از ۲۸ اسفند تا ۱۵ فروردین برگزار می‌شود؛
مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان قم از اجرای طرح آرامش بهاری در ۳۶ بقعه متبرک قم خبر داد و گفت: این طرح از ۲۸ اسفندماه آغاز و تا ۱۵ فروردین ماه ادامه دارد.
کد خبر: ۷۲۶۵۲۶
تاریخ انتشار: ۲۶ اسفند ۱۳۹۷ - ۲۳:۵۸ 17 March 2019

به گزارش تابناک قم، حجت‌الاسلام عباس اسکندری بعد از ظهر یکشنبه در نشست خبری که در اداره کل اوقاف و امور خیریه استان قم برگزار شد، ضمن تبریک اعیاد مبارک رجب و تقارن ایام البیض با عید نوروز، اظهار کرد: طرح آرامش بهاری مانند سال‌های گذشته در بقاع متبرکه در قم برگزار می‌شود.

وی با بیان اینکه طرح آرامش بهاری از سوی اداره کل اوقاف و امور خیریه استان قم چند سالی است که برگزار می‌شود، تصریح کرد: اجرای این طرح با توجه به حضور مسافران در تعطیلات نوروزی در بقاع متبرکه بسیار مهم است و اداره کل اوقاف و امور خیریه استان قم نیز به دنبال ارائه خدمات فرهنگی و رفاهی به زائرانی است که در این بقاع متبرکه اسکان دارند.

حجت‌الاسلام اسکندری افزود: مردم این ایام در مسافرت هستند و بقاع متبرکه برای اسکان آنان آماده شده و ما وظیفه داریم با ارائه خدمات فرهنگی و رفاهی در خدمت مردم باشیم.

وی اضافه کرد: امسال در ۶ بقعه شاخص امامزاده موسی مبرقع (ع)، کوه خضر نبی (ع)، امام زاده جعفر زواریون (ع)، امامزاده عبدالله (ع) و حرم حضرت معصومه (س) و مسجد مقدس جمکران طرح آرامش بهاری اجرا می‌شود. همچنین این طرح در ۳۰ بقعه متبرک دیگر نیز در استان قم اجرایی می‌شود.

اسکان ۵۰ هزار نفر در بقاع متبرکه

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان قم گفت: ظرفیت در نظر گرفته شده برای اسکان زائران نوروزی حدوداً ۴۵ تا ۵۰ هزار نفر در طول ۱۶ روز است.

وی با بیان اینکه امامزاده موسی مبرقع (ع) بعد از حرم حضرت معصومه (س) دارای مرکزیت خاصی است، تصریح کرد: زائرین خارجی از کشورهای افغانستان، پاکستان و عراق در سفر به قم پس از زیارت حرم حضرت معصومه (س) برای زیارت این حرم مطهر مراجعه می‌کنند.

حجت‌الاسلام اسکندری عنوان کرد: اداره کل اوقاف و امور خیریه استان قم برای اجرای طرح آرامش بهاری در حرم حضرت معصومه (س) و مسجد مقدس جمکران با تولیت این دو مکان متبرک همکاری دارد اما در سایر بقاع متبرکه انجام امور با تولیت بقاع و خادمان آنهاست.

وی با بیان اینکه یکی از تغییراتی که امسال شاهد آن هستیم، کنار گذاشتن تصدی‌گری در بقاع متبرکه است، عنوان کرد: واگذاری امور به دست خادمان و متولیان کار جدیدی است که استارت آن زده شده و اداره اوقاف و امور خیریه بر فعالیت‌ها نظارت می‌کند و سایر کارها به صورت هیات امنایی و مردمی دنبال می‌شود.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان قم ادامه داد: مردم را در همه برنامه‌های اوقاف مشارکت می‌دهیم و با زحمت دادن به هیات امناها اولین قدم برای مردمی کردن امور اوقاف است.

اجرای طرح قم گردی

وی با با اشاره به انجام کار جدیدی که امسال توسط اداره کل اوقاف و امور خیریه قم صورت می‌گیرد، گفت: تور قم گردی به منظور زیارت امامزادگان طرحی است که با مشارکت شهرداری انجام می‌شود و برای اجرای این طرح؛ اتوبوس‌هایی در نظر گرفته شده و راویان آموزش دیدند تا زائران را با بقاع متبرکه آشنا کنند.

وی افزود: در این راستا ۸۰ مبلغ آموزش دیدند تا در طرح آرامش بهاری ارائه خدمت کنند، همچنین ۴۰۰ نفر برای اجرای طرح تور قم گردی فعالیت دارند.

حجت‌الاسلام اسکندری اضافه کرد: این طرح از ۲۸ اسفندماه آغاز و تا ۱۵ فروردین پایان می‌یابد. همچنین با توجه به احتمال بارندگی تلاش شد سالن و سوئیت‌هایی را آماده و تجهیز کنیم و در فضای شبستانی بقاع متبرکه میزبان زائران باشیم.

وی افزود: در این طرح تلاش شده خدمات رسانی در ترویج سبک زندگی اهل بیتی داشته باشیم و همچنین غرفه‌هایی برای مشاوره اجتماعی و مذهبی ایجاد کردیم.

قیمت قبر در بقاع متبرکه افزایش نیافته

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان قم همچنین در ارتباط با اعتراض به قیمت بالای خانه آخرت در بقاع متبرکه که توسط برخی نمایندگان مجلس صورت گرفته گفت: فضای مربوط به امامزادگان در اختیار ماست و کمیته‌ای تشکیل شده و شیوه نامه‌ای ابلاغ شده است که بر اساس آن قیمتی را برای ابتدا تا انتهای سال تعیین شده است.

وی افزود: قیمت خانه آخرت در بقاع متبرکه افزایش نیافته و در سال آینده نیز با تغییر قیمت مواجه نیستیم. همچنین مبلغ مصوب عمدتاً هزینه همان محوطه می‌شود.

حجت‌الاسلام اسکندری در بخش پایانی سخنان خویش با اشاره به اعتراض مردم به همسان سازی قبور در گلزار شهدا خاطرنشان کرد: اجرای طرح همسان سازی قبور در گلزار شهدای علی بن جعفر (ع) مربوط به گذشته است و اجرای این طرح را برای بعد از این متوقف شده است قسمتی دیگر که هنوز انجام نشده متوقف شده است.

وی اظهار داشت: اکیپ‌هایی برای توجیه گذاشته شد و اعلام شد که هیچ یک از سنگ مزارها دست نخورد مگر کسانی که اینجا قبر دارند کتبی رضایت داده شود.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار