وقوع زلزله های متعدد در کشور به ویژه زمین لرزه های استان کرمانشاه در سالهای اخیر، امر مهم پیشگیری را بیش از پیش مورد توجه قرار داده است تا سازندگان اقدام های لازم را برای استحکام بخشی به ساختمان ها انجام دهند.
کد خبر: ۷۱۶۶۱۹
تاریخ انتشار: ۳۰ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۳:۴۳ 19 February 2019

به گزارش تابناک قم، در سال های اخیر استان قم شاهد وقوع حوادث مختلفی بوده به طوری که از 34حادثه طبیعی رخ داده تا کنون، 18 مورد آن از جمله سیل، زلزله، طوفان و سرمازدگی در این استان تجربه شده است.
از بین این حوادث، شاید زلزله به دلیل ترسی که ایجاد می کند، بیشتر در ذهن شهروندان قمی مانده باشد، اما تاکنون این رخداد طبیعی خسارت زیادی بر مردم شهر تحمیل نکرده است.

به رغم این مساله باید توجه داشت که قم بر روی کمربند زلزله قرار دارد و 11 گسل اصلی آن فعال است که ضرورت دارد خطر وقوع زلزله از سوی مسئولان و مردم جدی گرفته و اقدامات لازم برای مقابله با آن انجام شود.

وجود گسل های فعال در اطراف قم ، پیچیدگی رفتار گسل‌ ها و نبود یک الگوی منظم در وقوع زمین لرزه ‌ها نشان می دهد که برای پیشگیری از خسارت های احتمالی نیازمند آگاه سازی بیشتر و ارتقای فرهنگ عمومی در برابر این رخداد طبیعی هستیم.

بافت فرسوده قم آسیب پذیرترین نقطه در حوادث است

مدیرکل مدیریت بحران قم در گفت و گو با خبرنگار ایرنا بیان کرد: سازه های بافت های فرسوده که در مناطق مختلف قم وجود دارد، در مقابل حوادث به ویژه زلزله و سیل آسیب پذیری بیشتری دارد.

محسن اوروجی افزود: سیل، زلزله و خشکسالی عمده ترین حوادث طبیعی است که در قم رخ می دهد و در این راستا برنامه های مختلفی از جمله مانور، دوره های آموزشی برای قشرهای مختلف مردم، دانش آموزان و دستگاه های امدادی و اجرایی برگزار می شود.

مدیرکل مدیریت بحران قم گفت : اداره کل راه و شهرسازی، نظام مهندسی و شهرداری اقدام های خوبی در زمینه مقاوم سازی سازه ها انجام داده اند و مردم نیز با رعایت مسائل ایمنی، نقش اصلی را در این راستا ایفا می کنند.

وی با اشاره به اینکه رعایت قوانین ساخت و ساز می تواند جامعه را مقابل حوادث ایمن کند، گفت: حدود 50 درصد ساختمان های روستایی از طریق بنیاد مسکن انقلاب اسلامی مقاوم سازی شده است و در شهر قم این روند با ارائه تسهیلات به متقاضیان جریان دارد.

اوروجی بیان کرد: آمادگی دستگاه های امدادی و مردم با برگزاری دوره های آموزشی، آموزش به دانش آموزان و برگزاری مانور زلزله در مدارس با هدف آشنایی با حوادث غیرمترقبه، پناهگیری صحیح و تخلیه ایمن تقویت می شود.

وی گفت: جلسه های شورای هماهنگی مدیریت بحران بر اساس برنامه زمانبندی با هدف ایجاد مدیریت یکپارچه در امر سیاست گذاری، برنامه ‌ریزی، ایجاد هماهنگی و انسجام در استان برگزار می شود.

اوروجی اضافه کرد: این شورا دارای 14 کارگروه تخصصی زیرمجموعه است که این کارگروه ها نیز هر 14 روز یک بار جلسه های خود را در چهار محور پیشگیری، آمادگی، مقابله و بازسازی برگزار می کنند.

وی افزود: رعایت ساخت و ساز در حریم رودخانه ها ، ایجاد سیل بندها در بالا دست رودخانه قمرود ،درختکاری و مالت پاشی برای پیشگیری از پدیده گرد و غبار، ازجمله اقدام هایی است که برای پیشگیری از حوادث در استان قم انجام می شود.

وی از شهروندان خواست در رعایت نکات و قوانین ایمنی مطالبه گر و پیشتاز باشند تا به جامعه ایمن و تاب آور برسیم.

مجموع کل مساحت شهر قم 12 هزار و 939 هکتار است که چهار هزار و 809 هکتار از بافت این شهر، فرسوده و ناکارآمد است؛ این میزان بافت فرسوده شامل بافت تاریخی، سکونتگاه های غیررسمی، بافت های ناکارآمد میانی و بافت هایی با پیشینه روستایی است که نیازمند بهسازی، نوسازی و یا بازسازی است.

بیش از 697 هزار و 320 تن معادل حدود 70 درصد جمعیت قم در بافت های ناکارآمد این شهر سکونت دارند.

نمای رومی ایمنی ساختمان و ساکنان را به خطر می اندازد

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان قم نیز در گفت و گو با ایرنا، بیان کرد: باتوجه به حجم سازه ای که نمای رومی بر ساختمان تحمیل می کند، ایمنی ساکنان در هنگام زلزله به خطر می افتد.

امین مقومی افزود: شهروندان در ساخت ساختمان بیش از این که به تزیینات بپردازند باید نسبت به ایمنی آن توجه ویژه داشته باشند.

وی اضافه کرد: مواردی از جمله اتصال دیوارها و اجزایی که سازه ای نیستند با ستون ها در ساختمان بسیار مهم است و رعایت نکردن مسائل ایمنی می تواند آسیب زا باشد.

وی تصریح کرد که با فرهنگ سازی صورت گرفته، اقبال عمومی به نمای رومی در این استان کاهش یافته است.

مقومی افزود: زمانی که زلزله ای رخ می دهد، قرار نیست ساختمان آسیب نبیند، بلکه تمام تلاش ما برای افزایش تاب آوری آن است که این مساله با آگاهی مردم قابل تحقق است.

وی بیان کرد: ساخت و ساز سه حلقه شامل اجرا، طراحی و نظارت دارد که 2 حلقه طراحی و نظارت در قم به صورت کامل وجود دارد، ولی در حوزه اجرا با مشکلاتی مواجه هستیم.

مقومی افزود: وجود افرادی که سازنده ذی صلاح نیستند و پروانه اشتغال ندارند، مشکل قم در حوزه ساخت و ساز است و از سوی دیگر برخی دستگاه ها نیز در حل این مساله خوب همراهی نمی کنند و دلایلی دارند.

وی گفت: زمانی که سازنده ذی صلاح نباشد و پروانه اشتغال نداشته باشد، پاسخگویی به بهره بردار پیش نمی آید و شرکت های بیمه ای نیز خدمات نخواهند داد.

مقومی با تاکید بر اینکه باید برای استحکام بنا هزینه های کافی صورت گیرد افزود : با وجود تلاش های صورت گرفته برای فرهنگ سازی، همچنان از اجرای کامل مقررات ملی ساختمان فاصله داریم و باید در حوزه انرژی اقدام جدی صورت گیرد.

مقومی افزود: نمای ساختمان، معماری، ریزه بندی های داخلی و اجزای غیرسازه ای ساختمان ها از دیگر نکاتی است که در ساخت باید مورد توجه مالکان قرار گیرد و تغییراتی که درساختمان ها صورت می گیرد با هماهنگی مهندسان ناظر باشد.

وی همچنین گفت: فناوری های جدیدی که ایمنی ساختمان ها را برابر زلزله افزایش می دهد، وارد استان قم شده است، ولی استقبال کم است و پذیرش آن با کندی پیش می رود.

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان قم با تاکید بر فرهنگ سازی در استفاده از فناوری های جدید، افزود: این فناوری ها از نظر سازه ای سبک و مشخصات فنی قابل قبولی دارند که موجب افزایش تاب آوری ساختمان ها در برابر زلزله می شود.

آموزش امداد کاربردی ترین موضوع در حوادث طبیعی است

مدیرعامل جمعیت هلال احمر قم در گفت وگو با ایرنا اظهار داشت: بسیاری از مشکلات و اتفاقات ناگوار ناشی از حوادث را می توان با آموزش درست و اصولی دوره های امداد و نجات کاهش داد.

محمد گلفشان افزود: بر اساس تحقیقات به عمل آمده، علت مصدومیت درصد بالایی از افراد در زلزله کرمانشاه، فرار درحین زلزله بوده است، در حالی که اگر این افراد آموزش های اصولی را فراگرفته بودند، احتمال مصدومیت آن ها کاهش می یافت.

وی با بیان اینکه جمعیت هلال احمر قم سالانه دوره های آموزشی زیادی برای مخاطبان درگروه های مختلف برگزار می کند افزود: آموزش های این نهاد در قالب های مختلف هشت و 22 ساعته و دوره های مقدماتی و تکمیلی است که در آنها انواع اقداماتی همچون کمک های اولیه، ایمنی در برابر زلزله، تخلیه اضطراری و پناهگیری درست را آموزش داده می شود.

گلفشان اظهار داشت: جمعیت هلال احمر در آموزش هایی که ارائه می دهد به انواع پناهگیری در ساختمان های بلندمرتبه و یا ساختمان های عمومی و مجتمع ها به صورت ویژه می پردازد و مخاطبان را از خطرات احتمالی فرار و یا پناهگیری ناصحیح آگاه می کند.

وی افزود: درهمین راستا بخش های پنجگانه استان قم و حتی بسیاری از روستاها تحت آموزش مربیان جمعیت هلال احمر قرار گرفته است.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر قم در ادامه گفت: این نهاد از نظر تجهیزات و نیروهای امدادی آموزش دیده در بالاترین سطح ممکن قرار دارد و در زمان حاضر بالغ بر 2 هزار نیروی امدادی آموزش دیده عضو این نهاد هستند.

وی افزود: همانطور که در زلزله استان کرمانشاه، مسئولیت شهرستان سرپل ذهاب با جمعیت هلال احمر استان قم بود، 30 تیم امدادی متخصص آمادگی این را دارد تا درحوادث احتمالی به هر نقطه کشور اعزام شوند و اقدامات ویژه انجام دهند.

گلفشان ادامه داد: امکانات جمعیت هلال احمر قم به روز است و این نهاد دارای انواع تجهیزات از جمله ماشین های زنده یاب، ست های نجات و برش در بهترین شرایطی است که تاکنون جمعیت هلال احمر قم داشته است.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار