آیت الله علوی بروجردی:
استاد حوزه علمیه قم بر کنترل وضعیت بیابانی قم در شرایط بی آبی تأکید کرد و گفت: باید از فعالیت چاه‌های غیرمجاز آب که تعداد زیادی را تشکیل می‌دهند جلوگیری شود.
کد خبر: ۷۲۱۹۶۹
تاریخ انتشار: ۱۳ اسفند ۱۳۹۷ - ۲۳:۲۱ 04 March 2019

به گزارش تابناک قم، آیت‌الله سید محمدجواد علوی بروجردی ظهر دوشنبه در دیدار با معاونان و مسئولان اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان قم بیان کرد: خوشبختانه در استان قم در عرصه منابع طبیعی اقدامات بزرگ و خوبی انجام گرفته است.

وی با بیان اینکه مشکل کم‌آبی در استان قم از گذشته وجود داشته است، افزود: رویکرد جنگل‌کاری با استفاده از درختان کم‌مصرف از گذشته در این استان دنبال شده است.

استاد حوزه علمیه قم با تأکید بر اینکه تشویق مردم برای مشارکت در امور منابع طبیعی باید به‌عنوان اولویت اصلی دولت دنبال شود، افزود: مردم در عرصه‌های مختلف با منابع طبیعی مرتبط هستند به همین علت با استفاده از ظرفیت آن‌ها می‌توان به اهداف موردنظر رسید.

وی با اشاره به لزوم تلاش منابع طبیعی برای کنترل وضعیت بیابانی قم در شرایط بی‌آبی افزود: با تحلیل آب‌های زیرزمینی، بهره‌برداری بی‌رویه از چاه‌ها موجب نشست زمین و از بین رفتن منابع طبیعی می‌شود که باید از فعالیت چاه‌های غیرمجاز که تعداد زیادی را تشکیل می‌دهند جلوگیری شوند تا نتوانند از این چاه‌ها آب استخراج کنند و برای منابع طبیعی مشکل ساز شوند.

آیت الله علوی بروجردی بیان کرد: باید به آبیاری با استفاده از روش‌های نوین از جمله آبیاری قطره‌ای توجه ویژه‌ای داشت که این امر نیازمند مشارکت و حمایت مردم است.

وی با بیان اینکه در سدسازی‌ها مطالعات اساسی مرتبط با منابع طبیعی صورت نگرفته است، گفت: مطالعات سدسازی گاهی صدسال به طول می‌انجامید اما امروزه سدسازی‌هایی با مطالعات پایین سبب به هم ریخته شدن چرخه منابع طبیعی شده است.

تولیت مسجد اعظم قم با اشاره به مشکلات دریاچه نمک برای محیط زیست افزود: گرد و خاک ناشی از خشک شدن دریاچه نمک در استان‌های مجاور آن از جمله تهران پراکنده می‌شود که دلیل اینکه ترکیبات آن مسموم کننده است مشکلات بسیاری را ایجاد می‌کند.

وی بیان کرد: با توجه به ظرفیت بالای استان قم طرح‌های منابع طبیعی می‌تواند بستر سرمایه‌گذاری را در استان قم فراهم سازد.

منبع: مهر
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار