رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قم با اشاره به هجوم ملخ‌ها به شهر قم گفت: این گونه از ملخ‌ها نه آسیبی می‌زنند و نه بیماری را منتقل می‌کنند و مبارزه با آن‌ها فقط در صورتی که میزان تراکم آنها از یک اندازه معین بیشتر باشد، صورت می‌گیرد.
کد خبر: ۷۴۹۰۹۵
تاریخ انتشار: ۰۷ خرداد ۱۳۹۸ - ۰۴:۴۳ 28 May 2019

به گزارش تابناک قم، عباس پورمیدانی اظهار داشت: این روزها در سطح استان شاهد حضور ملخ‌های زیادی هستیم؛ این ملخ‌ها، ملخ‌های صحرایی و بومی هستند که آفت محسوب نمی‌شوند.

وی یادآور شد: با توجه به بارندگی‌های دو ماه اخیر پوشش گیاهی مناسبی به وجود آمد و شرایط تکثیر آنها فراهم شد و در سطح مراتع و به تبع آن در سطح شهر پراکنده شدند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اظهار کرد: علت اینکه در سطح شهر شاهد گسترده ملخ‌ها هستیم، به خاطر وجود نور است؛ چون حشرات و به ویژه ملخ‌ها به سمت نور حرکت کرده و این حرکت‌ها در شب بیشتر انجام می شود.

پورمیدانی با اشاره به اینکه این گونه از ملخ‌ها نه آسیبی می‌زنند و نه بیماری را منتقل می‌کنند، گفت: وجود این ملخ‌ها طبیعی به نظر می‌رسد و مبارزه با آن‌ها فقط در صورتی که میزان تراکم آنها از یک اندازه معین بیشتر باشد، صورت می‌گیرد.

وی تصریح کرد: خوشبختانه این تراکم در مراتع و مزارع دیده نشده و فقط در سطح محدود ۵۰۰ هکتار که تراکم این ملخ‌ها بیش از اندازه نرمال بود، به وسیله سموم شیمیایی مبارزه انجام شد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قم خاطرنشان کرد: اگر بخواهیم بیش از این مبارزه شیمیایی را افزایش دهیم، به حشرات مفید مثل زنبور‌ها، حتی پرندگان و به نوعی به انسان‌ها هم آسیب وارد می‌شود.

پورمیدانی با بیان این نکته که پایش میزان این حشرات هر روز در سطح مراتع، مزارع و شهر انجام می‌شود، گفت: اگر ملخ‌ها از اندازه طبیعی خود بیشتر شوند حتما مبارزه شیمیایی در دستور کار قرار خواهد گرفت؛ با توجه به اینکه در آینده ای نزدیک با شرایط نامناسب تغذیه، افزایش دما، کم شدن منابع آبی و مواد غذایی روبرو خواهند شد، پیش‌بینی می‌کنیم تا دو ماه آینده به تراکم نرمال برسند.

وی تاکید کرد: حضور این ملخ‌ها در تمام کشور عمومیت دارد؛ دلیل عمده آن هم وضعیت پوشش گیاهی و رطوبت خاک مناسب است که شرایط را برای تکثیر آنها فراهم کرده است، در استان قم نیز در مناطق شرقی استان و سلفچگان حضور آنها بیشتر و بالطبع در مناطق کوهستانی که دارای آب و هوای سرد هستند، تراکم کمتری از ملخ‌ها مشاهده می‌شود.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۰:۵۶ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۷
ملخ ها میکروبی و بسیار چندش آور هستند روی غذاها میشینند باعث وحشت زائرین میشوند درصورت تهدید گاز میگیرند
م ع
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۰:۵۹ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۷
ملخ ها میکروبی و بسیار چندش آور هستند روی غذاها میشینند باعث وحشت زائرین میشوند درصورت تهدید گاز میگیرند بنده دوماه قبل شب احیا رفتم قم و جای تماس ونیش ملخ ها روی پوستم بشدت خارش داشت و بعد مبتلا به بیماری شبیه گال شدم که آرنج و زانو و پلکهام را خارش شدید دچار کرد مسری هم هست اعلام کنند ملخ باین حد وجود دارد من نمیرفتم باعث آزار و اذیت من شدند هنوز هم بهبود پیدا نکردم
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار