معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری قم از ساماندهی منطقه اسماعیل‌آباد تا پایان دی‌ماه خبر داد.
کد خبر: ۷۹۳۱۹۲
تاریخ انتشار: ۱۰ آبان ۱۳۹۸ - ۰۸:۳۸ 01 November 2019

به گزارش تابناک قم، بیژن سلیمان پور در ششمین جلسه کارگروه اجتماعی، فرهنگی، سلامت، زنان و خانواده استان در سالن جلسات استانداری اظهار داشت: دفاتر تسهیل گری توسعه محلی، در جهت جلب مشارکت‌های مردمی و شناسایی آسیب‌ها در مناطق و کمک به اقشار ضعیف به‌ویژه در حاشیه شهر راه‌اندازی شده‌اند.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری قم افزود: این دفاتر نباید صرفاً فرصت و منابع را در جهت مطالعات و آمار به کار گیرند، بلکه لازم بوده به طور عملیاتی، در جهت رفع آسیب‌ها تلاش کنند و به توانمندی افراد در مناطق کم‌برخوردار و ضعیف بپردازند.

وی با بیان اینکه باید طرح‌های تأثیرگذاری از سوی این دفاتر ارائه شود تا بتوان به نتیجه مثبتی دست یافت، ابراز کرد: این دفاتر نباید دست به اقدامات موازی با سایر دستگاه‌ها و ارگان‌ها بزنند، چراکه موازی کاری بخش زیادی از توان و امکانات را به هدر می‌دهد.

سلیمان پور عنوان کرد: به دلیل انجام ساخت‌وسازهای غیرمجاز در حاشیه شهر، گاهی این مناطق به لحاظ خدمت‌رسانی از سوی مدیریت شهری رها شده و مورد غفلت قرار می‌گیرد، در این شرایط تسهیل‌گر باید در تعامل با دستگاه‌ها، مشکلات را جهت پیگیری ارجاع دهد.

وی با تأکید بر اینکه گاهی اصلاً اعضای کارگروه‌ها واقف به وظایف خود نیستند، درحالی‌که در ابتدا باید به نقطه‌ای در شناخت از وظایف برسیم تا بتوانیم گامی اثربخش برداریم، گفت:هنگامی که الزامات و مختصات وظایف خود را به‌خوبی شناختیم، می‌توانیم به نتیجه مطلوب دست یابیم.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری قم تصریح کرد: یکی از وظایف مهم دفاتر تسهیل‌گری، آسان کردن امور و ارائه خدمات به مردم است و باید دراین‌باره با وظایف خود به‌خوبی آشنا باشد.

وی افزود: برداشت‌های مختلفی از تسهیل گری وجود دارد، فرآیند تسهیل‌گری در همه دنیا از نیمه دوم قرن بیستم آغاز شده است و در کشور ما تجربه‌ای تازه به شمار می‌رود که از کشورهای آسیای جنوب شرقی برای ورود به مناطق کم برخوردار و سکونتگاه‌های غیررسمی الگو گرفته شده است.

سلیمان پور با اشاره به اینکه تسهیل گری ایجاد مهارت و به‌کارگیری روش‌هایی بوده که به ایجاد همکاری مردم و تعلق اجتماعی شهروندان بیانجامد، اضافه کرد: اگرچه کارهای فیزیکی زیادی در شهر انجام می‌شود، اما گاهی به روح و روان و اندیشه جامعه کاری نداریم.

وی خاطرنشان کرد: نباید به دلیل غفلت‌مان،اقشار ضعیف و حاشیه‌نشین‌ فکر کنند که از سوی نظام سیاسی فراموش‌شده‌اند، آن‌ها تصور می‌کنند که در شمار شهروندان نبوده و اگر پای درددل‌هایشان بنشینیم همین حرف‌ها را می‌زنند و فکر می‌کنند کسی دردهای آنان را نمی‌بینند که چگونه در معرض آسیب هستند.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری قم عنوان کرد: زیبنده قم و شهر کریمه اهل‌بیت(ع) نیست که مردم ضعیف و حاشیه‌نشین از ما دلخور بوده و یا به آن‌ها کرامت انسانی ندهیم و خود را فراموش‌شده بدانند و با چنین نگرشی حتی در برخی مواقع در جهت اصلاح مناطق، مقاومت کنند.

وی گفت: مطالبه دولت، وزارت، استانداری و دغدغه انسانی اعضای کارگروه این است که مناطق را به‌سوی هویت‌بخشی ببریم، به‌ویژه در مناطق حاشیه‌ای که کنترل اجتماعی به دلیل بی‌تفاوتی افراد نسبت به محیط پیرامونی در سطح پایینی قرار دارد.

سلیمان پور با تأکید بر اینکه مخاطرات و آسیب‌های زیادی در حاشیه شهر قم وجود دارد و صرفاً با مطالعات نظری، نتیجه‌ای به دست نمی‌آید، ادامه داد: اگر کاری برای رضایت خدا و بندگانش انجام ندهیم، متضرر شده‌ایم، در قم انتظاری فراتر از وظایف دستگاهی وجود دارد و همه باید پای کار باشند و در ارتقای کیفیت خدمات تلاش کنند.

وی ابراز کرد: هر دفتر تسهیل گری سالانه بیش از 500 میلیون تومان هزینه دارد و باید خروجی خوبی از این هزینه‌ها در رفع آسیب‌ها و حل مشکلات داشته باشیم، در این خصوص از افراد معتمد در مساجد و پایگاه‌های بسیج جهت شناسایی آسیب‌ها استفاده شود.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری قم خاطرنشان کرد: هم‌افزایی و بسیج امکانات در تحقق اهداف ضروری است و تنها به دنبال نام و زیرنویس اسم ارگان و دستگاه خود در ذیل این فعالیت‌ها نباشیم و برای خدا قدمی برداریم،ازاین‌رو بر اساس مصوبات تا پایان دی‌ماه باید ساماندهی مناطق حاشیه قم و به‌ویژه اسماعیل‌آباد انجام شود.

وی در مورد دو واحد آلاینده در حاشیه شهر قم نیز عنوان کرد:فرصت 5 ساله برای ساماندهی این واحدها زمان طولانی است و باید خودمان را به جای مردم منطقه قرار دهیم که با آلودگی‌ها سر و کار دارند، این تکلیف قانونی دستگاه محیط زیست و ارگان‌های ذی ربط در انتقال واحد آلاینده به خارج شهر است.

منبع: تسنیم
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار