در نشست خبری شهردار قم چه گذشت؟
شهردار قم در آخرین نشست خبری خود در سال ۹۷ از برنامه این مرکز برای کاهش رغبت به سمت نماهای رومی در ساختمان سازی، پروژه منوریل، آکواریوم شهری و تامین تجهیزات باغ پرندگان با استفاده از ظرفیت داخلی سخن به میان آورد.
کد خبر: ۷۲۶۵۳۳
تاریخ انتشار: ۲۷ اسفند ۱۳۹۷ - ۰۰:۱۵ 18 March 2019

به گزارش تابناک قم، سیدمهدی سقائیان نژاد در نشست خبری که در شهرداری قم برگزار شد، عنوان کرد: دو هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان بودجه شهرداری در مقابل کل بودجه های استان رقم بسیار بالایی بوده و این نشان می دهد که شهرداری محور امور اجرایی است.

اجماع بر سر اجرای بخشی از منوریل/ افتتاح فاز اول قطار شهری در سال 98

او با اشاره به تشکیل مجمع مشورتی استان و رویکرد برنامه محوری دستگاه ها افزود: در بررسی برنامه سه ساله به این نتیجه رسیدیم که تحقق اهداف از نظر مباحث علمی مطلوب بوده است، مسائلی چون محیط زیست پایدار، کیفیت سیما و منظر شهری، اعتلای جایگاه بین المللی قم و غیره از جمله اهداف پیش بینی شده بود.

شهردار قم با بیان اینکه به صورت نسبی به اهداف پیش بینی شده رسیده ایم، گفت: البته به دلیل مشکلات مالی سیر تحولات کند شده و ما اگر به برخی از قراردادها تن بدهیم به صرفه نبوده و بعضا مجبور هستیم که مناقصه ها را لغو کنیم.

سقائیان نژاد با اشاره به تاثیر تحریم ها بر حرکت تحولات گفت: با وجود مشکلات موجود سعی کردیم کارها را به صورت منسجم انجام دهیم و در پی این هستیم که قم را به سمت جهان شهر بودن پیش ببریم.

او بیان کرد: راه اندازی سیستم ارزیابی عملکرد بودجه در شهر قم، تهیه آمارنامه سال ۹۶، راه اندازی سیستم جامع نظارت شهرداری و پارامترهای دیگر در چارچوب بسیار مناسبی در حال دنبال شدن است.

شهردار قم تاکید کرد: پروژه هایی به ارزش ۱۱۰ میلیارد تومان در شب گذشته افتتاح شد که بلوار شهدای روحانیت، رمپ تونل غدیر از سمت ورودی خیابان انقلاب، ساماندهی و بهسازی معابر شهر قم، ادامه بلوار محدث قمی تا تقاطع حکیم، ادامه بلوار خسرو بیگی تا بلوار محتشم و غیره از پروژه های افتتاحی شهر قم به حساب می آید.

سقائیان نژاد با اشاره به زمان در دست گرفتن مدیریت شهرداری قم عنوان کرد: در سال ۹۷ بودجه دو هزار و ۳۵۰ هزار میلیارد تومانی که پیش بینی شده محقق خواهد شد، البته ۷۰۰ میلیارد اوراق مشارکت و مبلغ مربوط به فاینانس و هزار واگن که ارزش آن بیش از ۱۰۰۰ میلیارد تومان است مازاد بر ۳۵۰ هزار میلیارد تومان است و علی رغم اوضاع کنونی بر طبق مسیر درنظر گرفته شده، حرکت شده است.

افزایش سرانه فضای سبز در شهر قم

او ادامه داد: سرانه فضای سبز در شهر قم از ۲۳ متر به ۱۹ متر رسیده و درصدد هستیم این رقم را به ۲۷ متر برسانیم.

شهردار قم با اشاره پروژه هایی که در آینده بهره برداری خواهد شد، یادآور شد: احداث ۶ سالن ورزشی، باغ پرندگان، بوستان کوثر در ۱۰۰۰ هکتار، فاز سوم بلوار جمهوری، فاز ۵ عمار یاسر، تقاطع غیر همسطح امینی بیات، زیرگذر یادگار امام(ره) و مجددا آسفالت معابر از پروژه هایی است که در سال آینده به بهره برداری خواهد رسید.

سقائیان نژاد خاطرنشان کرد: فاز نخست قطار شهری قرار است در سال ۹۸ راه اندازی شود که ۱۱ بسته تجهیزاتی آن وابسته به نرخ ارز است که فاز نخست قطار شهری ۶ ایستگاه را شامل می شود.

او با اشاره به دفع روزانه ۷۲۰ تن زباله عنوان کرد: تا پایان هفته تبدیل کود کمپوست آماده می شود که ۳۰۰ تن از این مقدار به کود کمپوست تبدیل می شود، در سال آینده ۳۰۰ تن نیز اضافه می شود که در نهایت تنها ۱۰۰ تن از زباله ها دفع و بخش زیادی از زباله ها تبدیل به کود کمپوست خواهد شد.

شهردار قم تصریح کرد: همه برنامه هایی که در چارچوب قم در ۱۴۰۰ وجود دارد به صورت دقیق و جدی در حال پیگیری است.

سقائیان نژاد گفت: فعالیت های نوروزی از سه ماه گذشته آغاز شده و کمیته های ۱۱ گانه و ستادهای ۱۵ گانه در شهرداری تشکیل شده و این مراکز در صدد تبدیل قم به مکانی با آرامش هستند.

او اظهار داشت: قریب به ۱۹۰ برنامه برای بخش فرهنگی شهردای پیش بینی شده که بخشی از کارهای مربوط به اماکن تاریخی بر عهده میراث فرهنگی است.

شهردار قم به طرح تفصیلی شهر قم در سال ۹۲ اشاره کرد و ادامه داد: تراکم هایی که در این طرح لحاظ شده کارشناسی شده نبوده و مثلا در مناطق محروم شهری طرح هایی مطرح شده که نیاز به سرمایه گذاری بالا دارد و طرح تفصیلی قطعا احتیاج به بازنگری دارد.

اجماع بر سر اجرای بخشی از منوریل/ افتتاح فاز اول قطار شهری در سال 98

سقائیان نژاد تاکید کرد: در حال حاضر ۶۰ درصد بودجه شهرداری ها وابسته به تراکم فروشی بوده که این بودجه پایدار نیست و تنها بودجه پایدار که شهرداری ها می توانند به آن تکیه کنند عوارض ۲۶ گانه بود و در بخش مالیات بر ارزش افزوده مشکلاتی وجود دارد و هنوز که هنوز است درآمدهای پایدار برای شهرداری ها معلق است.

او اضافه کرد: در شهرک پردیسان برخی از طرح ها خارج از محدوده شهرداری بوده است با این همه برای حل مشکل رفت و آمد مردم از پردیسان به شهر ۲۵ اتوبوس تعبیه شده است.

صرفه اقتصادی بلوار مرجعیت باید به مردم قم برسد

شهردار قم بیان کرد: در کنار بلوار مرجعیت ۱۰۰۰ هکتار فضای سبز قرار است احداث شود و انتظار ما این است که ۱۰ سال آینده این بلوار دیده شود و اگر قرار است کسی در کنار این بلوار طرح های اقتصادی انجام دهد، باید این فرصت در اختیار مردم قرار گیرد.

سقائیان نژاد ابراز کرد: بودجه منطقه دو از ۲۵ میلیارد تومان به ۱۰۰ میلیارد تومان و بودجه منطقه ۶ از ۱۷ میلیارد تومان به ۴۶ میلیارد تومان رسیده و این به معنی این است که ما در حال افزایش بودجه مناطق محروم هستیم و می خواهیم توازن هر چه بهتر اتفاق بیفتد.

او مطرح کرد: در مورد منوریل توافق جمعی حاصل شده که ۷/۴ کیلومتر آن اجرا شود و اخیرا یکی از نمایندگان قم در مجلس شورای اسلامی بیان کرده که یک سرمایه گذاری پیدا شده که تمام این طرح را بر عهده خواهد گرفت.

شهردار قم یادآور شد: از منوریل اگر بخواهیم به عنوان کاربری توریستی و فرهنگی استفاده کنیم و این کاربری را تغییر دهیم ممکن است بتوانیم برخی مشکلات آن را حل کنیم.

او تصریح کرد: در بیانیه گام دوم رهبر انقلاب حفظ مظاهر اسلامی مورد توجه بود و متاسفانه امروزه فرهنگ غرب در این روزها چیرگی دارد و سرمایه گذاری که در پروژه ها کار می کند توجه چندانی به نفوذ فرهنگ غرب نداشته و غیرمستقیم در آن مسیر حرکت می کند، ما درصدد این هستیم که هزینه نماهای رومی را بالا ببریم تا برای سرمایه گذار مقرون به صرفه نباشد.

سقائیان نژاد با اشاره به جمع آوری زباله ها توسط برخی از افراد در فضای شهر ابراز کرد: حرف ما این است که تمام این افراد زیرنظر یک شرکت سازماندهی شوند تا بتوانند از حقوق خود به صورت قانونمند دفاع کنند.

او عنوان کرد: مراحل تفاهم نامه احداث آکواریوم تا ۹۰درصد پیشرفت داشته و با یکی از سرمایه گذاران ترک به توافق رسیدیم که به دلیل نوسانات نرخ ارز، سرمایه گذار این طرح اعتبارات موردنیاز آن را به صورت چشمگیری افزایش داد و اگر بازار ارز به ثبات برسد ما احداث آکواریوم را به اتمام خواهیم رساند.

شهردار قم افزود: قیمت تور فلزی باغ پرندگان از ۷۰ میلیارد به ۳۰۰ میلیارد ریال افزایش پیدا کرده که ما برای تامین این تور به دنبال استفاده از ظرفیت های داخلی هستیم.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار