جوان کارآفرین قمی که یکبار ورشکسته شده با راه اندازی یک مرکز عرضه سبزیجات و فرنگیجات آماده مصرف 80 نفر را مشغول به کار کرده است.
کد خبر: ۸۰۵۴۱۳
تاریخ انتشار: ۲۲ آذر ۱۳۹۸ - ۱۱:۴۲ 13 December 2019

به گزارش تابناک قم، یکی از اتفاقاتی که با توسعه تکنولوژی در شهرها رخ داده، مکانیزه شدن بسیاری از کارهای زنان خانه‌دار است؛ دیگر در کمتر محله‌ای در کلان‌شهرهای کشور سبزی‌فروشان دوره‌گرد می‌آیند و در کمتر خانه‌ای، خانم خانه سبزی می‌خرد و نیم‌روزش به پاک کردن و خرد کردن و سرخ کردن آن می‌گذرد. حتی دیگر بسیاری از مردم که بیشتر سر و کارشان با تکنولوژی است و سرشان گرم به کار و بارشان است، بوی پختن غذا به مشام می‌رسد. تعداد رستوران‌ها و آشپزخانه‌هایی که در شهر هر روز بیشتر می‌شود مؤید همین مطلب است.

خلاصه همه چیز برای مردم آسان و در دسترس شده است و همین آسانی و در دسترس بودن نتیجه کارآفرینی و تلاش جوانان و نخبگان و تلاش‌گران در کشور بوده تا بتوانند مایه آرامش مردم و درآمدزایی برای خود را فراهم کنند؛ حوزه‌ای که نقش بسزایی در خودکفایی کشور، توسعه اقتصادی و به عبارتی حرکت پرشتاب به سمت اقتصاد مقاومتی دارد.

شرایط اقتصادی، صنعتی، اجتماعی و فرهنگی امروز کشور به گونه‌ای روبه جلو است که حل مشکلات و تنگناها، الگوها و راه حل‌های جدید و متفاوتی را طلب می کند. ترکیب جمعیتی جوان کشور و ضرورت ایجاد فرصت‌های شغلی برای آنها مساله‌ای است که رویکردها را از درآمد نفت‌محور به راه‌های سهل‌الوصول‌تری می‌کشاند و بستر ابتکار، خلاقیت و نوآوری را فراهم می‌کند.

یکی از نمادهای این ابتکار و خلاقیت مشاغل خردی است که در جای‌جای شهرها در حال توسعه بوده و محور آن را جوانان، با خلاقیت و ابتکاری امروزی رقم می‌زنند. سید مجتبی یکی از همان جوان‌هایی است که اگرچه بارها شکست را تجربه کرده اما دست از خلاقیت و نوآوری برنداشته تا بالاخره با تجربه شکست‌ها توانسته با توکل بخدا و تکیه بر توان خود و خلاقیت و نوآوری، کارآفرینی کرده و ضمن سودآوری برای خود، زمینه ایجاد اشتغال برای بخشی دیگر از اعضای جامعه را فراهم کند.

این کارآفرین قمی از همان ابتدا محور کار خود را پیروی از مبانی اقتصاد مقاومتی قرار داده و از تک‌تک کارکنانش گرفته تا تمام دستگاه‌هایش ایرانی هستند و حتی به همت یک مهندس ایرانی، دستگاهی را از مدل آلمانی با هزینه بسیار ارزان‌تر تولید کرده و استفاده می‌کند.

سیدمجتبی بیطرفان 40 ساله که در دهه 80 ورشکسته شده بود و کارگاه کیک و کلوچه سنتی‌اش را بسته بود امروز نخستین مرکز عرضه سبزیجات و فرنگیجات آماده مصرف در قم را با عنوان «گروه سبزیجات فلفلی ناب» راه‌اندازی و مشتریان زیادی را جذب بازار کاری خود کرده و به نوعی با کارآفرینی و خلاقیتش مایه آسایش و آرامش بخشی از مردم را فراهم کرده است.

وی در خصوص مدل کارآفرینی خود و تجربیاتش می‌گوید: تلاطم‌های بازار در سال 89 موجب شد که کارگاه تولید کیک و کلوچه‌ام که تازه پا گرفته بود را به دلیل بدهی زیادی که داشتم از دست دهم و عملا ورشکسته شوم؛ اما در همین جریانات دادگاه و شکایت طلبکاران با کسی آشنا شدم که تجربه ناموفقی در تولید سبزیجات آماده داشت و پیشنهاد داد این کار را در قم انجام دهم.

این کارآفرین قمی با تاکید بر اینکه بلافاصله بعد از طرح این موضوع نوروز 91 روند اجرایی‌شدن طرح را پیگیری کردیم تصریح کرد: در ابتدا صحبت او این بود که برای مردم، پاک کردن و خرد کردن سبزی سخت هست و ما این کار را برای آنها انجام بدهیم. با پیشنهاد من، عرضه سبزی خوردن پاک شده و تمیز هم اضافه شد که با اقبال زیادی همراه بود و در ادامه پیاز داغ، بادمجان سرخ شده، سبزی سرخ شده و غذاهای نیمه آماده را هم اضافه کردیم.

وی با بیان اینکه در ابتدا به همراه برادرم و فخرالدین که طرح را پیشنهاد داده بود کار را آغاز کردیم خاطرنشان کرد: کم‌کم پیش رفتیم و دو خانم سبزی‌ها را پاک می کردند، من سبزی‌ها را می‌شستم، فخرالدین خرد می‌کرد و خودمان هم با پیک موتوری درب خانه مشتریان می‌بردیم.

بیطرفان اذعان کرد: امروز نزدیک به 80 نفر در این مجموعه در هفت شعبه‌ای که در نقاط مختلف شهر داریم کار می‌کنند که اکثرا از جوانان هستند.

وی با تاکید بر اینکه به مرور از روند کار دستی به سمت استفاده از دستگاه‌های مکانیزه پیش رفتیم گفت: نحوه کار ما به این شکل است که بعد از ورود سبزی به کارگاه، ابتدا پاکسازی و فیلتر می‌شود، سپس شست‌وشوی مکانیزه شده و در ادامه یا خرد و بسته‌بندی می‌شود یا به بخش فراوری می‌رود و سرخ می‌شود تا در نهایت در بخش فروش به دست مشتری برسد.

بیطرفان گفت: امروز به جز سبزیجات تازه و خرد شده و سبزی خوردن، فرنگیجات هم شامل کدو، بادمجان، لوبیا، کرفس، پیاز، هویج، به صورت خام خرد شده یا سرخ شده عرضه می کنیم.

جوانی که در 31 سالگی ورشکسته شده و پایش بخاطر چک‌های برگشتی به دادگاه باز شد از همین اتفاق که برای بسیاری از جوانان پایان همه چیز است، استفاده کرد و با یک یاعلی مسیر تحول و تجربه‌ای تازه را در زندگی‌اش رقم زد و در 40 سالگی به کار خود و کارآفرینی‌اش و اشتغال زایی برای بیش از 80 خانواده افتخار می‌کند.

سیدمجتبی که از زندگی کارمندی فراری بوده می‌گوید که بعد از تجربه تلخ شکست، مجبور و محکوم به ادامه زندگی و بلند شدن بوده است.

وی خاطرنشان می‌کند: موقعیت خیلی بدی هست که کسی به نقطه صفر برسد و ادامه دادن آن هم باز شرایط روحی و تلاش خاصی را می‌طلبد که با کمک خدا و لطف اهل‌بیت(ع) توانستیم قوی‌تر ظاهر شویم.

مرکز عرضه سبزیجات و فرنگیجات آماده مصرف نمونه‌ای کارآمد از کارآفرینی نسخه اقتصاد مقاومتی است که با توکل بخدا و تکیه بر توان جوانان و تولید ایرانی شکل گرفته و نیازهای عمومی جامعه را تامین می‌کند.

امروز دیگر وقت آن رسیده که دولت توجه‌ ویژه‌تری به بنگاه‌های کوچک اقتصادی و مراکز تولیدی و خصوصی داشته باشد. حمایت و تامین تسهیلات بانکی نکاتی است که اگر برای امثال سیدمجتبی که دست بر زانو زده و کار خود را آغاز کرده‌ اند فراهم شود، آنها مسیر رشد و پیشرفت و توسعه اقتصادی را بدون نیاز به هیچ کشور خارجی فراهم می‌کنند.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار