آیت‌الله یزدی:
ما مخالف شادی مردم نیستیم، اما نباید به نام شادی حقوق الهی پایمال شود؛ اگر کنسرت هم می‌خواهند بگذارند حق ندارند که در آن به رقاصی پرداخته و بی‌حجابی‌هایی ایجاد کنند. اقدامات رییس قوه قضاییه در دل عامه مردم نور امید تازه‌ای ایجاد کرده است و مردم نسبت به آینده قوه قضائیه امیدوار هستند.
کد خبر: ۷۷۰۳۹۱
تاریخ انتشار: ۱۹ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۲:۲۷ 10 August 2019

 

به گزارش تابناک قم، آیت الله یزدی در دیدار با دادستان‌های کشور که در دفتر جامعه مدرسین حوزه علمیه قم برگزار شد، اظهار داشت: یکی از مهمترین اصولی که همه ما باید رعایت کنیم، توجه به این است که در این دنیا چه می‌خواهیم و خداوند چه تکلیفی بر عهده ما نهاده است.

وی افزود: خواندن سور قصار را در نماز‌های یومیه فراموش نکنیم، زیرا عبرت‌ها و مباحث بسیار عمیقی در این سُور بیان شده است؛ این سُور ما را به یاد قیامت و وظایفی می‌اندازد که ما را در رسیدن به سعادت یاری می‌کند؛ خداوند در سوره مبارکه «عصر» قسم یاد کرده اگر انسان ایمان و عمل صالح نداشته باشد و اهل تواصی به حق و صبر نباشد، قطعا زیانکار خواهد بود.

عضو فقهای شورای نگهبان یادآورشد: خداوند از آفرینش انسان‌ها اهداف خاصی را مد نظر قرار داده است؛ اگر بخواهیم معنی و مفهوم ضررکردن را با این موضوع دریابیم باید به این نکته توجه کنیم که اگر انسان به هدف متعالی که خداوند برای او در نظر گرفته نرسد قطعا متضرر می‌شود.

آیت الله یزدی با ذکر این مطلب که این قضیه‌ای که اگر انسان ایمان و عمل صالح و تواصی به حق و صبر نداشته باشد، زیانکار است، یک قضیه کلی است، تصریح کرد: مسئولان فعال در نظام اسلامی از این مساله مستثنی نیستند، بلکه زاید بر تکالیف عامه همه مردم، تکالیف بسیار مهمی بر دوش دارند؛ بدون شک اگر کسی در یک پست مهم بر خلاف قانون و شرع، بنا به رضایت خاطر یک شخص دیگر عمل کند قطعا زیانکار است.

وی در ادامه خود را خطاب قرار داد که اگر بنده به خاطر رفاقت با برخی افراد آن‌ها را تایید صلاحیت کنم، در مقابل آن مسئولیت دارم اظهار کرد: اگر من فردی را تایید صلاحیت کنم و آن شخصی که در مجلس حضور پیدا می‌کند کار خلافی انجام دهد، من هم در دنیا و در آخرت در مقابل درگاه الهی مسئول خواهم بود؛ پس باید از هر کاری که زمینه رسوایی در دنیا و آخرت را فراهم می‌کند دوری کنیم.

رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم بیان کرد: نباید به خاطر خوش آمد یا بدآمد کسی از قانون و شرع بگذریم؛ همه باید مراقب رفتار خود باشند که نه در دنیا کار خلاف کنند که بازداشت شوند و هم در آخرت مورد بازپرسی قرار بگیرند.

آیت الله یزدی در ادامه با اشاره به تکالیف شرعی و قانونی دادستانان یادآور شد: وظیفه اصلی دادستان‌ها، مراقبت از حقوق عمومی مردم است؛ البته باید در نظر داشت که قبل از حقوق مردمی، حقوق الهی را باید رعایت کنیم، زیرا رعایت این حقوق الهی بسیار مهم است.

وی با ذکر این مطلب که نباید به بهانه کنسرت در شهر‌ها گناه و فسخ و فجور را ترویج دهیم گفت: وقتی یک مدیرکل وزارت ارشاد کنسرتی را به راه انداخته و در آن به نام هنر، رقاصی را رواج داده، باید بدانیم که حقوق الهی را زیر پا گذاشته است و باید با او برخورد شود؛ البته ما مخالف شادی مردم نیستیم، اما نباید به نام شادی حقوق الهی پایمال شود؛ اگر کنسرت هم می‌خواهند بگذارند حق ندارند که در آن به رقاصی پرداخته و بی حجابی‌هایی که خلاف خواسته خداوند و منویات رهبر معظم انقلاب است ایجاد کنند.

آیت الله یزدی در ادامه با ذکر اینکه حقوق الهی و عامه باید در کار دادستانان مورد نظر واقع شود عنوان کرد: دادستان‌ها نباید اجازه دهند که کسانی در فضای عمومی، حقوق الهی و احکام شرعی را پایمال کنند و در این راه نباید از هیچ کسی واهمه داشته باشیم؛ همچنین اگر مشاهده کردند که حق مردم در حال تضییع است باید احساس وظیفه کرده و وارد عمل شوید و جلوی آن را بگیرند.

وی یادآور شد: مردم حق دارند که در فضای عمومی حضور پیدا کنند، اما باید در چارچوب و ضوابط شرع این عمل را انجام دهند، زیرا حق خداوند بر ماست که احکام دین را رعایت کنیم؛ البته باید توجه داشته باشیم که ما مجاز نیستیم که با جابه‌جایی مفاهیم قانونی و تفسیر‌های به ظاهر موجه، اعمال غیر قانونی افراد را موجه جلوه دهیم.

آیت‌الله یزدی در ادامه با انتقاد از حقوق‌های نجومی به برخی از مسئولان بیان کرد: چرا باید به یک فرد این همه حقوق داده شود؛ حقوق‌های صد میلیونی برای چه برخی افراد داده می‌شود؛ وقتی سوال می‌پرسیم، می‌گویند که این فرد در چند پست مسئولیت دارد و کار غیر قانونی نکرده است؛ ولی او نباید در چند پست مسئولیت داشته باشد و این مسئله مهمی است که به آن اعتراض داریم.

رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به اهمیت رعایت سبک زندگی مسئولان گفت: مسئولان نباید در جامعه اسلامی که مردم در آن زندگی متوسط دارند، از زندگی‌های اشرافی برخوردار باشند؛ اگر دادستان‌ها زندگی بالاتری از سطح زندگی مردم عادی برخوردار بوده و ماشین‌ها و خانه‌های گران قیمت داشته باشند، بدون شک موجب عصبانیت مردم خواهد شد؛ شما که در چشم مردم زندگی می‌کنید و زندگی تان الگوی مردم است از چیز‌های مباح و حلال هم چشم بپوشید تا سبب آبروی اسلام شوید.

وی گفت: مسئله بررسی موارد «خلاف شرع» در شورای نگهبان بر عهده شش فقیه بوده و روند آن به صورت «اکثریت» انجام می‌شود، ولی اخیراً طرحی که مورد تصویب مجلس قرار گرفته بود به شورای نگهبان آورده شد؛ این طرح عبارت است از آنکه دولت‌های استکباری بتوانند پسماند‌های انرژی اتمی خود را در کشور دفن کنند؛ استکبار همیشه این پسماند‌ها را در کشور‌های عقب مانده دفن می‌کند و همه می‌دانیم که اشعه‌های این نوع پسماند‌ها برای افراد کشور ضرر خواهد داشت.

وی افزود: مجلس تصویب کرده بود که توافق‌نامه صورت گرفته، پسماند‌های سوخت اتمی می‌تواند در کشور دفن شود، اما بنده اعلام کردم که این مورد خلاف شرع، خلاف قانون و خلاف مصلحت است و سایران نیز این را پذیرفتند.

عضو فق‌های شورای نگهبان با اشاره به وظیفه مسئولان برای مقابله با طرح‌های دشمنان و مستکبران یادآور شد: مسئولان اجرایی ما باید در نظر داشته باشند که طرح‌های استکباری در اتاق فکر دشمن تجزیه و تحلیل می‌شود و آن را در قالب طرح‌های خوب و بشر دوستانه به ما ارائه می‌کنند، بنابراین همواره باید نسبت به پشت پرده‌های کمیسیون‌ها و کنوانسیون‌هایی که به ما پیشنهاد همکاری می‌دهند، مراقب باشیم.

آیت الله یزدی یادآور شد: نظارت شورای نگهبان بر صلاحیت اشخاص در مجلس شورای اسلامی، خبرگان رهبری و یا ریاست جمهوری از لحظه نام‌نویسی تا تأیید اعتبارنامه یا تنفیذ ادامه دارد؛ در این ارتباط ما در شورای نگهبان بر اساس مواد قانونی افراد را تأیید و یا رد صلاحیت می‌کنیم و هیچگاه در حق کسی اجحاف نمی‌کنیم.

وی خطاب به دادستان‌های حاضر در این جلسه بیان کرد: شما دادستان‌ها باید جلوی افرادی که به هر قیمتی می‌خواهند در این حکومت حضور داشته باشند و به میز خود دل بسته‌اند را بگیرید؛ امروز همه باید بدانیم که میز مسئولیتمان ابدی نیست و ما چند روزی را پشت آن قرار می‌گیریم.

آیت‌الله یزدی با ابراز خرسندی از اینکه قوه قضائیه با ورود حجت‌الاسلام والمسلمین رئیسی از رکود و کندکاری نجات پیدا کرده است، تأکید کرد: امروز تحرکات بسیار خوبی را از سوی رئیس قوه قضائیه شاهد هستیم؛ برخی قضات برای حکم دادن، مردم را حدود پنج سال معطل نگه می‌داشتند؛ در این زمینه نسبت به دوره جدید قوه قضائیه امیدوار هستیم.

وی تصریح کرد: اقدامات رییس قوه قضاییه در دل عامه مردم نور امید تازه‌ای ایجاد کرده است و مردم نسبت به آینده قوه قضائیه امیدوار هستند؛ امروز مردم امید دارند که اگر به قوه قضائیه مراجعه کنند حق خود را به زودی خواهند یافت.

عضو فق‌های شورای نگهبان در ادامه بیان کرد: نباید اجازه دهیم که افراد سودجو به مجلس شورای اسلامی راه یابند، زیرا برخی نمایندگان به این امید وارد مجلس می‌شوند که با اعمال فشار به وزرا، رشوه‌خواری کنند؛ ما باید از ورود اینگونه افراد به مجلس جلوگیری کنیم و بدانیم که عناوینی که داریم و مناصبی که در آن قرار گرفته ایم گذراست.

آیت‌الله یزدی یادآور شد: بنده امیدوارم و دعا می‌کنم که قدرت آینده مملکت در دست کسانی باشد که «قدرت طلب» نباشند.

وی در پایان اظهار کرد: همه ما معتقد هستیم در این انقلاب اسلامی و حکومتی که در آن زندگی می‌کنیم وظایف بسیار سنگینی بر عهده داریم، بنابراین مسئولیت‌های خود را باید با توجه به اصل قانونی بودن امور انجام داده و از سلیقه‌ای عمل کردن پرهیز کنیم.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار