آمارهای مربوط به اهدای خون در استان قم نشان می‌دهد که به طور متوسط در هر 10 دقیقه، یک واحد خون در استان اهدا می‌شود.
کد خبر: ۷۶۷۸۶۰
تاریخ انتشار: ۱۰ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۱:۳۸ 01 August 2019

به گزارش تابناک قم، امروز نهم مرداد ماه به عنوان سالروز تأسیس سازمان انتقال خون در کشور، «روز اهدای خون» هم نامگذاری شده است تا یک روز در تقویم رسمی کشور برای فرهنگ سازی این ایثار خداپسندانه در نظر گرفته شده باشد.

در این باره آمارهای مربوط به اهدای خون در استان قم نشان می‌دهد که این استان به نسبت جمعیت خود (جمعیت یک میلیون و 373 هزار نفری در سال جاری بر اساس آمار رسمی سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشوری) از اهداکنندگان مقطعی و مستمری برخوردار است که اهدای خون آن‌ها در طول هر سال، نه تنها نیاز بیماران بیمارستان‌های قم را رفع می‌کند؛ بلکه می‌توان بخشی از این واحدهای خونی اهدا شده را نیز به شبکه خون رسانی کشوری (تهران) ارسال کرد که این امر نیز به شکل مرتب و منظم پیگیری و انجام می‌شود.

در عین حال آمارهای مربوط به اهدای خون در استان قم نشان می‌دهد که به طور متوسط در هر 10 دقیقه، یک واحد خون در استان اهدا می‌شود که می‌توان آن را به مراکز درمانی استان ارسال کرد تا در موقعیت مقتضی چه به صورت خام و چه برای فرآوری محصولات خونی مورد استفاده و بهره‌برداری قرار گیرد.

همچنین در ادامه آمار مربوط به این موضوع می‌توان به این نکته نیز اشاره کرد که در تیر ماه سال جاری، به طور متوسط در هر روز، 158 نفر برای اهدای خون به دو مرکز اهدای خون استان قم مراجعه داشته که از این تعداد به طور متوسط و به صورت روزانه، 128 نفر بر اساس شرایط و ضوابط اهدای خون، موفق به اهدای خون خود شده‌اند.

در عین حال یکی دیگر از آمار برتر استان قم در زمینه اهدای خون، آمار مربوط به تعداد اهداکنندگان مستمر است که به نسبت افراد موفق به اهدا، رقم قابل توجه و بالاتر از میانگین کشوری است.

اما باید به این امر هم اشاره داشت که بر اساس آمار، اهدای خون بانوان در قم از میانگین کشوری کمتر است و در حالی که این عدد به طور متوسط در سطح کشور حدود 5 درصد اهداکنندگان است این آمار در قم حدود 4 درصد گزارش شده است.

بدیهی است برای افزایش این درصد و همچنین فرهنگ سازی بیشتر برای تشویق عمومی به این امر خداپسندانه، هر یک از اهداکنندگان به ویژه بانوان می‌توانند خود به عنوان یک مُنادی عمل کنند و خانواده، آشنایان، دوستان و در مقاطع مناسب، عموم مردم را به این صدقه جاری فرا بخوانند.

اکنون و با گذشت یک سوم از سال جاری، آمار مقایسه‌ای اهدای خون در چهار ماهه اول اهدای خون سال‌های 98 و 97 در استان قم نشان می‌دهد که این آمار هم در موضوع مراجعه کنندگان و هم در موضوع اهداکنندگان بانو با کاهش نسبی مواجه بوده که امید است این کاهش در ماه‌های بعدی امسال به همت همشهریان و هم استانی‌ها جبران شود.

در عین حال همین آمار نشان می‌دهد که شاخص اهداکنندگان مستمر خون در استان قم در چهار ماهه نخست امسال به نسبت مدت مشابه در سال گذشته، شاهد رشد نسبی بوده است.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار