رئیس حوزه هنری استان خبرداد:
رئیس حوزه هنری قم گفت: با توجه به این‌که قم به لحاظ اندیشه و منابع هنر بسیار غنی است، با هدف توسعه قم درنظر داریم تا باغ هنر را در قم احداث کنیم.
کد خبر: ۷۹۰۱۲۰
تاریخ انتشار: ۲۹ مهر ۱۳۹۸ - ۰۲:۱۷ 21 October 2019

به گزارش تابناک قم، سیدمهدی سیدین‌نیا در سیصد و هشتاد و هشتمین جلسه بنیاد قم‌پژوهی که با موضوع بررسی آینده هنری قم در دانشگاه طلوع مهر برگزارشد، با بیان این‌که مطالعات امکان سنجی و مبانی تئوری احداث باغ هنر قم آغاز شده است، افزود: مکان ساخت آن در سمت جنوب شهر قم در مساحتی به میزان دویست هکتار بنا خواهد شد.

وی کمبود اماکن تفریحی را یکی از مشکلات قم دانست و اضافه کرد: طبق آمار، قم سالانه مقصد گردشگری پانزده تا بیست میلیون زائر یا توریست است، اما اقامت آنان برخی یک روزه و یا چند ساعته است، بنابراین یکی از اهدافی که برای ساخت باغ هنر قم در نظر گرفته شده، ایجاد مکان تفریحی منحصر به فرد و افزایش ماندگاری توریست است؛ چرا که این شهر از ظرفیت بالای هنری برخوردار است.

رئیس حوزه هنری قم با اشاره به ظرفیت غنی قم در اندیشه و علوم اسلامی گفت: آنچه از گذشته و امروز این دیار به دست آمده است، قم شهر علم و عالمان است و ظرفیت عظیم علمی و فرهنگی در آن وجود دارد و همچنین شهر بانوی کریمه اهل بیت(ع) است و پایتخت فرهنگی ایران محسوب می‌شود.

رئیس حوزه هنری قم توجه به محوریت جنبه اقتصادی هنر را متذکر شد و بیان کرد: یکی دیگر از اهداف ساخت این باغ توجه به جنبه اقتصادی هنر بود که با ساخت این باغ هنری این امکان نیز فراهم می‌شود.

اغلب برگزدیگان جشنواره‌های هنری، قمی هستند

وی با اشاره این‌که وظیفه ذاتی حوزه هنری ارتقای زیرساخت‌های هنری و شناسایی هنرمندان مستعد است، تصریح کرد: در جشنواره‌های ملی، هشتاد درصد افرادی که مقام می‌آوردند اهل قم هستند و یا در نشست‌های رهبری با هنرمندان، بخش قابل توجهی از حضار، هنرمندان قم هستند که نشان دهنده ظرفیت بالای این شهر در بخش هنر است.

وی با تاکید بر لزوم سرمایه‌گذاری در بخش هنر گفت: آنچه پر واضح است طی سال‌های گذشته بر روی هنر به‌ویژه ادبیات داستان که نقش برجسته‌ای در بین هنر هفت‌گانه دارد سرمایه‌گذاری خوبی انجام نشده است.

این مسئول با بیان این‌که مسیر پیشرفت تمدن از هنر می‌گذرد تاکید کرد: در پژوهش‌های صورت گرفته به این نتیجه رسیده‌ایم که هر پیشرفتی در هر حوزه‌ای از مسیر هنر می‌گذرد و زبان هنر می‌تواند زودتر ما را به مقصد برساند.

سیدین‌نیا با اشاره به اهمیت هنر معماری ایرانی - اسلامی در نزد معماران قدیم و تاکید بر لزوم آوردن هنر در بطن زندگی مردم اظهار کرد: در گذشته خانه‌ها به دست معمارهایی ساخته می‌شد که اشراف خوبی بر هنر معماری اصیل ایرانی - اسلامی داشتند، نگاهی که هم از بنیه علمی برخوردار بود و هم کشف و شهودی بود.

معماری ایرانی-اسلامی به فراموشی سپرده شده است

وی ادامه داد: به عبارت دیگر هنر در بطن جامعه روان بود اما امروز با نگاهی به معماری مدرن پی می‌بریم که هنر معماری شکل تزئینی به خود گرفته است و دیگر هنر معماری آن جایگاه مشخص خود را ندارد و آن را باید در موزه پیدا کنیم و ادامه این روند به زیان معماری ایرانی اسلامی خواهد بود.

وی با ابراز تاسف از هنرهای فراموش شده در ایران تصریح کرد: در پژوهش‌های صورت گرفته در شهرهای مرکزی ایران ۲۵۲ رشته هنری منحصر به فرد وجود داشت، اما امروز می‌بینیم که تعداد بسیار کمی از این هنرها وجود دارد و بقیه به فراموشی سپرده شده است.

رئیس حوزه هنری قم با اشاره به این‌که شهرها با رشد طبیعی و برنامه‌ریزی شده مواجه هستند تصریح کرد: رشد طبیعی که بدون برنامه رخ می‌دهد معضلاتی به وجود می‌آورد اما اگر رشد شهر با برنامه باشد هنر معماری شهر آسیب نمی‌بیند. دیگر با بناهای رومی که از اساس با موقعیت اقلیمی این شهر در تضاد است ساخته نمی‌شد. بنابراین برنامه‌ریزی نقش مهمی در هدفمند کردن ساخت و سازهای شهری بر عهده دارد.

وی با بیان این‌که قم در هنرهایی مانند شعر، نقاشی، خوشنویسی، معماری و تئاتر و سایر هنرهای هفت‌گانه حرف‌هایی برای گفتن دارد اما تا کنون به‌خوبی به آن توجه نشده است، اظهارکرد: طبق آمار در قم هم اکنون سه سالن نمایش، سه گالری فعال و شش سالن سینمای فعال است، این در حالی است که در شهر وین اتریش چهارصد سالن سینما و نمایش وجود دارد و در شهر توکیو ژاپن صد گالری موجود است.

سیدین‌نیا در ادامه تاکید کرد: طبق استاندارد در یک شهر هشتاد هزار نفری دو سینما نیاز است اما آمار جمعیتی موجود در قم مبین این نکته است که ما در قم به اماکن بیشتری برای عرضه هنر نیاز داریم و باید به تعداد آنها افزوده شود.

وی گفتمان‌سازی هنر را یکی از راه‌های گسترش هنر دانست و افزود: یکی از تاکیدات رهبری تکیه بر گفتمان‌سازی است؛ چرا که از این طریق می‌توانیم هنر را وارد زندگی مردم کنیم.

سیدین‌نیا با اشاره به سرمایه‌گذاری غرب روی هنر برای استیلای فرهنگی بیان کرد: در هالیوود سالانه میلیاردها دلار هزینه می‌شود و بیش از نهصد فیلم ساخته می‌شود حال این‌که در ایران ساخت فیلم‌های کوتاه و مستند توسط انجمن سینمای جوان ساخته می‌شود و به علت این‌که نمی‌تواند آن را در رسانه ملی پخش کند بلااستفاده می‌ماند، این در حالی است که معتقدم ساخت فیلم‌های کوتاه باید زیر نظر رسانه ملی انجام شود تا بتواند آن را از طریق تلوزیون به مخاطب ارائه دهد و از وقت و هزینه‌ای برای ساخت فیلم گذاشته می‌شود بهره‌برداری شود.

به گزارش بنیاد قم‌پژوهی، رئیس حوزه هنری قم با انتقاد از انجام برخی پروژه‌های نامتعارف درقم گفت: طرح و مطالعات در ادبیات به عنوان نقشه راه است که در ساخت پروژه‌های شهری بسیار مهم است و اگر این هم در ساخت پروژه‌هایی که نیمه کار مانده است از همان ابتدا لحاظ می‌شد بی‌تردید با پروژه‌هایی مانند منوریل مواجه نمی‌شدیم و این نشان می‌دهد که لازم است در پروژهای شهری طراحی و مطالعات وجود داشته باشد.

گفتنی است سیدمهدی سیدین‌نیا کارشناس ارشد هنر فیلم‌سازی و دارای شانزده سال سابقه خدمت در حوزه هنری و سایر پست‌های مرتبط، هشت ماه است که در قم ریاست حوزه هنری قم را بر عهده دارد.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار