آیت‌الله فاضل لنکرانی:‌
استاد برجسته حوزه علمیه قم گفت:‌ خبرنگاران در سعادت و شقاوت جامعه تأثیرگذار هستند و باید یک خبرنگار اول در شکل‌گیری شخصیت و عزت‌نفس و رشد خود همت گمارد تا بتواند تحول در جامعه ایجاد کند.
کد خبر: ۷۶۹۷۳۴
تاریخ انتشار: ۱۶ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۱:۲۱ 07 August 2019

 

به گزارش تابناک قم، در پیام آیت‌الله محمدجواد فاضل لنکرانی آمده است:‌ روز خبرنگار را به برادران و خواهران عزیز خبرنگار تبریک و تهنیت عرض می‌کنم، روشن است که حرفه خبرنگاری در زمان معاصر ما از یک پیچیدگی و اهمیت بسیار فوق‌العاده‌ای برخوردار شده است.

پیام ادامه یافته است: امروز حرفه خبرنگاری به‌موازات پیشرفت علوم، خود رشد قابل‌توجهی داشته که البته من درصدد نیستم در این صحبت به جهات فنی این شغل که امروز بسیار مهم است اشاره‌کنم اما آن جهتی که می‌خواهم اشاره‌کنم این است که خبرنگاری امروز یکی از عوامل رشد و آگاهی مردم ما شده است.

پیام حاکیست:‌ مردم ما با اخباری که توسط خبرنگاران محترم به‌موقع به اطلاعشان رسانده می‌شود از وضعیت موجود داخل کشور، از امور سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و همچنین از مسائل بین‌المللی آگاه می‌شوند.

در این پیام آمده است:‌رسالت اصحاب رسانه را در ساختار فرهنگ عمومی و رشد تعالی اخلاقی و ترویج روح معنوی و دینی جامعه را نمی‌توان نادیده گرفت، همین مقدار به سهم خودم عرض کنم که مهم‌ترین برگ افتخارآمیز خبرنگاران در این‌یکی دو سال اخیر این بوده که مفاسد اقتصادی را به سطح جامعه کشاندند و مردم عزیز ما را از این وضع اسف‌بار مفاسد اقتصادی در میان مسئولین یا در بین بعضی از اشخاص و افراد خصوصی برملا کردند.

پیام ادامه یافته است:‌ واقعاً اگر این‌ها برملا نمی‌شد این دادگاه‌های مفاسد اقتصادی تشکیل نمی‌شد که این به‌سلامت اقتصاد جامعه، کمک می‌کند تا این اشکالاتی که سالهای متمادی در این نظام ما بوده و حتی برخی تصور می‌کردند که قابل‌حل نیست از این طریق قابل‌حل باشد یعنی خبرنگاری و خبرنگاران عزیز سهم عمده‌ای در حل مفاسد اقتصادی دارند.

در این پیام آمده است:‌ علاوه بر اینکه مردم را آگاه و مطلع کردندکه باید این‌ها دنبال و حل بشود، برای ما هیچ قابل‌تحمل نیست که در نظام اسلامی بیت‌المال در اختیار افراد خاصی قرار بگیرد آن را چپاول کنند و هیچ توجهی به وضعیت مردم و جوانان عزیز ما نداشته باشیم.

پیام حاکیست: باید مشت این‌ها باز بشود و جلوی این فسادسالهای اخیر گرفته شود، باید افرادی که واقعاً حقوق بیت‌المال را پایمال کردند،کاملاً رسیدگی بشود، این‌یکی از برگ‌های افتخارآفرین خبرنگاران بوده است.

در این پیام تأکید شده است:‌ این نکته را تذکر می‌دهم که در عین اینکه خبرنگاری باید از شفافیت و اطلاع‌رسانی قوی برخوردار باشد درعین‌حال مسائل شخصی و خصوصی افراد که از آن تعبیر به حریم خصوصی می‌کنیم و امروز موردقبول همه عقلای عالم هست مراقبت کند، در مسائل خصوصی افراد ورود پیدا نکنیم.

پیام ادامه یافته است:‌ نمی‌خواهم مثال بزنم ولی بالأخره در فضای مجازی ما می‌بینیم گاهی اوقات یک خبرنگار زندگی داخلی یک مسئول را یا یک بازیگر را، مسائلی که هیچ ارتباطی به مسئولیت او نداردیافوایدی برای جامعه ندارد را مطرح می‌کنند که از جهت شرعی صحیح نیست و همچنین اسرار نظام که مسئولین تأکیددارند که مخفی بماند و در اختیار دشمن قرار نگیرد، این را هم باید خیلی مراقبت کنیم.

در این پیام آمده است: گاهی ممکن است یک خبرنگار یک مطلبی را پیدا کند و با منتشر کردن آن نقشه اساسی نظام در مقابل دشمن را متوقف کند، دشمن را امیدوار کند به اینکه بتواند از چه راهی به این نظام ضربه بزند و با این نظام برخورد کند.

پیام حاکیست:‌ اسرار مربوط به‌نظام که باید قانوناً مخفی و مکتوم باشد را برملا نکند، بنابراین در کنار شفافیت سازی، اطلاع‌رسانی دقیق و به‌موقع و مطابق با واقعیت باید این جهات را هم کاملاً رعایت کند.

در این پیام آمده است:‌امیدوارم که مسئولین دولت و مسئولین نظام ارزش این قشر بسیار مؤثر ما را بدانند و از وجود این‌ها هر چه‌بهتر و دقیق‌تر استفاده کنند.

پیام ادامه یافته است:‌ امروز در کشور ما راه‌حل‌های فراوانی خود مردم برای حل مشکلات اقتصادی دارند که خبرنگاران باید فقط به یک اخباری که در اختیارشان قرار می‌گیرد بسنده نکنند، خودشان دنبال کنند از مردم استمداد کنند برای حل مشکلات اقتصادی،نظرات مردم، و نظرات انسان‌های فرهیخته را به مسئولین منتقل کنند، ما امکانات بسیار فراوان در داخل کشور داریم که با این امکانات می‌توانیم بر این مشکلات ان شاء الله فائق بیائیم.

شهید محمود صارمی خبرنگار و مسئول دفتر خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) در افغانستان بود که در ۱۷ مردادماه سال ۷۷ در جریان کشتار دیپلمات‌های ایرانی در مزار شریف به دست طالبان به شهادت رسید و این روز در تقویم رسمی کشور به‌عنوان «روز خبرنگار» نام گرفت.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار