مدیرکل غله استان قم خبر داد؛
مدیرکل غله استان قم با بیان اینکه ماهانه ۱۲ هزار تن گندم در استان قم مصرف می‌شود، گفت: ۳۱ هزار تن گندم مرغوب در قم ذخیره‌سازی شده است.
کد خبر: ۷۷۱۸۶۲
تاریخ انتشار: ۲۳ مرداد ۱۳۹۸ - ۲۳:۴۱ 14 August 2019

 

به گزارش تابناک قم، بهزاد رادمنش در شورای سیاست‌گذاری آرد، گندم و نان استان قم که در سالن امام جواد(ع) استانداری قم برگزار شد، اظهار داشت: مصرف ماهانه گندم در استان قم ۱۲ هزار تن است و میزان ذخیره گندم هم با رشد قابل توجهی روبرو بوده است.

وی با بیان اینکه در بخش جعفریه بیش از یک هزار تن ذخیره و در بخش مرکزی سیلوی قم بیش از ۱۰ هزار تن گندم ذخیره‌سازی شده است، بیان کرد: علاوه بر مجتمع ذخیره‌سازی و سیلوی استان قم که متعلق به بازرگانی ایران است یک مرکز خرید دیگری هم در بخش جعفریه وجود دارد و قرار است علاوه بر خرید از استان‌های گلستان، خوزستان و لرستان و هم‌چنین اردبیل هم گندم مرغوبی را تولید می‌کند از ۷ استان دیگر هم گندم خریداری کنیم.

مدیرکل غله استان قم ادامه داد: خروج آرد و گندم از کشور ممنوع و قاچاق است چون گندم نمی‌تواند در فضای غیراستاندارد بماند بلکه باید در سیلوهای گندم و در فضایی استاندارد نگهداری و ذخیره‌سازی شود.

جا به جایی گندم در کشور تنها با مجوز اداره غله هر استان

وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: طبق قانون جا به جایی گندم باید تنها با مجوز اداره غله استان صورت پذیرد و باید مبدأ و مقصد هم مشخص باشد در حالی که تا دو ماه گذشته هیچ ضابطه‌ای در این زمینه وجود نداشت لذا برای کوتاه کردن دست دلالان و قاچاق گندم این دستورالعمل اجرایی و نظارت‌های شدیدی بر نحوه خرید و فروش گندم با وجود یک مرجع قانونی وجود دارد.

رادمنش افزود: طی چند ماه گذشته با وجود این نظارت و دستورالعمل جلوی خرید و فروش غیر مجاز گندم در کشور گرفته شد در حالی که چند ماه پیش چند کامیون حمل غیرمجاز گندم توقیف شد و هیچ ابهامی هم در سهمیه‌بندی گندم در استان قم وجود ندارد.

ضرورت نظارت بر نحوه تولید و توزیع آرد

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری قم نیز در این جلسه گفت: کارگروه گندم، آرد و نان قم کارگروهی است که شأن قانونی دارد و باید پاسخگوی همه مسائل مرتبط باشد و تصمیمات اتخاذ شده باید در کیفیت نان مصرفی استان تأثیرگذار باشد.

مهرداد غضنفری افزود: در بحث سبوس‌گیری اصل و محوریت سلامت مردم استان است که خوشبختانه در این زمینه استان قم حرفی برای گفتن دارد و زمانی که میزان سبوس در نان بیشتر باشد، کیفیت عمل آوری نان تغییر می‌کند ولی باید در بحث نظارت‌ها بیشتر تلاش شود.

وی افزود: مشکل ما در نانوایی‌های سنتی است که فرایند تولید در آنان کنترل شده نیست که وضعیت آب و فصول سال در عمل آوری نان تأثیرگذار است هم‌چنین بعضی نانوایی‌ها میزان آرد مصرفی را جا به جا استفاده می‌کنند به عنوان مثال آرد مورد نیاز پخت نان لواش در نان سنگک استفاده می‌شود که در کیفیت نان تأثیر دارد.

معاون استاندار قم با اشاره به مشکل سامانه ثبت نام و ثبت خرید و فروش آرد افزود: از اتحادیه آرد و نان هم باید بر جا به جایی نوع آرد مصرفی از سوی نانوایان نظارت کند و با توجه به از دسترس خارج شدن سامانه ثبت در اداره غله که در کل کشور اتفاق افتاده باید پیگیری شود این سامانه چرا دیگر در دسترس نیست چرا که وجود این سامانه یعنی جلوگیری از تخلفات و هدف اصلی دولت الکترونیک هم همین است.

منبع: مهر
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار