نماینده ولی‌فقیه در خوزستان گفت: باتوجه به نقش ویژه مادران در کاهش آسیب‌های اجتماعی، تقویت زیرساخت‌های فرهنگی جامعه و برنامه ریزی در بخش بانوان ضروری است.
کد خبر: ۷۹۶۴۳۰
تاریخ انتشار: ۲۷ آبان ۱۳۹۸ - ۱۳:۵۵ 18 November 2019

حجت‌الاسلام والمسلمین سید عبدالنبی موسوی‌فرد در دیدار با جمعی از فعالان اجتماعی حوزه زنان خوزستان با اشاره به نگاه ویژه اسلام به بانوان افزود: زنان و مردان در تاریخ اسلام نقش ایفا کرده‌اند که نمونه بارز آن واقعه کربلا است.

وی مهمترین نقش زنان را براساس دین اسلام، تربیت فرزندان عنوان‌کرد و گفت: همزمان با فاصله گرفتن زنان از رسالت خود شاهد ناهنجاری‌های زیادی در جامعه هستیم و بخشی از افزایش آمار اعتیاد، طلاق و بزهکاری به بانوان جامعه بازمی‌گردد.

نماینده ولی‌فقیه در خوزستان موفقیت در زیرساخت‌های فرهنگی جامعه بانوان را در گرو برنامه‌ریزی درست دانست و افزود: بخشی از تشکیلات دفتر نمایندگی ولی‌فقیه در استان خوزستان در آینده نزدیک به امور بانوان اختصاص می‌یابد تا آنها بتوانند از طریق این تشکیلات، مشکلات خود را پیگیری کنند.

وی با اشاره به نمونه‌های موفق در حوزه خوداشتغالی زنان وعده داد که از طرح‌های عام‌المنفعه توانمندسازی بانوان حمایت کند.

حجت الاسلام والمسلمین موسوی‌فرد با انتقاد از سوء‌استفاده برخی‌ها از جایگاه زنان، بعضی انتصاب‌ها در حوزه زنان و قومیت‌ها را سیاسی و فریب انتخاباتی خواند.

لزوم توجه بیشتر به آسیب‌های اجتماعی زنان

یک فعال حوزه زنان نیز در این نشست با اشاره به گسترش برخی آسیب‌های اجتماعی در جامعه بانوان خوزستان خواستار توجه بیشتر مسئولان به این حوزه شد.

پونه پیل‌رام گفت: فعالان حوزه زنان بدنبال سهم خواهی و هزینه‌سازی برای استان نیستند اما موانعی بر سر راه آنها وجود دارد که برای رفع آنها نیازمند همکاری بیشتر مسئولان هستیم.

وی اشتغالزایی، عرضه محصولات و بازارچه‌های خوداشتغالی، اختصاص امکانات شهری، توانمندسازی زنان بدسرپرست و سرپرست خانوار را از دغدغه های بانوان خوزستان برشمرد و گفت: برخی آسیب‌های حوزه زنان در سایه نبود متولی خاص درحال تشدید هستند.

این فعال حوزه زنان با بیان اینکه زمینه استفاده از ۲ پارک بانوان بنا به دلایلی در اهواز فراهم نیست، تصریح کرد: کمک‌های ناچیز مالی بهزیستی و کمیته امداد مشکل زنان بی‌سرپرست یا بدسرپرست را حل نمی‌کند.

وی با تاکید بر لزوم مطالبه فعالان زنان خوزستان برای تحقق سهم بانوان در مناصب مدیریتی خوزستان گفت: وزیر کشور تاکید کرده که هرکدام از استانداران باید یک معاون زن انتخاب کنند اما این امر تاکنون در خوزستان محقق نشده حال آنکه انتخاب معاون زن در استانداری‌های ۱۴ استان کشور رخ داده است؛ از سوی دیگر فضای خوزستان با توجه به داشتن نخستین شهردار زن و انتصاب فرماندار زن، آماده است و مقاومت‌ها مربوط به بخش اداری است نه جامعه.

وی با اشاره به تلاش‌های بی‌نتیجه برای جلب همکاری برخی مسئولان استانی در تحقق مطالبات زنان افزود: پیگیری‌ها برای تحقق این مطالبات از طریق استاندار، مدیرکل زنان استانداری و شهردار اهواز تاکنون بی‌نتیجه بوده است.

پیل‌رام اضافه کرد: در حالیکه اعلام شده بود سهم مدیریتی زنان دارای رتبه سوم کشور است اما طبق گزارش معاونت زنان ریاست جمهوری، خوزستان از نظر بکارگیری مدیران زن در رتبه ۳۰ کشوری است.

کمپین فعالان حوزه زنان خوزستان همچنین در این نشست طی نامه‌ای به امام جمعه خواستار افزایش مشارکت فرهنگی و آموزشی بانوان از طریق نظارت و پیگیری دفتر نمایندگی ولی‌فقیه، کمک به افزایش سهم مشارکت اجتماعی ازطریق ایجاد فضاهای عمومی مختص بانوان در شهر اهواز و کمک به افزایش سهم مشارکت سیاسی زنان در خوزستان از طریق استاندار شدند.

براساس آخرین آمار جمعیتی خوزستان در سرشماری سال ۱۳۹۵، از ۴.۷ میلیون نفر جمعیت این استان ۴۹.۵ درصد را زنان تشکیل می دهند که ۴۹ درصد در شهرها ساکن هستند.

خوزستان رتبه ۱۷ کشوری را از نظر جمعیت زنان دارد و با بیشترین آمار در بین استان‌های کشور دارای ۳۳ هزار زن سرپرست خانوار است.

براساس گزارش معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری در شهریورماه در هیات دولت، استان های قم، خوزستان، آذربایجان شرقی، کهگیلویه و بویراحمد، خراسان رضوی و اصفهان به ترتیب کمترین میزان انتصاب زنان را داشته‌اند.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار