فرماندار قم خبر داد
فرماندار قم از شناسایی 11 منطقه فوق بحرانی از نظر آسیب های اجتماعی در قم خبر داد.
کد خبر: ۷۱۷۰۶۵
تاریخ انتشار: ۰۱ اسفند ۱۳۹۷ - ۰۱:۲۶ 20 February 2019

به گزارش تابناک قم، رضا سیار، در نشست خبری اظهار کرد: در محدوده مسئولیت خودمان سعی بر انجام تمام وظایف می‌کنیم.

وی با اشاره به اینکه فرمانداری هر استان وظایف متنوعی دارد، ابراز کرد: جز مقوله انتخابات که فرمانداری در آن مسئولیت اجرا دارد در تمامی امور مسئولیت هماهنگی و پشتیبانی کارها بر عهده فرمانداری است. البته بر اساس قوانین تصویب‌شده در شوراها وظیفه اجرایی تطبیق مصوبات شوراها نیز بر عهده فرمانداری است.

فرماندار قم ادامه داد: تعداد جلسات شهرستانی ما برابر با تعداد تصمیماتی است که بر عهده ما گذاشته می‌شود.

سیار افزود: جایگاه فرمانداری یک جایگاه حاکمیتی است و به جرات میگویم بیش از تصمیماتی که بر عهده ما گذاشته‌اند پیش رفته‌ایم.

وی با اشاره به منتفی شدن فعلی شهرستان اعلام شدن قم گفت: فعلاً برای هیچ سازمانی پیگیر تشکیل مجموعه شهرستانی نبوده‌ایم. در طول سال‌های گذشته حذف مقررات نداشتیم و در اصل سیاست براین است که مقررات زدایی شود تا جریان امور تسهیل پیداکند.

فرماندار قم در خصوص فعالیت صنوف خدماتی و صنی غیرمجاز در سطح استان قم اظهار کرد: هرگونه فعالیت بدون مجوز، در قالب واحد صنفی و خدماتی و... بر عهده دستگاه مربوطه است و وجود هر واحد بدون مجوز نشان‌دهنده ضعف در عملکرد دستگاه‌های مربوطه است.

سیار گفت: هیچ خلأ قانونی نداریم ولی با تفسیر غلط قوانین و بخش‌نامه‌ها روبه‌رو هستیم.

وی در خصوص فاضلاب‌هایی که برخی از روستاهای استان قم را فرا گرفته است گفت: مشکل این مناطق از آب است. چاه‌های این روستاها به دلیل قطع حق آبه های رودخانه قلعه‌چای و رودخانه قمرود، کم آب یا خشک و یا شور شده‌اند. کشاورزان آن مناطق نیز به عنوان آب جایگزین از این فاضلاب‌ها استفاده می‌کنند.

فرماندار قم با بیان اینکه کشاورزان، فاضلاب را به دلیل غنی بودن با آب شور چاه‌ها مخلوط می‌کنند، ابراز کرد: البته از نظر بهداشتی تهدیدی برای ساکنین منطقه است که با جدیت پیگیر آن هستیم.

سیار ادامه داد: آبی در رودخانه جاری می‌شود به نام "آب فاضلاب سطحی" که منشأ آن فاضلاب خانگی است و از نظر قانون دفع این فاضلاب بر عهده شهرداری است. در بخشی از منطقه دو و سه، همچنان فاضلاب منازل وارد جوی آب‌هایی که برای زمان بارندگی تعبیه شده‌است، می‌شود.

سیار افزود: برای حل این مشکل هفته آینده جلسه‌ای در شهرداری منطقه دو با حضور شهردار منطقه سه و ۶ برپا می‌شود تا به ساکنین منازل برای وصل شدن به شبکه فاضلاب مساعدت شود. در این صورت دیگر آب فاضلاب سطحی وجود ندارد.

وی گفت: بهترین اقدام تسریع در بهره‌برداری از شبکه فاضلاب است که ۲۰ هزار انشعاب دارد.

سیار درخصوص برنامه‌های صورت گرفته در بحث مشکلات اجتماعی برخی از محله‌های استان قم گفت: بهزیستی مطالعه ۱۱ منطقعه فوق بحرانی قم از نظر معظلات اجتماعی را انجام داده‌است که یکی از آنها پردیسان است که تمام مشخصات یک منطقه بحرانی را ندارد. لذا نسخه واحدی برای تمام آن ۱۱ محله نمی‌توان ارائه کرد.

فرماندار قم با اشاره به اینکه قم علاوه بر آن ۱۱ منطقه، سه منطقه وسیع بافت قدیم، با شرایط حادتر دارد که به علت زیرپوستی بودن معظلات‌شان، توجهی به آنها نمیشود، گفت: تهدید این مناطق از جانب دو گروه، خانه‌های غیرمجاز و اسکان اتباع انجام می‌شود. هرچه بافت این مناطق به حرم مطهر نزدیکتر باشد، واحدهای غیرمجاز اسکان مسافر بیشتر است. متولی خانه‌های اسکان شده نیز به علت منفعت خودش به قیمت نابودی محله، زیر بار قانون نمی‌رود.

وی در پایان با تاکید بر اینکه ۴۷ درصد ساکنین این منازل را اتباع تشکیل می‌دهند خاطرنشان کرد: دولت برای احیای بافت فرسوده باید قدم بردارد تا شاهد چنین خانه‌هایی در سطح شهر و نابودی محله‌ها نباشیم.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار