معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی قم گفت: برنامه جهانی "قم شهر بدون دخانیات" با ابلاغ و پیشنهاد رسمی سازمان جهانی بهداشت دردو شهر مذهبی قم و مشهد به اجرا درخواهد آمد.
کد خبر: ۷۹۹۹۴۵
تاریخ انتشار: ۰۴ آذر ۱۳۹۸ - ۰۰:۴۳ 25 November 2019

به گزارش تابناک قم، حسن ایزانلو در جلسه "قم شهر بدون دخانیات" درسالن جلسات استانداری قم بیان کرد: این طرح پیش از این، در دو شهر مکه و مدینه اجرا و نتایج مثبتی از خود برجای گذاشته‌است.

وی گفت:‌ سازمان جهانی بهداشت، وزارت بهداشت، وزارت کشور، استانداری و هر کدام از دستگاه‌های متناظر استانی از محل اعتبارات آسیب‌های اجتماعی تسهیلاتی را برای اجرای این سیاست اختصاص خواهند داد.

وی گفت: دریافت گواهی‌نامه سازمان جهانی بهداشت مبنی بر "قم شهر بدون دخانیات" تا خردادماه سال آینده، هدف‌گذاری استان در اجرای این برنامه‌است.

ایزانلو خاطرنشان کرد: برای دستیابی به سیاست کلان قم شهر بدون دخانیات درگام نخست نسبت به ایجاد حساسیت و جلب حمایت نهادهای مذهبی و علمی اقدمات ارزنده‌ای صورت می‌گیرد.

وی گفت: این سیاست با محوریت پیرامون و اطراف حرم مطهر حضرت معصومه(س)‌و مسجد مقدس جمکران اجرا و درطول پنج سال اجرا و به تدریج به رینگ‌های بعدی هسته مرکزی شهر تعمیم داده خواهد شد.

ایزانلو گفت: مجری اصلی این طرح در واقع شهرداری قم به دلیل مدیریت شهر توسط این نهاد است، همچنین از نمایندگان مردم قم در مجلس شورای اسلامی نیز انتظار اختصاص بودجه ملی برای اجرای این سیاست است.

وی ادامه داد: دستیابی به شهر بدون دخانیات برخی معیارهای علمی و عملکردی دارد و به این معنی نیست که درآن شهر حتی یک نخ سیگار هم مصرف نشود.

سیگار مهمترین عامل ابتلا به بیماری های غیرواگیر است

وی با اشاره به اثر سوء دخانیات در ابتلا به بیماری غیرواگیر عنوان کرد: مصرف دخانیات بزرگ‌ترین عامل خطر بیمارهای غیرواگیر است.

وی گفت:‌ سالانه ۸ میلیون تن درسطح جهان به دلیل مصرف دخانیات دچار مرگ زودرس می‌شوند.

معاون علوم پزشکی قم تصریح کرد: طبق سرشماری سال ۹۵، بیش از ۱۴ درصد از جمعیت بالای ۱۸ سال کشور مصرف کننده دخانیات هستند.

وی ادامه داد: همچنین طبق این سرشماری ۳.۴ درصد از نوجوانان دخانیات مصرف می‌کنند که بخشی از آنان به سمت قلیان کشیده شده‌اند.

وی عنوان کرد: طبق سرشماری سال ۹۷ دراستان قم، ۴۳ درصد از دانش آموزان حداقل یک بار دخانیات مصرف کرده‌اند.

ایزانلو اظهار داشت: سرانه مصرف دخانیات سیگار و قلیان در سطح استان قم نسبت به کشور بالاتر و نگران کننده‌تر است.

وی بیان داشت: طبق آمارهای رسمی کشور، بیش از ۱۴ درصد کودکان در معرض دود مصرف دخانیات توسط والدین هستند.

وی عنوان کرد: پایش مصرف دخانیات و سیاست‌های پیشگیرانه، محافظت از مردم در برابر دود حاصل از دخانیات، افزایش مالیات بر محصولات دخانی، هشدار درباره خطرات مصرف دخانیات، مواردی است که بر مبنای عضویت در کنوانسیون جهانی جلوگیری از دخانیات در حال انجام است.

وی گفت: طبق برنامه هدف ملی کنترل دخانیات باید تا سال ۱۴۰۴ مصرف دخانیات تا ۳۰ درصد در سطح کشور و استان قم کاهش پیدا کند.

عضو شورای اسلامی شهرقم نیز بیان کرد: باید نسبت به حساسیت بیشتر مراجع تقلید درحرمت دخانیات به ویژه سیگار برنامه‌ریزی شود.

حجت الاسلام و المسلمین سید محمد آتش زر گفت:‌ سیگار به صورت قطعی همراه با آسیب بوده و هر چیزی که برای سلامتی انسان ضرر برساند شرعا حرام است.

وی خاطرنشان کرد: باید از فرصت ایام تبلیغی برای فرهنگ سازی نسبت به مضرات سیگار استفاده شود.

آتش زر گفت: مصرف سیگار خاستگاه و نقطه ابتدای گرفتارشدن دردام دخانیات به ویژه درسطح مدارس است، امر فرهنگ سازی باید از سطح آموزش و پرورش آغاز شود.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار