تابلوهای ورودی قم به دلیل عدم تناسب با ارزش های مردم این شهر همچون چراغ راهنمایی است که رنگ آن همواره قرمز است و تنها زمانی چراغ آن سبز خواهد شد که بتواند تصویری روشن از شهر کریمه اهل بیت(ع)‌ ارائه دهد.
کد خبر: ۸۰۲۷۴۴
تاریخ انتشار: ۱۳ آذر ۱۳۹۸ - ۰۳:۴۹ 04 December 2019

به گزارش تابناک قم، مدتهاست موضوع عدم تناسب مضامین تابلوهای نصب شده در ورودی های قم با جایگاه مذهبی شهری که از آن به عنوان خاستگاه انقلاب اسلامی یاد می‌شود به عنوان یکی از دغدغه های مسئولان و کارشناسان حوزه فرهنگ این استان، مورد توجه قرار گرفته است و آنان تلاش دارند تا این وضعیت هرچه سریعتر سامان یابد.

تابلوهای نصب شده در ورودی شهرها یکی از مهمترین عوامل آشنایی مسافران و گردشگران با زیست اجتماعی مردم در مکان مقصدشان است، اما آنها در ورودی‌های شهر قم هیچ تناسبی با ارزش های فرهنگی و اجتماعی مجاوران بارگاه کریمه اهل بیت(ع)‌ ندارد و نمی‌تواند راهنمای خوبی برای معرفی این شهرمقدس و ارزش های دینی و فرهنگی حاکم برآن باشد.

در همین راستا خبرنگار ایرنا به بررسی اهمیت مساله برای مسئولان و کارشناسان این حوزه و همچنین اقدامات صورت گرفته به منظور اصلاح این وضعیت و راهکارهای استفاده از تابلوهای ورودی برای نمایش موضوع هایی متناسب با جایگاه شهر مقدس قم،‌ پرداخت.

تابلوهای ورودی قم زیبنده این شهر مقدس نیست

امام جمعه قم در این رابطه گفت:‌ تابلوهای تبلیغاتی ورودی های قم به هیچ عنوان شایسته و زیبنده این شهر نیست و باید متناسب با فرهنگ مذهبی قم اصلاح شود.
آیت الله سید محمد سعیدی بیان کرد: پوشش و حجاب ظاهری برخی افراد نیز شایسته قم نبوده و باید نسبت به حفظ چهره معنوی قم حساس بود.

وی با بیان این که انگیزه‌هایی وجود دارد که فضای انقلابی قم را تغییر دهند و روحیه انقلابی و دینی مردم قم را کمرنگ کنند، افزود: نباید از مکر دشمنان در جنبه فرهنگی غافل شد، چراکه آن‌ها در این مسیر تلاش می‌کنند و عواملی را برای این کار می‌فرستند.
آیت الله سعیدی گفت: قم حرم اهل‌بیت(ع) و مرکز انقلاب است و تخریب این شهر از نظر انقلابی و فرهنگی جایگاه قم معنوی و انقلابی را نزد مردم و زائران مخدوش می کند.
وی با تاکید بر وظیفه سنگین بزرگان و جوانان قم پیرامون حفظ قم در تراز انقلاب اسلامی گفت: قم پشتیبان معنوی حرکت انقلاب اسلامی است که دنیا را تغییر داد و با برهم زدن محاسبات و معادلات غربی، آن‌ها را مضحکه جهانیان کرد و حفظ این جایگاه نیازمند نقش آفرینی بزرگان و جوانان این شهر است.

کمیته ای مسئول ساماندهی محتوای تابلوهای ورودی قم شود

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی قم نیز، با اشاره به ضرورت ایجاد کمیته‌ای برای ساماندهی و نظارت بر محتوای تابلوهای ورودی این شهر افزود: ساماندهی تابلوها و بیلبوردها باید در قالب طرحی جامع و بر اساس کار کارشناسی و حساب شده صورت گیرد.

حجت الاسلام و المسلمین مجتبی ذوالنوری با تقدیر از تلاش شورای فرهنگ عموی قم برای ساماندهی به تابلوهای ورودی این شهر گفت: وجود مضجع شریف کریمه اهل بیت(ع)، مراجع عظام تقلید، حوزه های علمیه و مسجد جمکران عوامل جلب نظر به قم است به همین دلیل باید رورودی های شهر متناسب با این موضوعات ساماندهی شود.

وی ادامه داد: محتوای تابلوهای ورودی و خروجی قم باید متناسب با شان و جایگاه قم باشد.

وی با اشاره به ضرورت ایجاد کمیته ای ویژه برای ساماندهی محتوا تابلوهای ورودی شهر، گفت: این کمیته با حضور نمایندگانی از آستان مقدس حرم حضرت معصومه(س)، مسجد جمکران، حوزه علمیه، شورای تبلیغات، شهرداری، حمل و نقل و ترافیک و همچنین سپاه پاسداران باید تشکیل جلسه داده و نسبت به ساماندهی ورودی‌های شهر برنامه ریزی کنند.

ذوالنوری تاکید کرد: به جای تصویب طرحی برای ۲ ورودی شهر توسط شورای فرهنگ عمومی باید طرحی جامع برای ساماندهی تمام ورودهای استان توسط این شورا در دستور کار قرار گیرد.

تابلوهای تبلیغاتی ورودی قم زخمی کهنه بود

تولیت مسجد مقدس جمکران نیز با اشاره به ضرورت ساماندهی محتوای تابلوهای واقع در محورهای ورودی قم گفت: تابلوهای تبلیغاتی ورودی شهر زخمی کهنه بود که اقدام شورای فرهنگی عمومی برای ساماندهی تابلوها مرهمی بر این زخم کهنه است.

حجت الاسلام والمسلمین محمد حسن رحیمیان، شهدای روحانی را نماد اصلی قم و کشور دانست و افزود: عده ای سه دهه پیش تلاش کردند تا تصویر شهدا را از خیابانها جمع آوری و تبلیغات مواد غذایی و برخی فیلمها را جایگزین آن کنند.

وی ادامه داد: تابلوها و بیلبوردهای تبلیغاتی ورودی قم باید متناسب با شان و جایگاه فرهنگی قم باشد.

تابلوهای ورودی قم متناسب با جایگاه فرهنگی این شهر تغییر می‌کند

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی قم همچنین با تاکید برلزوم تغییر محتوای تابلوهای ورودی شهر متناسب با جایگاه فرهنگی این شهر گفت: تابلوهای ورودی آزادراه تهران - قم و همچنین ورودی کاشان - قم در اولویت قرار گرفته است تا محتوای این تابلوها از تجاری به فرهنگی تغییر کند.

سید موسی حسینی کاشانی با تاکید بر ضرورت تغییر کاربری تابلوهای ورودی شهراز تجاری به فرهنگی افزود: به دلیل اینکه این تابلوها تجاری محسوب و به بخش خصوصی واگذای شده است به همین دلیل پیام تابلوها ورودی قم تجاری و تبلیغاتی است که این موضوع متناسب با شان قم نیست.

وی با بیان اینکه برای قم قابل قبول نیست که تابلوهای ورودی آن تبلیغی باشد، افزود: خواسته شورای فرهنگی عمومی قم، پررنگ شدن پیام های فرهنگی در تابلوهای ورودی شهر به عنوان پیشانی ورودی این استان است.

وی ادامه داد: با تصویب شورای فرهنگی عمومی تابلوهای ورودی شهر قم از سیستم تجاری ذیل اداره کل راهداری خارج و برای نصب محتوای فرهنگی و مذهبی در اختیار شورای فرهنگ عمومی قرار گرفت.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی قم، اظهارداشت: بر اساس این طرح، محتوای تابلوهای شهر قم در ورودی های تهران به قم و کاشان به قم با تایید دبیرخانه شورای فرهنگی عمومی توسط شهرداری اجرا می‌شود.

ساماندهی تابلوهای ورودی قم در دستور کار قرار گیرد

رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی قم نیز در این خصوص گفت: باید طرح ساماندهی و تغییر محتوای تابلوهای تبلیغاتی تمام ورودی‌های استان از تجاری به فرهنگی در یک مصوبه بررسی و برای آن به صورت جامع تصمیم‌گیری شود.

نصرت الله لطفی با بیان اینکه بعد از یکسال و نیم انتقاد و پیگیری دلسوزان، طرح ساماندهی تابلوهای ورودی در دستور کار شورای فرهنگی عمومی قرار گرفته است، افزود: درحالی که این پیگیری ها در حال به ثمر رسیدن است باید این طرح به صورت جامع مورد ارزیابی قرار گیرد.

وی ادامه داد: درطرح شورای فرهنگ عمومی تنها ساماندهی ورودی ۲ آزادراه تعیین شده و این درحالی است که باید برای تمام ورودی های استان دریک مصوبه و به صورت جامع تصمیم گیری شود.

لطفی افزود: برای تامین هزینه های این طرح پیشنهاد می‌شود، نصب، جمع آوری و به روزرسانی تابلوها در اختیار مدیریت شهری باشد و تعیین محتوا به عهده شورای فرهنگی عمومی قرار گیرد.

رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی قم با بیان اینکه وضعیت تبلیغات تجاری تابلوهای موجود در محورهای مواصلاتی قم متناسب با شان و جایگاه فرهنگی این استان به عنوان ام القرای جهان شیعه نیست، اظهار داشت: شان قم این نیست که تمام ورودیها قم به تبلیغ مواد خوراکی اختصاص داده شود و هیچ نشانی از جایگاه فرهنگی و مذهبی این شهر نداشته باشد.

مدیرکل راه و شهرسازی قم نیز با بیان اینکه موافق طرحی برای تمام ورودیهای شهر هستیم گفت: برای ورودی کاشان و جعفریه طرح مطالعاتی انجام شده‌است ولی به دلیل کمبود اعتبار این موضوع اجرا نشد.

حسن صبوری گفت: پیشنهاد ما این است که مصوبه شورای فرهنگی عمومی برای تمام ورودی های استان تصمیم گیری کرده و بر اساس ویژگی های هر یک از ورودی های شهر، محورهای قم به صورت اختصاصی و جداگانه مورد ارزیابی و کارکارشناسی قرار گیرند.

معاون فرهنگی و تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم نیز با بیان اینکه محتوای تابلوهای ورودی قم باید هوشمندانه، جامع و به صورت کارشناسی انتخاب شود، گفت: باید هیاتی اندیشه ورزی با استفاده از ایده های فرهنگی و ابتکاری، به خلق اثار فاخر فرهنگی در این تابلو پرداخته شود.

حجت الاسلام و المسلمین سعید روستاآزاد ادامه داد: ارائه دستاوردهای حوزه های علمیه، ظرفیت های قم، معرفی مراجع تقلید و همچنین شهدای روحانی از جمله محتوایی است که باید اصل محوری تابلوهای ورودی به قم باشد.

۲هزار متر فضای تبلیغات فرهنگی در قم وجود دارد

قائم مقام شهرداری قم نیز با بیان اینکه ۲ هزار متر فضای تبلیغی فرهنگی در قم وجود دارد گفت: خلا جدی این است که دستگاه های فرهنگی توان پرداخت هزینه های چاپ و نصب بنر برای این تابلوها را ندارند.

ابراهیم معتمدی افزود: برای عملیاتی کردن این طرح ضروری است تا در یک بازه زمانی سه ماهه تمام این تابلوها را در اختیار مدیریت شهری قرار داد.

وی با بیان اینکه ۳۰ میلیارد ریال هزینه سالیانه چاپ و نصب بنر برای این تابلوهای است گفت: گرفتن تابلو مهم نیست آن چه اهمیت دارد تولید محتوا و نصب مستمر بنرهای با محتوای فرهنگی و مذهبی است.

نماینده اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای نیز در این خصوص، با تاکید بر آمادگی این اداره کل برای واگذاری تابلوهای ورودی قم به شورای فرهنگی عمومی این استان گفت: واگذاری این تابلوها به شورای فرهنگ عمومی مورد تایید وزارتخانه رسیده است که اجرای این طرح نیاز به مصوبه شورای فرهنگ عمومی دارد.

محمدرضا قدسی با بیان اینکه مقدمات فسخ قرارداد پیمانکار تابلوهای ورودی قم انجام شده است، اظهار داشت: مقدمات لازم برای گرفتن تابلوهای از بخش خصوصی و نیز واگذاری آنها به شورای فرهنگ عمومی انجام شده است ضمن اینکه در شرایط کنونی نیز پیام های تبلغاتی ورودی شهرها پیش از نصب باید به تایید اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی برسد.

وی ادامه داد: با تفاهم‌نامه های امضا شده با نهادهای فرهنگی، ۴۰ تابلو هم اکنون در اختیار نهادهای فرهنگی قم قرار گرفته است.

در همین رابطه شورای فرهنگی عمومی قم تغییر محتوای تابلوهای تمام مبادی ورودی قم از تجاری به فرهنگی و مذهبی متناسب با شان و فرهنگی این شهر را به تصویب رساند که با این مصوبه مدیریت و بهره برداری تابلوها از اداره کل راهداری به مدیریت شهری واگذار شد.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار