دبیر همایش ملی فلسفه فقه نظام گفت: این همایش 6 آذرماه پس از نماز مغرب و عشاء در پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با سخنرانی آیت الله رشاد، آیت الله اراکی و آیت الله علیدوست برگزار می‌شود.
کد خبر: ۸۰۰۳۲۲
تاریخ انتشار: ۰۴ آذر ۱۳۹۸ - ۲۳:۴۶ 25 November 2019

به گزارش تابناک قم، حجت الاسلام سیدسجاد ایزدهی در نشست خبری که در سالن جلسات خبرگزاری رسا برگزار شد، از برپایی همایش ملی فلسفه فقه نظام در قم خبر داد و اظهار کرد: این همایش به همت پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در آستانه سالگرد روز جهانی فلسفه در قم برگزار می‌شود.

وی با بیان اینکه پیش از انقلاب به دلیل این که نظامی مبتنی بر فقه وجود نداشت، تصریح کرد: به همین دلیل در آن زمان فقه می‌توانست فقط مسؤولیت پاسخ به نیازهای فردی مؤمنان را برعهده بگیرد یا اینکه در نهایت معاملات در سطح خرد را پاسخ بدهد اما پس از پیروزی انقلاب اسلامی فقه متصدی اداره کشور شده و توانسته نرم افزار اداره کشور براساس فقه شیعه رقم بزند.

دبیر همایش ملی فلسفه فقه نظام با بیان اینکه پس از انقلاب عنوان فقه حکومتی بسیار مطرح می‌شود، تصریح کرد: امروزه فقه می‌خواهد حکومت را اداره کند به صورتی که این حکومت بتواند کارا اداره شود و مسائل نظام را به سمت جلو حرکت دهد.

وی اضافه کرد: فقه نظام می‌خواهد بین فقه مصطلح غیر حکومتی و فقه حکومتی رابطه ایجاد کند یعنی می‌خواهد بیان کند این نظام اعم از معرفتی و عینی، باید نظام کلان در نظر گرفته شود و در کنار این کلان نظام، خرده نظام قرار گیرد تا مسائل مختلف نظام عینی را پاسخ دهند.

حجت الاسلام ایزدهی با تاکید براینکه دغدغه پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی این است که آیا از فقه به مثابه موجود زنده کارآمد می‌توان برای اداره مطلوب جامعه اسلامی استفاده کرد؟ یا خیر؟ به همین دلیل همایش فلسفه فقه نظام می‌خواهد این موارد را پوشش دهد.

وی در بخش پایانی سخنان خویش با اشاره به زمان و مکان برگزاری این همایش گفت: این همایش چهارشنبه 6 آذرماه سال جاری پس از نماز مغرب و عشاء در پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی واقع در خیابان 15 خرداد برگزار می‌شود.

دبیر همایش ملی فلسفه فقه نظام ادامه داد: سخنرانان همایش ملی فلسفه فقه نظام آیت الله رشاد، حجت الاسلام اراکی و آیت الله علیدوست هستند.

وی اضافه کرد: در این همایش منشوری در زمینه فقه نظام که شامل چکیده مقالات، درس گفتارهای فلسفه فقه نظام، فقه سیاسی و درس گفتارهای بیان شده در تهران است، رونمایی می‌شود.

حجت الاسلام ایزدهی با اشاره به زمان فراخوان مقاله در همایش ملی فلسفه فقه نظام عنوان کرد: در زمینه این همایش در یک ماه گذشته فراخوان اعلام شده که تاکنون هشت مقاله کامل و 17 چکیده مقاله به دبیرخانه همایش رسیده است اما به دلیل برگزاری همایش فلسفه فقه نظام به صورت گسترده در خردادماه سال آینده علاقه مندان می‌توانند مقالات خود را به دبیرخانه همایش ارسال کنند.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار