معاون امور پژوهشی و آموزشی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
معاون امور پژوهشی و آموزشی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی گفت: تصمیمات اساسی در کشور در حوزه های فرهنگی، اجتماعی،حاکمیتی،سیاسی،اقتصادی،عمرانی، صنعتی و تکنولوژیک باید مبتنی بر پژوهش باشد.
کد خبر: ۸۰۵۱۸۹
تاریخ انتشار: ۲۱ آذر ۱۳۹۸ - ۰۱:۵۶ 12 December 2019

به گزارش تابناک قم، مهدی عباس‌زاده، با اشاره به اهمیت پژوهش و نیازسنجی اظهار داشت: پژوهش فقط به یک دانش خاص و قلمرو علمی مشخص تعلق ندارد، بلکه تصمیمات اساسی حاکمیت را نیز باید تحت تاثیر قرار دهد.

معاون امور پژوهشی و آموزشی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی افزود: تصمیمات اساسی در کشور در حوزه های فرهنگی، اجتماعی،حاکمیتی،سیاسی، اقتصادی،عمرانی، صنعتی و تکنولوژیک باید مبتنی بر پژوهش باشد.

وی عنوان کرد:پژوهش همچنان جز مهم‌ترین نیازهای کشور است و حتی با وجود مشکلات اقتصادی که در جامعه وجود دارد به نظر می رسد اگر بخواهیم به راهکارهای علمی و درستی در حل مشکلات اساسی مان برسیم چاره ای جز این نیست که از طریق پژوهش به این راهکارها دست یابیم.

عباس‌زاده خاطرنشان کرد: پژوهش باید دارای ویژگی هایی باشد تا بتواند این مشکلات اساسی را به خوبی رفع کند. مهم ترین ویژگی پژوهش، مساله محوری است، یعنی باید مساله را تشخیص و بر مبنای آن پژوهش را انجام دهیم.

وی بیان کرد: بعضا تحقیقات خصوصا در عرصه علوم انسانی، بیشتر موضوع محور است تا مساله محور ؛به این معنا که محقق یا دستگاه علمی موضوعاتی را تعریف و پژوهشگران را در آنها متمرکز می‌کنند تا به انجام پژوهش ها بپردازند. اما عمده این تحقیقات نمی‌توانند پاسخگوی نیازهای اساسی کشور باشند.

معاون امور پژوهشی و آموزشی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی تصریح کرد: مساله درحقیقت امری واقعی و عینی است که واقعا وجود دارد، چه در مقام عمل یا کاربرد باشد و چه در مقام نظر و راهبرد.

وی گفت: نباید در پژوهش، مساله سازی کرد، مساله خودش موجود است و باید آن را کشف کرد و به مسائل کشف شده پرداخت. ما به مساله محوری در همه اقسام پژوهش نیاز داریم، چه کاربردی و راهبردی باشد و چه بنیادی باشد. برای هر سه قسم نیاز به مساله شناسی و مسئله محوری داریم.

عباس‌زاده افزود: حتی در تحقیقات بنیادی که ناظر به گسترش مرز دانش است نیز نیاز به مساله محوری داریم و در پژوهش راهبردی نیز که توصیه‌های سیاستی و راهبردی در آن اهمیت دارد، مساله محوری مطرح است.

وی عنوان کرد: در تحقیقات کاربردی نیز که ناظر به حل مشکل عملی است باید مساله محور باشیم. همچنین در همه دانش ها و علوم، چه در علوم طبیعی و تجربی و چه در علوم انسانی و اجتماعی، نیاز به مساله محوری وجود دارد.

معاون امور پژوهشی و آموزشی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در مورد نیازسنجی بیان کرد: از جهت کشف مساله، نیازسنجی یکی از راههای مهم به شمار می‌رود. گاهی لازم است برای تشخیص مسائل جامعه و اینکه آن را به درستی تعریف کنیم، مطالعات نیازسنجی انجام دهیم.

وی خاطرنشان کرد: گاه برای نیازسنجی لازم است به جامعه هدف رجوع کنیم تا با مصاحبه و بررسی و تحلیل نظرات و باورهای مردم، بتوانیم به کشف مساله برسیم. پس نیازسنجی، یکی از شیوه های کشف مساله است.

عباس‌زاده پیرامون اقدامات پژوهشگاه نیز تصریح کرد: پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، غیر از تحقیقات بنیادین و نظری، تحقیقات راهبردی را نیز برای خود تعریف کرده و در چند سال اخیر روی گزارش‌های راهبردی و سیاستی متمرکز شده است.

وی ادامه داد: سعی می کنیم به نهادهای حاکمیتی مشورت علمی در قالب تحقیقات کم هجم بدهیم و تحت الگوی گزارش های راهبردی و سیاسی‌پژوهی، این کار را تعریف کنیم.

معاون امور پژوهشی و آموزشی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی عنوان کرد: در پژوهشگاه 4 پژوهشکده و چند مرکز علمی وابسته وجود دارد که مشخصا دو پژوهشکده معطوف به مسائل راهبردی است، یکی پژوهشکده نظام های اسلامی نام دارد که گروههای سیاست، اقتصاد، فقه و حقوق، مدیریت و اخلاق در این پژوهشکده تعریف شده اند.

وی اظهار کرد: دیگری نیز پژوهشکده فرهنگ و مطالعات اجتماعی است که دارای گروههایی مانند فرهنگ‌پژوهی، مطالعات انقلاب اسلامی، غرب شناسی، و ادبیات اندیشه است.

عباس‌زاده گفت: این دو پژوهشکده به این سمت حرکت می کنند که قدری از فضاهای بنیادین محض و نظری و انتزاعی فاصله بگیرند و تحقیقات را به سمت مسائل راهبردی کشور پیش ببرند.

وی افزود: دو مرکز علمی وابسته به پژوهشگاه نیز فعال است که شامل مرکز مطالعات پیشرفت و تمدن و دیگری مرکز مطالعات فضای مجازی است. در این دو مرکز نیز تحقیقات راهبردی با جدیت دنبال می‌شود.

معاون امور پژوهشی و آموزشی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با اشاره به بیش از 25 سال فعالیت پژوهشگاه بیان کرد: در این پژوهشگاه طرح های مشترکی را با دولت، مجلس شورای اسلامی و قوه قضائیه، و به طور کلی برای سه قوه، با اولویت نیازهای نظام تعریف کرده ایم و بعضا همکاری علمی مشترکی نیز در دست انجام داریم.

وی اظهار داشت: برخی از این اقدامات شامل پیش‌نویس برخی از لوایح و قوانین یا مشورت هایی برای نهادهای قانونگذار در موضوعاتی همچون حوزه دیات، جرم و مجازات، زن و خانواده و کودک، مالکیت فکری و ... داریم و طرح‌هایی را نیز به سرانجام رسانده ایم.

عباس‌زاده عنوان کرد: در مساله بانکداری اسلامی نیز تحقیقات فراوانی در پژوهشگاه انجام داده‌ایم و با بدنه دولت و سیستم بانکداری کشور تعامل داریم و تحقیقاتی را برای آن ها به سرانجام رسانده ایم، به این قصد که بتوانیم مساله بانکداری اسلامی را حل کنیم.

وی تصریح کرد: اقتصاد اسلامی از مسائل مهم نظام است و در پژوهشگاه له جد دنبال می شود، به ویژه مباحث اقتصاد مقاومتی و اقتصاد تعاونی را با وزارت های تعاون دولت پیش می بریم و کارهای مشترکی را در این بخش‌ها تعریف کرده ایم.

معاون امور پژوهشی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی خاطرنشان کرد: در مورد الگوی پیشرفت، با مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت ارتباط داریم و کارهای مختلفی را برای آنجا تعریف کرده‌ایم که بعضا به سرانجام رسیده است. البته بیان دقیق گزارش عملکرد پژوهشگاه در این عرصه ها، مجالی وسیعتر را می طلبد.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار