مدیرعامل سازمان انتقال خون قم:
مدیرعامل سازمان انتقال خون قم گفت: به‌طورکلی روند اهدا خون دراستان طی سال‌جاری رو به کاهش است و این مساله در روزهای سرد بیشتر می‌شود.
کد خبر: ۷۹۹۹۴۰
تاریخ انتشار: ۰۴ آذر ۱۳۹۸ - ۰۰:۳۸ 25 November 2019

به گزارش تابناک قم، مرتضی نوریان بیان کرد: در این مدت تعداد مراجعان حدود ۶ درصد و اهدا خون نیز ۲.۵ درصد کاهش داشته‌است.

وی افزود: شاخص اهدا خون استان هم از هر ۳۰ نفر به ازای یکهزار نفر به ۲۸ نفر کاهش‌یافته و آمار اهداکنندگان مستمر خون استان هم حدود یک و نیم درصد کاهش داشته است.

وی ادامه داد: این درحالی است که میزان مصرف خون و فرآورده‌های آن در مراکز درمانی استان افزایش‌ یافته‌است.

نوریان با اشاره به این‌که با کاهش ذخایر خونی مواجه هستیم گفت: البته نیازهای درمانی استان به خون و فرآورده‌های آن تامین می‌شود، ولی ذخایر خونی رو به کاهش است و باید جبران شود.

وی بابیان این‌که تنها سرمایه انتقال خون مردم هستند،‌ افزود: خون و فرآورده‌های آن جایگزین مصنوعی ندارد و منبع دسترسی به آن تنها خون هم نوعان و انسان‌های دیگر است و چون زمان ماندگاری خون محدود است، باید اهدا خون به‌صورت مرتب و مستمر صورت گیرد.

وی ادامه داد:‌ آقایان هر سه ماه و بانوان هر چهار ماه یکبار می‌توانند اهدا خون داشته باشند، بدون این‌که هیچ مشکلی به‌سلامت آن‌ها وارد شود و از این طریق برای نجات جان بیماران اقدام کنند.

مدیرعامل سازمان انتقال خون قم گفت: از همه شهروندان می‌خواهیم برای اهدا خون مراجعه کنند تا ذخایر خونی استان به‌خصوص در این ایام سرد سال با کمبود مواجه نشود.

وی بیان کرد: مردم قم می‌توانند با مراجعه به ۲ مرکز روح‌الله واقع در میدان روح‌الله در دو بخش آقایان و بانوان از ساعت ۷:۳۰ تا ۱۳:۳۰ و دیگری در مرکز ۱۵ خرداد واقع در بلوار عمار یاسر مختص آقایان از ساعت ۷:۳۰ تا ۱۴ خون خود را اهدا کنند.

وی ادامه داد: طی روزهای یکشنبه و سه‌شنبه در مرکز ۱۵ خرداد از آقایان در دو نوبت بعدازظهر هم تا ساعت ۱۸ خون‌گرفته می‌شود.

نوریان گفت: سن اهدا خون به سمت سالمندی می‌رود،‌ بنابراین باید جوانان را به اهدا خون تشویق و ترغیب کنیم تا این سنت پسندیده که عامل نجات بیماران است‌،‌ بیش‌ازپیش در جامعه ترویج شود.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار