مدیرکل میراث فرهنگی استان قم از ثبت چهار اثر طبیعی استان قم در فهرست آثار ملی خبر داد.
کد خبر: ۷۷۶۹۶۵
تاریخ انتشار: ۱۱ شهريور ۱۳۹۸ - ۰۳:۰۹ 02 September 2019

به گزارش تابناک قم، حمید یزدانی با اعلام این خبر اظهار داشت: در جلسه شورای عالی ثبت میراث طبیعی کشور که در بندر انزلی برگزار شد از مجموع 5 پرونده ارائه شده از سوی اداره کل میراث فرهنگی استان قم به دبیرخانه شورای عالی میراث طبیعی 4 اثر طبیعی از درختان کهنسال استان قم شامل درخت چنار کهنسال روستای بنابر، درخت چنار کهنسال روستای جمزقان، درخت توت کهنسال روستای امامزاده اسماعیل و درخت گردوی کهنسال روستای کرمجگان دارای ارزش‌های طبیعی در گستره ملی شناخته و در حافظه آثار ملی در حوزه میراث طبیعی ثبت شد.

مدیرکل میراث فرهنگی قم افزود: درخت چنار کهنسال روستایمیم اثر طبیعی دیگر استان بود که دارای ارزش‌های طبیعی شناخته شد اما با توجه به مداخلات کالبدی و ساخت‌وساز در نزدیکی تنه درخت و امکان ورود آسیب به درخت ناشی از این مداخلات، مقرر شد پس از ساماندهی و آزادسازی محیط درخت مجدداً در نشست آتی شورای عالی مطرح گردد.

یزدانی با بیان اینکه روستای بنابر از جمله روستاهای گردشگری قم است گفت: وجود یک درخت کهنسال در یک منطقه بدون شک جاذبه‌های فراوانی را برای مردم ایجاد می‌کند که درخت کهنسال چنار روستای بنابر درختی بزرگ و تنومند است که در گذر زمان وارد فاز دیرزیستی خود شده است و به دلیل شرایط خوب درخت تغییرات زیستی خاصی نداشته است.

وی با اشاره به ثبت چنار کهنسال روستای جمزقان گفت: تنه این درخت کهنسال به دلیل سن بالا بخش قابل‌توجهی از آن خالی‌شده است و این درخت با تنه‌ای قطور خود جلوه خاصی به محله حسینیه روستا داده است.

مدیرکل میراث فرهنگی قم افزود: روستای امامزاده اسماعیل(ع) واقع در بخش کهک به دلیل وجود امامزاده واجب‌التعظیم و داشتن آب و هوای مناسب یکی از جاذبه‌های گردشگری استان قم است که درخت کهنسال توت روستای امامزاده اسماعیل یکی دیگر از آثار طبیعی استان بود که در فهرست ملی به ثبت رسید.

یزدانی ابراز کرد: درخت گردو کهنسال روستای کرمجگان به دلیل قرار گرفتن در محوطه امامزاده نورعلی(ع) این روستا، از نظر محلی‌های منطقه محبوب و محترم گشته است که نگهداری از درخت یک وظیفه برای مردم منطقه محسوب می‌شود که با ثبت این درخت حفاظت از آن اهمیت بیشتری خواهد یافت.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار