آیین بزرگداشت درگذشت اعظم طالقانی دبیرکل جامعه زنان انقلاب اسلامی دوشنبه شب با حضور فضلا، روحانیان، مسئولان و قشرهای مختلف مردم از سوی مجمع محققین و مدرسین حوزه و شورای اصلاح طلبان قم در مسجد رفعت این شهر برگزار شد.
کد خبر: ۷۹۶۴۶۰
تاریخ انتشار: ۲۱ آبان ۱۳۹۸ - ۰۰:۱۹ 12 November 2019

به گزارش تابناک قم، در آیین که آیات سید حسین موسوی تبریزی دبیر مجمع محققین و مدرسین حوزه، اسدالله بیات زنجانی و سید محمد جواد علوی بروجردی از اساتید حوزه علمیه و بهرام سرمست استاندار قم حضور داشتند، یاد و نام آن بانوی مبارز و انقلابی گرامی داشته شد.

در این آیین عضو مجمع محققین و مدرسین حوزه با تجلیل از جایگاه والا و مقام شامخ بنیانگذار فقید جامعه زنان انقلاب او را یک بانوی قرآن پژوه، اصلاح اندیش، شجاع، دلیر و آزاد زن توصیف کرد و اظهار داشت: نام آیت الله طالقانی و دختر بزرگوارش از قبل از پیروزی انقلاب همواره با تلاش و جهاد و فداکاری و مهمتر از آن راستی و اخلاص و بشر دوستی و انسان نوازی همراه بوده‌است.

حجت الاسلام و المسلمین علی کرمی بیان داشت: بانو طالقانی آموزگار و قرآن پژوه بود و یکی از کارهای آن این بود که تفسیر ابوذر زمان مرحوم آیت الله طالقانی را با همکاری علما و فضلا اصلاح و ویرایش کرد.

وی نوشته ها و مقاله‌های آن بانوی بزرگ در نشریه ها و مجله‌هایی مانند پیام هاجر و پیام ابراهیم را مورد توجه قرار داد و گفت: حرف درست زدن خیلی سخت است و سخت تر از آن درست عمل کردن می‌باشد، ولی این بانوی بزرگ در این راه موفق بود.

کرمی گفت: یکی از کارهایی که این بانوی بزرگ در دوران عمر با برکت خود انجام داد این بود که مادر یتیمان بود، و بواسطه اعتمادی که به او بود، امکانات و پول و ذخایری به او می رسید اما به جای سپردن در بانکها و سرمایه انباشتن، خرج یتیمان و خانواده های بی سرپرست می‌کرد.

عضو مجمع مدرسین حوزه خاطرنشان کرد: این خانم هم پیش از انقلاب عدالتخواه و آزادی خواه و حق طلب بود و هم پس از پیروزی انقلاب این رویه را ادامه داد.

وی گفت: هم خودش و هم پدربزرگوارش که امام راحل او را به ابوذر زمان تعبیر کردند، در تمام زندگی بشردوستانه زیستند.

طاهره طالقانی خواهر اعظم طالقانی نیز در این آیین آن مرحومه را پرتوان و پرامید و پر انگیزه دانست و گفت: خواهرم سعی کرد کار فرهنگی و آگاهی بخشی را هیچ وقت ترک نکند و لحظه ای از پای ننشیند، حتی اگر زندگی شخصی و خانوادگی او تحت الشعاع کارها و فعالیت‌های اجتماعی و سیاسی او قرار بگیرد.

وی با بیان اینکه اعظم طالقانی دارای انگیزه و امید بسیار زیادی بود، افزود: هیج وقت دچار ناامیدی و یاس نمیشد و کارها را تا رسیدن به هدف ادامه می‌داد.

طاهره طالقانی تصریح کرد: خواهرم معتقد بود اگر امر به معروف و نهی از منکر و همچنین عدالت ترک شود و مورد بی توجهی قرار گیرد، جامعه به سمت قهقرا می رود و روال عادی خود را طی نخواهد کرد.

وی بیان کرد: باید این دو پیام را سرلوحه کارهای خود قرار دهیم، و راه او را ادامه دهیم.

در حاشیه این آیین نمایشگاه عکسی از زندگی سیاسی و مبارزاتی اعظم طالقانی تحت عنوان ۶۰ سال تلاش برای زیست مسلمانی برپا شد.

سیده اعظم اعلایی طالقانی در سال ۱۳۲۲ در تهران متولد شد.

وی از مبارزان و زندانیان سیاسی دوران ستم شاهی و همچنین نماینده نخستین دوره مجلس شورای اسلامی بود و در سال‌های پس از انقلاب، فعالیت های گسترده‌ای در حوزه‌های اجتماعی، سیاسی و مطبوعاتی داشت.

سرانجام این بانوی مجاهد پس از مدتی بیماری شامگاه هشتم‌ آبان ماه جاری در یکی از بیمارستان‌های تهران دارفانی را وداع گفت و در جوار مزار پدرش، آیت الله سید محمود طالقانی در بهشت زهرا تهران به خاک سپرده شد.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار