معاون فرهنگی تبلیغی حوزه‌های علمیه خواهران:
معاون فرهنگی تبلیغی حوزه‌های علمیه خواهران گفت: چندهمسری زمینه فروپاشی خانواده‌های پایدار که در شرایط تک‌همسری زندگی می‌کنند را فراهم می‌کند.
کد خبر: ۷۹۶۸۲۶
تاریخ انتشار: ۲۲ آبان ۱۳۹۸ - ۰۰:۵۱ 13 November 2019

به گزارش تابناک قم، «معصومه ظهیری» معاون فرهنگی تبلیغی حوزه‌های علمیه خواهران درباره برخی تبلیغات در فضای مجازی در خصوص چند همسری گفت: به بسیاری از مسائل اجتماعی که در اسلام بیان شده است، نمی‌توان صرفا نگاه فقهی داشت. با توجه به فقه و همچنین با توجه به آیات قرآن چند همسری جایز است و به این معنی است که حرام نیست. طبق نص صریح قرآن مردان می‌توانند ۲، ۳ یا ۴ همسر داشته باشند، اما در همان آیه ذکر شده است که مرد باید شروطی را در این خصوص رعایت کند و از مردان خواسته شده است، چنانچه نمی‌توانند عدالت را رعایت کنند، نباید چنین اقدامی را انجام دهند.

آیات قرآن و مباحث فقهی مکمل یکدیگر هستند/برخی آیات قرآن برخی دیگر را تفسیر می‌کنند

وی با بیان اینکه عدالت شامل عدالت اقتصادی، عدالت جنسی، عدالت روانی و ... می‌شود، ادامه داد: باید به این موضوع توجه کرد که آیات قرآن و مباحث فقهی مکمل یکدیگر هستند، بنابراین اگر موضوعی مطرح می‌شود، باید به صورت سیستمی و منظومه‌ای به آن نگاه کرد. نگاه منظومه‌ای به مباحث فقهی و مباحث اخلاقی قرآن پاسخگوی نیاز بشری است. باید بدانیم برخی آیات قرآن برخی دیگر را تفسیر می‌کنند.

معاون فرهنگی تبلیغی حوزه‌های علمیه خواهران با اشاره به آیات قرآن در خصوص چند همسری تصریح کرد: در آیاتی که در خصوص قدرت مدیریت مرد در خانواده و موضوع نفقه بیان شده است، خداوند می‌فرماید مردان باید با زنان معروف برخورد کنند و نظام و قوام خانواده باید براساس یک نظم قانونمند باشد. منظور از معروف در آیات قرآن همان قانونمندی است. وقتی آیات قرآن در خصوص معاشرت با زنان، عدالت درباره زنان و چندهمسری را در کنار هم قرار می‌دهیم، متوجه می‌شویم که خداوند یک سیستم را برای ما تعریف می‌کند که در نظام فردی براساس نیاز‌های فردی شخص شکل می‌گیرد و چنانچه در خانواده‌ای قوام خانواده و رعایت شرایط برای مرد فراهم نباشد عملا از چندهمسری نهی می‌شود.

ظهیری بیان کرد: گاهی اوقات جوامع در شرایط ویژه‌ای قرار می‌گیرند که منافع جامعه و مصالح افراد و خانواده در گروی این است که چندهمسری مجاز دانسته شود، البته مجاز دانستن با ملزم دانستن یک موضوع کاملا متفاوت است. بسیاری از موضوعات در اسلام مجاز است، اما همه آن‌ها در هر شرایطی انجام نمی‌شود؛ بنابراین در برخی شرایط بعضی از قوانین محدودیت‌هایی را دارد. به عنوان مثال بوق زدن در شرایط عادی مباح است و باید و نبایدی شامل حال آن نمی‌شود، اما در برخی شرایط بوق زدن واجب می‌شود، چراکه می‌خواهیم فردی را از خطری یا از حضور خود آگاه کنیم، اما در برخی از موارد نیز درست نیست مانند بوق زدن در کنار بیمارستان. چندهمسری هم در شرایطی در اسلام جایز است.

وی با بیان اینکه ازدواج در شرایط عادی در اسلام مباح است، ادامه داد: ازدواج عمل مباحی است که با توجه به اینکه سنت پیامبر بوده مستحب موکد است، یعنی بر آن تاکید شده است.

نقدِ دلایل مبلغان چندهمسری/ فراوانی زنان بیش از مردان نیست

او با اشاره به دلایلی که از سوی مبلغان چندهمسری مطرح می‌شود، گفت: یکی از موضوعاتی که مطرح می‌شود، مسئله فراوانی جمعیت زنان نسبت به مردان است، خوب است بدانید ما حتی در شرایط جنگ تحمیلی و دفاع مقدس مسئله کمبود مردان را در مقابل زاد و ولد زنان نداشتیم. اگر همین الان به آمار رسمی کشور مراجعه کنیم، متوجه خواهیم شد که فراوانی زنان بیش از مردان نیست. در حال حاضر در برخی از استان‌ها تعداد زنان از مردان هم کمتر است، از جمله در استان قم فراوانی جمعیت مردان بیش از زنان است؛ بنابراین مشکلی در خصوص فراوانی جمعیت زنان وجود ندارد که موضوع چندهمسری برای مقابله با آن تاکید می‌شود.

معاون فرهنگی تبلیغی حوزه‌های علمیه خواهران خاطرنشان کرد: یکی دیگر از مسائلی که درخصوص چند همسری مطرح می‌شود، استفاده از این طرح برای مقابله با مشکلات ازدواج زنان است، اگر مشکل ازدواج وجود داشته باشد؛ برای هر دو جنس یعنی هم زن و هم مرد وجود دارد. مردان به دلیل مشکلات اقتصادی و مسکن ممکن است با مشکلاتی در ازدواج مواجه باشند. زنان نیز ممکن است با مشکلاتی برای ازدواج مواجه باشند، از سوی دیگر اگر جمعیت زنان آماده ازدواج بیش از جمعیت مردان آماده ازدواج است، باید راهکار دیگری برای آن پیدا کرد و نمی‌توان آن را با چندهمسری برطرف کرد. بلکه با ارائه تسهیلاتی برای ازدواج می‌توان ازدواج آسان، به‌هنگام، آگاهانه و پایدار را محقق کرد. یعنی اگر انتخاب جوانان خوب نیست، می‌توان با آموزش این مشکل را برطرف کرد. اگر ازدواج به‌هنگام نیست؛ می‌توان زمینه ازدواج به‌هنگام را برای جوانان مهیا کرد همچنین اگر ازدواج آسان نسیت، تسهیلاتی قرار داده شود که ازدواج آسان شود.

زمینه ازدواج زنان و مردان مطلقه با همدیگر را فراهم کنید نه چندهمسری را

ظهیری با اشاره به زنان و مردان مطلقه گفت: اگر موضوع این است که ما در جامعه با افزایش زنان مطلقه مواجه هستیم، باید گفت که زنان به تنهایی که مطلقه نشده‌اند، بلکه آقایان هم مطلقه هستند بنابراین زمینه ازدواج این افراد را با هم فراهم کنید. همچنین اگر طرفداران چندهمسری واقعا نگاه دلسوزانه دارند، باید به این موضوع توجه کنند که تعدد زوجات ازدواج‌های پایدار را نیز به خطر می‌اندازد و به عبارتی چندهمسری زمینه فروپاشی خانواده‌های پایدار که در شرایط تک‌همسری زندگی می‌کنند را فراهم می‌کند.

وی با بیان اینکه معتقدم باید شرایط برای همه کسانی که تمایل به ازدواج دارند فراهم شود، تصریح کرد: موقعیت ازدواج توسط خانواده، دولت و شرایط اجتماعی فراهم می‌شود و همه افراد از جمله افراد مطلقه و افرادی که به سن یاس از ازدواج رسیده‌اند نیز چنانچه تمایل به ازدواج داشته باشند حق دارند ازدواج کنند، اما این دلیلی بر این نمی‌شود که خانواده‌های تشکیل شده را با طرح چند همسری در معرض خطر طلاق عاطفی، تنش، تزلزل و اختلاف قرار دهید و معتقدم طرح چندهمسری تمامی این عوارض را به همراه دارد.

حق نداریم زنان را در شرایط اضطراب و ناامنی روحی قرار دهیم

معاون فرهنگی تبلیغی حوزه‌های علمیه خواهران تاکید کرد: به یاد داشته باشیم که در طرح‌های اجتماعی باید جوانب را رعایت کنیم و حق نداریم، طرحی را اجرا کنیم که در جامعه تنش، اضطراب، افسردگی و نگرانی ایجاد کند. به طور مثال وقتی اعلام می‌شود بنزین قرار است گران شود، هنوز بنزین گران نشده در جامعه تنش و اضطراب ایجاد می‌شود و طرح چندهمسری هم همینطور است.

ظهیری با اشاره به رسانه‌ای کردن موضوع چندهمسری گفت: در آستانه انتخابات و در شرایطی که شرایط جامعه ویژه است و در کشور‌های اطراف ما درگیری و تنش وجود دارد، موضوع چندهمسری در جامعه مطرح می‌شود، ولو اینکه آن موضوع حلال بوده و در برخی شرایط راهگشا هم باشد، چراکه اسلام هیچ چیز را بدون فایده مطرح نمی‌کند، اما باعث ایجاد اضطراب در جامعه می‌شود.

تبلیغ چندهمسری باعث بی‌رغبتی نسبت به ازدواج در جامعه می‌شود

وی تصریح کرد: افرادی که چنین موضوعاتی را در جامعه از طریق رسانه‌ها مطرح می‌کنند، مسلم است که هیچ آگاهی نسبت به جامعه ندارند، چراکه بدترین کار این است که از یک حق (چندهمسری) دفاع نابجا شود. این افراد از یک حق (چندهمسری) برای ایجاد اضطراب و تنش در جامعه، تنوع‌طلبی، پوشش دادن برخی از اغراض یک درصد خاص از جامعه استفاده کرده‌اند. در شرایط عادی در جامعه افرادی وجود دارند که دارای چند همسر هستند و آرام و بدون تنش هم به زندگی خود ادامه می‌دهند و این قدر هم تبلیغات نمی‌کنند. نیازی نیست که اقدام یک درصد و یا کمتر از درصدی از افراد جامعه که در شرایط معمول هم دارای چند همسر هستند را در بوق و کرنا و رسانه‌ای کرده و آن را به جامعه تحمیل کنید.

وی تاکید کرد: این نوع تبلیغات در جامعه باعث ایجاد تنش، اضطراب، بی‌رغبتی نسبت به ازدواج در جامعه می‌شود. همچنین باعث ایجاد ناامنی برای خانواده به ویژه زنان می‌شود. باید توجه داشته باشیم که اگر انتظار داریم زن در خانواده و جامعه باعث اسکان، آرامش و امنیت باشند؛ چنانچه احساس ناامنی کنند نمی‌توانند به دیگران آرامش دهند؛ بنابراین حق نداریم زنان را در یک شرایط اضطراب و ناامنی روحی قرار دهیم.

منبع: ایلنا
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
علی بابائی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۱۹ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۶
با سلام
در خیلی از فرهنگ های جوامع مختلف و حتی جوامع اسلامی فرهنگ چند همسری به عنوان یک عرف اجتماعی پذیرفته شده است و زنان هم با این فرهنگ عجین شده و چه بسا خود زنان برای همسران خود زن دوم اختیار می کنند
به نظر می رسد اینکه زنان از ازدواج مردان در واهمه و اضطراب باشند نوعی تلقین نمودن بدبینی به کانون خانواده است
و تفسیر به رای نسبت به آیات شریف قرآن است
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۱۹ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۷
خانم محترم! شما که در باره چند همسری از قرآن حرف می زنی، خوب است بدانی که اسلام همین مساله چند همسری را هم تجویز کرده و هم، پیشوایان دینی ما به آن عمل نموده اند و این که امروز در جامعه بصورت یک عمل ناپسند و غیر معمول تلقی می شود و زنان امروزی زیربار آن نمی رود، ربطی به اسلام ندارد و در واقع دهن کجی به احکام اسلام است و شماهم لطفا یک حکم اسلامی را بخاطر که طبق سلیقه ای تان نیست، توجیه نفرمایید.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار