مدیرکل حفاظت محیط زیست قم:
مدیرکل حفاظت محیط زیست قم گفت: مجوز واردات باتری‌های فرسوده درسال‌های اخیر به این استان به شدت محدود شده است به طوری که برای کمتر از ۱۰ درصد از ظرفیت اسمی واحدهای ذوب سرب مجوز واردات صادر می‌شود.
کد خبر: ۷۸۵۹۷۸
تاریخ انتشار: ۱۵ مهر ۱۳۹۸ - ۰۱:۴۸ 07 October 2019

به گزارش تابناک قم، سید رضا موسوی مشکینی گفت: با گسترش فعالیت غیرمجاز واحدهای ذوب سرب و رشد فزاینده آنها در دهه‌های گذشته به ویژه در اراضی حاشیه ای شهر قم، با همکاری دستگاه‌های اجرایی ذیربط، بیش از ۲۰۰ کوره غیرمجاز سرب درسطح استان تخریب شدند.

وی با بیان اینکه از سال ۸۵ با تأکید این اداره کل مبنی بر اخذ مجوز فعالان حوزه سرب، ۱۱ واحد صنعتی مجوز دریافت کرده‌اند، اظهار داشت: از سال ۱۳۸۸ بر اساس مصوبه شورای برنامه ریزی و توسعه استان، هیچ مجوزی برای تأسیس و بهره برداری از واحدهای ذوب سرب جدید در استان قم صادر نمی‌شود.

مددیرکل حفاظت محیط زیست قم در ادامه افزود: در سال‌های گذشته با صدور بخشنامه‌ها و دستورالعمل‌های سازمان حفاظت محیط زیست، سیر تکمیل و تجهیز سیستم‌های کنترل آلودگی در واحدهای ذوب سرب و همچنین فرآیند واردات باتری‌های فرسوده بسیار دقیق‌تر شده است.

وی با بیان اینکه درحال حاضر فقط ۷ واحد ذوب سرب در قم دارای مجوز بازیافت باتری‌های فرسوده هستند، خاطرنشان کرد: تلاش می‌کنیم از این مجوزها به عنوان ابزار کنترلی برای مقابله با آلودگی‌های زیست محیطی واحدهای ذوب سرب استان استفاده کنیم.

موسوی از قرار گرفتن ۴ واحد ذوب سرب استان قم در لیست صنایع آلاینده خبر داد و گفت: واحدهای صنعتی که در لیست صنایع آلاینده قرار می گیرند، مشمول ماده ۳۸ قانون مالیات بر ارزش افزوده می شوند که این مسأله بازدارندگی و تأثیرگذاری مناسبی در کنترل آلودگی‌های زیست محیطی دارد.

بر اساس تبصره یک ماده ۳۸ قانون مالیات بر ارزش افزوده، واحدهای تولیدی آلاینده که استانداردها و ضوابط زیست محیطی را رعایت نمی‌کنند، طبق تشخیص و اعلام سازمان حفاظت محیط زیست، علاوه بر مالیات و عوارض متعلق، مشمول پرداخت یک درصد از قیمت فروش به عنوان عوارض آلایندگی می‌شوند.

وی با اشاره به کنترل و نظارت منظم و مستمر و گاهی پایش شبانه و سرزده واحدهای ذوب سرب در شهرک ها و نواحی صنعتی، تصریح کرد: درصورت وجود هرگونه آلودگی در این واحدها، بلافاصله اخطاریه های لازم صادر و در صورت بی‌توجهی، برخوردهای حقوقی و قضائی با واحدهای متخلف صورت می‌پذیرد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان قم با اشاره به ارتقاء سیستم های کنترل آلودگی و نصب سیستم‌های پایش آنلاین در برخی واحدهای ذوب سرب، گفت: تمامی واحدها به صورت فصلی خوداظهاری کرده و میزان آلودگی آنها توسط آزمایشگاه‌های معتمد سازمان کاملا مورد نظارت و کنترل قرار می گیرد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: امیدواریم با همکاری و مشارکت همه دستگاه‌های اجرایی استان قم و حضور مؤثر و مسؤولیت پذیری اقشار مختلف مردم، بتوانیم گام های مثبت و مؤثری در جهت حفظ و حراست از محیط زیست کشور عزیزمان برداریم.

استان قم دارای ۲ هزار و ۲۳۵ واحد صنعتی، ۷۵ معدن فعال، ۵ شهرک صنعتی و ۳ ناحیه صنعتی بوده که حدود ۹۰ درصد از این صنایع کوچک و متوسط هستند و عمده فعالیت آنها در حوزه صنایع غذایی، شیمیایی، فلزی، نساجی و سلولزی، شوینده ها و مصالح ساختمانی است.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار