مرکز اهدای خون «روح الله» در استان قم و در تاسوعا و عاشورای حسینی سال جاری به صورت یکسره به خدمت رسانی به عزاداران می پردازد.
کد خبر: ۷۷۸۷۸۸
تاریخ انتشار: ۱۸ شهريور ۱۳۹۸ - ۰۳:۴۶ 09 September 2019

به گزارش تابناک قم، سالیانی است که با روشنگری‌های عالِمان دینی و پندپذیری مؤمنان عزادار، تصمیم‌های آگاهانه برای اهدای خون مسؤولانه در دو روز تاسوعا و عاشورا جایگزین برخی رسم‌های موهن شده است.

در این باره حجت الاسلام والمسلمین محسن قرائتی خاطره ای جالب دارد:

«چند سال پیش در ایام دهه اول محرّم به یکی از شهرهای کشور رفته بودم که در آن جا متوجه شدم برخی از مؤمنین اصرار دارند تا مراسم قمه زنی روز عاشورا را به عنوان یک سنت به جای مانده از پیشینیان برگزار کنند.

وقتی از این مسئله باخبر شدم در یکی از شب‌هایی که به منبر رفتم از مردم چنین پرسیدم که ای مردم! آیا شما قرآن را قبول دارید؟ همه پاسخ مثبت دادند و حتی برخی گفتند ما به دلیل پایبندی تو به بیان نکات قرآنی به سخنانت گوش می‌دهیم.

من هم گفتم خداوند در قرآن آیه ای دارد که خطاب به مؤمنان می‌فرماید ای کسانی که ایمان آورده اید، به پیامبر «راعِنا» نگویید و به جای آن از واژه «اُنظُرنا» استفاده کنید. سپس توضیح دادم که «راعنا» به معنای مراعات کردن حال ما است؛ اما چون یهودیان این واژه را به معنای دیگری و برای مسخره کردن رسول الله (ص) کار می‌بُردند، پروردگار از آن‌ها می‌خواهد تا جلوی سوء استفاده را بگیرند و کلمه دیگری یعنی «انظرنا» را با همان معنی به کار ببرند.

سپس در توضیح بیشتری بیان کردم که قمه زنی اگر سنت هم باشد و کار خوبی هم باشد، اما امروزه به ابزاری برای سوء استفاده دشمنان دین تبدیل شده است، تا جایی که تصاویر حداکثری از این خونریزی همگانی را به اسم شیعه در همه رسانه‌ها پخش و شیعیان را با تبلیغات حداکثری رسانه ای، به عنوان خونریزان جهانی معرفی می‌کنند.

پس طبق آیه قرآن و دستور الهی، ما هم باید جلوی سوء استفاده دشمن را بگیریم و امر دیگری مانند اهدای خون را جایگزین این کار کنیم. همین صحبت‌های استدلالی سبب شد تا مردم آن شهر از اصرار و پافشاری خود برای قمه زنی دست بردارند.»

اکنون سال‌هاست مردم ایران اسلامی بر این باور پای می‌فشارند که همان گونه که امام حسین (ع) با ایثار خون خود بشریت را نجات داد و چراغ هدایتی برای زنده ماندن فطرت پاک انسان‌ها شد، ما نیز می‌توانیم با اهداء اندکی از خون خود، جان همنوع یا همنوعانی را نجات بخشیم.

به همین دلیل هم هست که ادارات کل انتقال خون در سراسر کشور، در دو روز تاسوعا و عاشورا، خدمات گسترده تری در پایگاه‌های ثابت و سیار اهدای خون خود به ایثارگران ارائه می‌دهند.

امسال نیز این امر در استان قم و همزمان با سراسر کشور به مرحله اجرا در می‌آید که در آن، یکی از دو مرکز اهدای خون استان یعنی مرکز روح الله واقع در میدان روح الله (ره) جنب دبیرستان ماندگار امام جعفر صادق (ع) در روزهای تاسوعا و عاشورای حسینی سال جاری و همزمان با هجدهم و نوزدهم شهریور ماه 1398، به طور یکسره از ساعت 8 تا 18 و در دو بخش بانوان و آقایان آماده پذیرایی از اهداکنندگان خون است.

همچنین در این مرکز و همزمان با اذان ظهر این دو روز، نماز جماعت نیز برپا خواهد شد تا ایثارگران اهدای خون، نماز ظهر و عصر خود را به یاد نماز جماعت ظهر عاشورای حضرت سیدالشهداء (ع) و یاران باوفای ایشان در سال 61 هجری قمری اقامه کنند.

در عین حال لازم است به این نکات توجه داد که اهداکنندگان خون حتما باید کارت ملی خود را به همراه داشته و از شرایط عمومی اهدای خون مانند سن بین 18 تا 60 سال، وزن بیشتر از 50 کیلوگرم، نداشتن کمبود خون و همچنین سالم بودن شرایط عمومی بدن برخوردار باشند.

سازمان انتقال خون همچنین به آن دسته از افرادی که نذر اهدای خون در ایام عزاداری آقا اباعبدالله الحسین (ع) دارند اطلاع داده است که می‌توانند نذر اهدای خون خود را پس از تاسوعا و عاشورا و تا اربعین حسینی ادا کنند و از ثواب این عمل خداپسندانه بهره مند شوند.

در عین حال شایسته است که اهداکنندگان خون در روزهای تاسوعا و عاشورا، با اشتراک گذاری تصاویری از اقدام حسینی خود در رسانه‌ها و از جمله در سایت‌ها و شبکه‌های مجازی، به تغییر تصاویر مخدوش کننده عزاداری حضرت سیدالشهداء (ع) در موتور‌های جستجو کمک کنند و چهره واقعی شیعه را به جهانیان بشناسانند.

اکنون جای امیدواری می‌رود که این اقدام خداپسندانه با حضور مردم و عزاداران، برنامه ریزی دقیق مسؤولان و همچنین پشتیبانی اهالی رسانه، فرهنگ سازی شده و به اقدامی همگانی در سطح کشور و بلکه در سطح همه کشورهای اسلامی و سطح جهان گسترش یابد تا فرهنگ ناب دینی و ملی در ضرورت نجات جسمانی و روحانی بشریت، بیش از پیش معرفی شود.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار