کد خبر: ۷۲۸۶۱۲
تاریخ انتشار: ۰۶ فروردين ۱۳۹۸ - ۰۳:۰۲ 26 March 2019

آبخيزداري شهری راهكارهاي بهره برداري و مديريت پايدار از منابع آبخيز را در حوضه های شهری و روستایی و حریم آنها را در طبیعت، بمنظور بازسازی تخریب های طبیعت در اثر توسعه شهری طراحي و تدوين می نمايد.

روند رو به افزایش سیل در سالهای اخیر بیانگر آن است که اکثر مناطق کشور در معرض تهاجم سیلابهای دوره ای و مخرب قرار دارند که از این نظر بسیاري از شهرها، روستاها، تأسیسات صنعتی و کشاورزي و اماکن مسکونی نیز در معرض خطر سیل قرار گرفته اند.

طی سالهای اخیر، مسئولان استان قم در چندین مرحله، بدلیل احتمال وقوع سیل در شهر قم به حالت آماده باش در آمده اند. کلان شهر قم در هراس سیل نابود کننده همانند سیل سال 1388 رودخانه قم و سیل پردیسان بسر می برد. شناخت صحیح حوضه آبخیز قم و تعادل حوضه های آبخیز مجاور به منظور حفظ قابلیتهای بیولوژیک و بهره برداری پایدار از آنها ضروری می باشد.

طی سه دهه گذشته، توسعه سدسازی ها در بالادست و خشک شدن رودخانه قمرود، در نهایت موجب بی توجهی به حوضه های آبخیز طبیعی و شهری شده است که این امر باعث شده در توسعه شهری با تکیه بر تامین آب توسط سدها و انتقال آب بین حوضه ای، به حوضه های آبخیز شهری و مدیریت منابع آب توجه کمتری شود و سازه های متعددی در مسیر رودخانه قمرود ساخته شود.

غفلت از مدیریت حوضه آبخیز در داخل استان قم سبب شده است تغییرات زیادی در مسیر آبراهه ها، رودخانه های فصلی استان و بستر آنها بوجود آید، از طرفی عدم توجه به مطالعات آمایش سرزمینی در توسعه شهری قم، موجب شده است که علی رغم هزینه های بسیار در مدیریت کنترل سیلاب های احتمالی و ایجاد سامانه های هشدار دهنده سیلاب در استان، باز هم نتوان قاطعانه از کنترل مدیریت بحران موجود سخن گفت.

آنچه مسلم هست طبیعت طی میلیونها سال در هر حوضه آبریزی با هر شرایط اقلیمی سازش یافته است و بررسی تاریخ سیلاب های قم نیز حکایت از آن دارد شبکه زهکشی طبیعی حوضه آبریز پاسخگوی هر شرایط بارندگی بوده است و هر زمان سیل آسیبی به اکوسیستم های انسان ساخت رسانده است ناشی از دخل و تصرف های همین انسانها در مسیر آبراهه ها و رودخانه ها بوده است.

در حال حاضر، دشت مسیله قم به دلیل عدم توجه به همین مسائل تبدیل به کانون بحران های محیط زیستی، در مرکز کشور شده است.

دستیابی به توسعه پایدار شهری نیازمند توسعه ای، سازگار با محیط زیست است. که منوط به تولید و دسترسی و استفاده از اطلاعات پایه سرزمینی و مطالعات آمایشی و مدیریت منابع، به خصوص منابع زیستی می باشد.

آبخیزداری یک دانش کاربردی به منظور پایدار مدیریت منابع زیستی حوضه های آبخیز است. همچنین آبخیزداری یکی از محورهای توسعه پایدار مدیریت شهری و روستایی می باشد. امکان بهره برداری پایدار از منابع زیستی در شهری همچون قم، از طریق آبخیزداری میسر می گردد. توجه به آبخیزداری شهری به عنوان یک زیر شاخه از آبخیزداری برای مدیریت سرزمینی، یک ضرورت است.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار