از انتقاد آیت‌الله یزدی به اعلام مرجعیت نوه یکی از مراجع تا تکذیب جامعه مدرسین؛
حجت الاسلام «محمدرضا زائری» با انتشار یادداشت تندی نوشته است: آیت الله محمد یزدی تهدید کرده اند که در صورت اعلام مرجعیت آیت الله علوی بروجردی، به میدان خواهند آمد و بساط را به هم خواهند ریخت و تابلوی دفتر ایشان را پایین خواهند آورد! راستش اگر تا حالا تردیدی هم در شایستگی حضرت آیت الله علوی بروجردی داشتم با صحبت‌های آقای یزدی اطمینان کامل پیدا کردم که مرجع آینده ما حضرت آیت الله علوی بروجردی هستند...
کد خبر: ۷۷۲۸۵۱
تاریخ انتشار: ۲۷ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۶:۲۵ 18 August 2019

به گزارش تابناک قم، چند روز قبل بود که حجت الاسلام و المسلمین فقیهی، عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، در مصاحبه‌ای از نقش محوری این تشکل در اعلام مرجعیت و ضرورت اخذ مجوز از آن برای چاپ رساله سخن گفته بود که واکنش‌هایی را در پی داشت. حالا به روایت یک خبرنگار، آیت الله «محمد یزدی» رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با صراحت بیشتری در این خصوص صحبت کرده و ضمن اشاره به مطرح شدن مرجعیت نوه یکی از مراجع بزرگ و مخالفت صریح با آن یادآور شده است که «همه نباید در حوزه مرجع بشوند.»

روایتی از دیدار رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با «محمدحسن نبوی»، معاون فرهنگی ـ تبلیغی حوزه‌های علمیه که در مقام رئیس مرکز بسیج اساتید و نخبگان حوزه علمیه قم با آیت الله یزدی دیدار کرده، توسط «فرید مدرسی» روزنامه نگار در کانال شخصی اش منتشر شده و عکسی هم از این دیدار انتشار یافته است که در آن سخنان صریح و بی پرده‌ای از سوی آیت الله محمد یزدی رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ذکر شده است.

سخنان آیت‌الله یزدی درباره مرجع شدن نوه آیت‌الله بروجردی

آن گونه که روایت شده، آیت الله یزدی خطاب به آیت الله «محمدجواد علوی بروجردی» از فضلای حوزه علمیه قم گفته است: بعضی اگر یک روزی رسما اعلام مرجعیت کنند، اگر زنده باشم، رسماً جلویش را می‌گیرم و اعلام رسمی هم می‌کنم. واقعا در حوزه چه کسی باید با این مسأله برخورد کند؟! نوه مرجع بودن که دلیل شرعی برای مرجعیت نیست؛ کسی نگفته هرجا فلانی نوه مرجع شد، می‌تواند مرجع باشد... اگر کسی توان علمی او محرز نشود و وارد این عرصه شود، مجبور می‌شوم رسما اعلام کنم که ایشان حق ادعای مرجعیت ندارند، چون هیچ جایی توان علمی او را تأیید نمی‌کند.

مطابق با آنچه از قول رئیس جامعه مدرسین نقل گشته، او یادآور شده است: «مگر می‌شود هر روز یک نفر ادعای مرجعیت کند؟ اگر چنین فردی تابلو هم بزند، تابلویش را پایین می‌آوریم؛ هیچ تعارفی هم نداریم، چون مرجعیت نمی‌تواند بازیچه باشد. چهار، پنج مرجع داریم که از طرق شرعی مرجع شده‌اند، کافی هستند. همه که نباید فقیه و مرجع بشوند... صیانت از مرجعیت باید رعایت شود، کمیسیون صیانت از مرجعیت مصوب جامعه مدرسین و مورد تأیید پنج مرجع است که یکی از آنها مقام معظم رهبری است و حتی مراجع اخیر هم که فوت شدند، در آن زمان تأیید کردند لذا پنج مرجع تأیید کرده‌اند و هفت هشت عضو هم دارد... متأسفانه گرایش به عناوین، ظواهر و القاب [در حوزه] زیاد شده است؛ بعضی ضوابط حوزوی بزرگان زیر پا گذاشته شده است.»

انتقاد تند زائری به رئیس جامعه مدرسین: همه چیز را نابود کردید!

پس از انتشار این سخنان، حجت الاسلام «محمدرضا زائری» با انتشار یادداشت تندی با تیتر «درباره تهدیدهای تازه آیت الله یزدی: آقایان شما که همه چیز را نابود کردید!» نوشته است: «آیت الله محمد یزدی تهدید کرده اند که در صورت اعلام مرجعیت آیت الله علوی بروجردی، به میدان خواهند آمد و بساط را به هم خواهند ریخت و تابلوی دفتر ایشان را پایین خواهند آورد! راستش اگر تا حالا تردیدی هم در شایستگی حضرت آیت الله علوی بروجردی داشتم با صحبت های آقای یزدی اطمینان کامل پیدا کردم که مرجع آینده ما حضرت آیت الله علوی بروجردی هستند و مورد اقبال قرار خواهند گرفت!»

این کارشناس مسائل دینی در ادامه آورده است: «تا کنون فکر می کردیم آقایان از جامعه بی خبرند و میزان محبوبیت و جایگاه اجتماعی خود در افکار عمومی اطلاعی ندارند، اما الآن معلوم شده که اصلا از تاریخ روحانیت و حوزه های علمیه نیز آگاه نیستند! در طول قرن ها، کجا مرجع تقلید مردم با دستور و فرمایش تعیین شده؟ در طول قرن ها، کجا کسی یا نهادی به مردم گفته که از چه کسی تقلید بکنند و از چه کسی تقلید نکنند؟»

زائری یادآوری کرده است: «این همه روایت توصیه به مردم داری و جلب محبت خلق مثل "جرّوا مودة الناس إلیکم و إلینا" مگر نبوده که در مسیر حفظ تماسک اجتماعی و تقویت جامعه دینداران رابطه ای عاطفی و معنوی میان مرجع تقلید و عالم دین با مردم ایجاد می کرده است؟ اگر هوش و دانش ارتباط مؤثر با مردم ندارید، اگر ذوق و ظرافت زیبا حرف زدن ندارید، اگر حوصله و طاقت زحمت کشیدن و تلاش کردن و عرق ریختن برای جلب دل های مردم را ندارید، صادقانه و صریح به ناتوانی خود اعتراف کنید و زبان به کام بگیرید! آقایان شما که همه چیز را نابود کردید! دین مردم را از آنان گرفتید و باورهای مردم را به باد دادید! شما را به خدایی که می پرستید، بگذارید همین چهار نفر و نصفی که تقلید می کنند و خمس می دهند و التزام دینی دارند برای آینده اسلام باقی بمانند!»

البته پس از انتشار این سخنان و واکنش هایی که نسبت به آن صورت گرفت، مدیر روابط عمومی جامعه مدرسین در این باره، گفت: متنی که در فضای مجازی به آیت‌الله یزدی منتسب شده است، سندیّت ندارد و صرفاً محتوایی مورد تأیید است که در پایگاه اطّلاع‌رسانی جامعه مدرسین منتشر شده باشد.

جامعه مدرسین سخنان آیت الله یزدی را تکذیب کرد

حجّت‌الاسلام حمزه قربانی، مدیر روابط عمومی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، درباره متنی که در فضای مجازی به آیت‌الله یزدی، رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، منتسب شده است، گفت: بارها اعلام کرده‌ایم که تنها مرجع اخبار مربوط به آیت‌الله یزدی، رئیس جامعه مدرسین، پایگاه اطّلاع‌رسانی این تشکل است. سخنانی که امروز در فضای مجازی به آیت‌الله یزدی منتسب شده است، سندیّت ندارد و تنها مرجع معتبر در این زمینه، پایگاه اطّلاع‌رسانی جامعه مدرسین است.

آیت الله «سید محمدجواد علوی طباطبایی بروجردی» مشهور به «سید جواد علوی بروجردی» را می توان جزو روحانیون نواندیش دانست که اکنون 68 ساله است. او از مجتهدین شیعه، مدرس درس خارج فقه و اصول در حوزه علمیه قم و نوهٔ دختری حضرت آیت الله «سید حسین بروجردی» از مراجع بزرگ است. او تولیت بیت، موقوفات و مسؤلیت کلیه مراکز و اماکن وابسته به آیت الله بروجردی را بر عهده دارد.

آیت‌الله جواد بروجردی کیست و چگونه می‌اندیشد؟

آیت الله «سید جواد علوی بروجردی» از آن دسته از روحانیونی است که نسبت به مسائل و موضوعات جاری کشور و جامعه واکنش نشان داده و پیرامون آنها اظهارنظر می کند. او همچنین دیدار با قشرهای مختلف، از جمله جوانان و دانشجویان را جزو برنامه های خود قرار داده و به اظهارات انتقادی نظیر افتخار به پیشینه ایرانی، افتخار به کوروش، نقد به تصمیم‌گیری‌های فرهنگی در حاکمیت و حوزه‌های علمیه شهرت دارد. او همچنین طرفدار استقلال حوزه علمیه و مخالف با صرف هزینه بودجه‌های دولتی در آن است.

آیت الله بروجردی از شاگردان مشهور آیات حسین وحید خراسانی، میرزا جواد تبریزی، سید محمدرضا گلپایگانی، شیخ مرتضی حائری و سید محمد روحانی است. او از سال ۱۳۷۰ با تدریس خارج اصول و از سال ۱۳۷۵ با تدریس خارج فقه شروع به تدریس در حوزه علمیه قم کرد. این روحانی شیعه در تابستان سال ۱۳۹۷ با چاپ توضیح‌المسائل رسماً اعلام مرجعیت کرده است. رسالهٔ او مشتمل بر احکام تقلید؛ احکام طهارت؛ احکام نماز؛ احکام روزه؛ احکام خمس؛ مصرف خمس؛ احکام زکات؛ احکام حج؛ احکام خرید و فروش؛ احکام شرکت؛ احکام صلح؛ احکام اجاره؛ احکام جعاله؛ احکام مزارعه؛ احکام مساقات؛ احکام وکالت؛ احکام قرض؛ احکام حواله دادن؛ احکام رهن؛ احکام ضامن شدن؛ احکام کفالت؛ احکام ودیعه (امانت)؛ احکام نکاح یا ازدواج و زناشویی؛ احکام شیر دادن؛ احکام طلاق؛ احکام غصب؛ احکام مالی که انسان آن را پیدا می‌کند؛ احکام سر بریدن و شکار کردن حیوانات؛ احکام خوردنی‌ها و آشامیدنی ها؛ احکام نذر و عهد؛ احکام قسم خوردن؛ احکام وقف؛ احکام وصیت؛ احکام ارث؛ احکام حدود؛ احکام دیه و مسائل متفرقه است.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار