستیم.

امیلی با اشاره به اینکه مردان عراقی در اربعین بسیار مسئولیت‌پذیر بوده و میزبان خوبی هستند، تصریح کرد: وقتی مردم برای زیارت به کربلا می‌روند تنها فکرشان این است که به حرم برسند اما به نظرم بهترین قسمت سفر این است که با مردم ارتباط برقرار کرده و با آنان هم‌سخن باشید.

وی ادامه داد: اربعین گردآورنده انسان‌های مختلف با افکار مختلف است و امیدواریم سال‌های طولانی در این مراسم شرکت کنم. در انگلیس هیچ‌کس درباره اربعین چیزی نمی‌داند اما من همیشه دراین‌باره صحبت می‌کنم.

این عکاس انگلیسی بر حضور در اربعین سال آینده تأکید کرد و گفت: امیدوارم خانم‌های بیشتری در مستندهایی که می‌سازیم حضورداشته باشند. من در جامعه مسلمانان همانند یک خواهر دیده‌شده و مورد استقبال قرار گرفتم و سعی می‌کنم بهترین تصویر را از این محبت ارائه دهم و بر این اساس تحقیق فراوانی انجام می‌دهم.

این بانوی انگلیسی پوشش مراسم اربعین توسط رسانه‌های مختلف را مهم دانست و تأکید کرد: شرکت‌کنندگان در پیاده اربعین از اینکه من به‌عنوان یک غیرمسلمان در حرم گریه می‌کردم، متعجب بودند اما باید بگویم که احساسات ما مشترک بوده و این احساس است که ما را در این مکان جمع می‌کند.

وی با اشاره به افزایش 400 درصدی جنایت علیه مسلمانان پس از ریاست جمهوری ترامپ افزود: می‌خواهم نشان دهم که مسلمانان در سراسر دنیا چگونه به دلیل این سیاه نمایی دچار مشکل هستند. تلاش می‌کنم آنچه می‌بینیم را منعکس کنم.

این عکاس حضور در حرم حضرت زینب(س) را آرزوی خود توصیف کرد و خاطرنشان ساخت که از این مسئله هیجان‌زده است.

وی بیان کرد: امام حسین(ع) شخصیتی بود که سبب آشنایی من با ایمان شد و این امام درواقع مسیح دوم برای من به شمار می‌آید.

در بخش پایانی مراسم نیز هدیه یادبودی به خانم امیلی گرت ویث تقدیم شد.

منبع: تسنیم
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار