راه‌اندازی کارگروه قم شهر بدون دخانیات با حضور دستگاه‌های اجرایی
سرپرست دانشگاه علوم پزشکی قم از برنامه‌ریزی‌ها برای اجرای طرح قم شهر بدون دخانیات خبر داد. معاون سیاسی امنیتی استاندار قم نیز از راه‌اندازی کارگروه قم شهر بدون دخانیات با حضور دستگاه‌های اجرایی و محوریت دانشگاه علوم پزشکی قم خبر داد.
کد خبر: ۷۸۴۲۸۵
تاریخ انتشار: ۰۹ مهر ۱۳۹۸ - ۰۲:۵۳ 01 October 2019

به گزارش تابناک قم، محمدرضا قدیر سرپرست دانشگاه علوم پزشکی قم در دیدار با رئیس جمعیت مبارزه با دخانیات و معاون سازمان جهانی بهداشت گفت: بر اساس نظر سازمان جهانی بهداشت و اعلام آمادگی دانشگاه علوم پزشکی، شهر قم در کنار شهرهای مکه و مدینه به‌عنوان شهر بدون دخانیات معرفی‌شده است.

قم به شهر بدون دخانیات تبدیل می‌شود

وی بیان داشت: طی ماه‌های گذشته تیمی از سازمان جهانی بهداشت به قم سفر و با علما و مراجع عظام تقلید دیدار و گفتگو کردند که در آن دیدارها علمای قم، بر اجرایی شدن این طرح تأکید داشتند.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی قم گفت: مراجع عظام تقلید هر چیزی را که بر بدن ضرر داشته باشد، حرام اعلام کرده‌اند که دخانیات نیز ازجمله آن مسائل هستند و اثرات مخرب بسیاری بر بدن انسان دارد.

قدیر گفت: قم می‌تواند به شهری الگو در زمینه مبارزه با مواد دخانی تبدیل شود و با بهره‌گیری از نظرات علما و مراجع عظام تقلید و مؤسسات فرهنگی و تحقیقاتی این امر خطیر عملی خواهد شد.

وی تأکید کرد: اجرای این طرح به‌یک‌باره نبوده و آهسته و پیوسته برنامه‌ریزی‌ها انجام و طبق نظر وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی و سازمان جهانی بهداشت فعالیت‌ها اجرایی خواهد شد.

حمایت شهرداری قم برای اجرای طرح قم شهر بدون دخانیات

شهردار قم نیز با اشاره به طرح «قم شهر بدون دخانیات» گفت: شاخص‌های شهر بدون دخانیات باید مشخص شود و بر اساس برنامه اقدامات انجام شود و شهرداری قم حمایت کامل خواهد کرد.

سید مرتضی سقائیان‌نژاد در دیدار با رئیس جمعیت مبارزه با دخانیات و معاون سازمان جهانی بهداشت که با حضور دکتر قدیر سرپرست دانشگاه علوم پزشکی قم برگزار شد گفت: موضوع دخانیات، امری است که باید با بهره‌گیری از ظرفیت‌های فرهنگی در جلوگیری از گسترش آن بکوشیم.

قم به شهر بدون دخانیات تبدیل می‌شود

وی بیان داشت: جوانان موتور محرکه این کشور هستند و ازاین‌رو دشمنان نظام نیز با گسترش مواد دخانی می‌کوشند این جوانان را گرفتار کرده و کشور را در آینده دچار مشکل کنند.

شهردار قم با اشاره به وجود مراکز تحقیقاتی و فرهنگی در قم گفت: باید از ظرفیت این مراکز استفاده کنیم و از سوی دیگر شاهد حضور نمایندگان ۱۱۹ کشور دنیا در جامعه المصطفی هستیم که می‌توانند مبلغان خوبی باشند.

سقائیان نژاد گفت: متأسفانه امروزه این موضوع کاذب که اگر سیگار بکشیم، آرامش می‌گیریم در میان جوانان وجود دارد که یک موضوع کاملاً کاذب و رد شده‌ای است، که باید ازنظر مباحث فرهنگی این موضوعات برطرف شود.

شاخص‌های شهر بدون دخانیات باید مشخص شود

وی با اشاره به طرح «قم شهر بدون دخانیات» تأکید کرد: شاخص‌های شهر بدون دخانیات باید مشخص شود و بر اساس برنامه و کار آیی اقدامات انجام شود، اگر این برنامه وجود داشته باشد، شهرداری قم حمایت کامل خواهد کرد تا به این نتیجه مهم دست‌یابیم.

شهردار قم بهره‌گیری از فضای مجازی و رسانه‌ها در اجرایی شدن این طرح مهم ارزیابی کرد و گفت: در کنار تبلیغات، فرهنگ‌سازی و آموزش نیز مهم است که شهرداری قم حاضر است چندین بوستان شهری را برای ارائه آموزش اختصاص دهد.

سقائیان نژاد گفت: پیشنهاد می‌شود با محوریت دانشگاه علوم پزشکی قم، جلسه‌ای نیز در صحن علنی شورای اسلامی شهر قم برگزار شود تا بحث‌ها عملیاتی‌تر شده و بتوانیم برنامه‌ریزی‌ها را انجام دهیم.

حمایت دادستان قم از طرح قم شهر بدون دخانیت

همچنین در دیدار نماینده سازمان جهانی بهداشت و رئیس مرکز بهداشت استان قم و رئیس هیئت مدیره جمعیت مبارزه با دخانیت، حجت الاسلام غریب دادستان قم بر اجرای طرح تاکید و آمادگی دادستانی قم را اعلام کرد.

قم به شهر بدون دخانیات تبدیل می‌شود

راه‌اندازی کارگروه قم شهر بدون دخانیات با حضور دستگاه‌های اجرایی

معاون سیاسی امنیتی استاندار قم نیز از راه‌اندازی کارگروه قم شهر بدون دخانیات با حضور دستگاه‌های اجرایی و محوریت دانشگاه علوم پزشکی قم خبر داد.

دکتر بیژن سلیمان پور در دیدار با رئیس جمعیت مبارزه با دخانیات و معاون سازمان جهانی بهداشت گفت: موضوع تهاجم فرهنگی و آسیب‌های اجتماعی امر مهمی است که دشمنان همواره بر آن تأکید داشته و از این طریق می‌کوشند تا ضربه وارد کنند.

قم به شهر بدون دخانیات تبدیل می‌شود

وی بیان داشت: در راستای مبارزه با دخانیات، باید اقدامات و برنامه‌های فرهنگی را گسترش دهیم که در این زمینه باید از کودکان شروع کرد و با بهره‌گیری از راهکارهای ساده به نتایج مطلوب رسید.

معاون سیاسی امنیتی استاندار قم گفت: آمریکا بزرگ‌ترین کشور تولیدکننده مواد دخانی است که بیش از 90 درصد این مواد به دیگر کشورها ارسال می‌شود و اجازه نمی‌دهند که مردم خودشان از این مواد استفاده کنند.

دکتر سلیمان پور با تأکید بر راه‌اندازی کارگروه «قم شهر بدون دخانیات» گفت: باید از ظرفیت‌های علمی با محوریت دانشگاه علوم پزشکی قم و استانداری استفاده کرده و این کارگروه با حضور سازمان‌های مربوطه ایجاد تا بتوانیم به این هدف مهم دست یابیم.

دکتر ایزانلو معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی قم نیز در این جلسه گفت: سازمان جهانی بهداشت چهار شهر مکه، مدینه، مشهد و قم را به‌عنوان شهرهای بدون دخانیات معرفی کرده که برنامه‌ریزی‌ها در این خصوص ادامه دارد.

وی تصریح کرد: جلساتی با مراجع عظام تقلید و علما نیز برگزارشده که همگی عدم استفاده از دخانیات در شهر قم را تأکید کرده و با راهنمایی‌های آن‌ها در تلاش هستیم این امر را محقق کنیم.

دکتر جنیدی رئیس مرکز سلامت و محیط کار وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی نیز در این جلسه گفت: فرهنگ‌سازی و همچنین استفاده از قوانین باید مدنظر باشد و از سوی دیگر از ظرفیت‌های عظیم فرهنگی و مساجد در قم استفاده کنیم.

وی با اشاره به توطئه‌های دشمنان گفت: امروز دشمنان در دارو و تجهیزات پزشکی، جمهوری اسلامی را تحریم می‌کنند اما در دخانیات این کار را انجام نمی‌دهند، چراکه به دنبال سود خود و ضربه زدن به جوانان این مرزوبوم هستند.

دکتر مسجدی رئیس جمعیت مبارزه با دخانیات نیز در این جلسه گفت: دخانیات سومین صنعت پول‌ساز دنیاست که 87 درصد این صنعت دست آمریکایی‌هاست.

وی بیان داشت: دشمنان نظام اسلامی با همه توان در راستای ضربه زدن به جوانان و مردم تلاش می‌کنند و با گسترش موضوع قلیان در محافل عمومی و به‌ویژه دختران، علاوه بر ضربه زدن به‌سلامت آن‌ها، در راستای تضعیف کانون خانواده می‌کوشند.

دکتر رنجبر معاون سازمان جهانی بهداشت نیز در این جلسه با اشاره به مرگ‌ومیرها در جامعه گفت: 82 درصد این مرگ‌ها در راستای بیماری‌های غیر واگیردار است که دخانیات عامل اصلی در آن به شمار می‌رود.

وی افزود: صنعت دخانیات امروزه در قالب جنگ نرم در حال گسترش است که با راه‌اندازی طرح «قم شهر بدون دخانیات» می‌توانیم در برابر این توطئه دشمن ایستادگی و قم را به‌عنوان الگو معرفی کنیم.

معاون سازمان جهانی بهداشت تأکید کرد: برنامه‌ریزی‌ها باید به‌گونه‌ای باشد که گام‌به‌گام پیش برویم و نمی‌توان با اقدامات عجله‌ای کاری را پیش برد.

دکتر عادلی رئیس هیئت‌مدیره جمعیت مبارزه با دخانیات استان قم نیز در این جلسه گفت: شهر بدون دخانیات به این معنی نیست که از فردا در هیچ جای شهر دیگرکسی دخانیات مصرف نکند، بلکه شاخص‌هایی دارد که آهسته‌آهسته اجرایی خواهد شد.

وی تأکید کرد: ایجاد دغدغه در میان گروه‌های مختلف هدف، کار مهمی است که باید دنبال شده تا بتوانیم به هدف "قم شهر بدون دخانیات" برسیم.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار