کد خبر: ۸۱۳۸۶۱
تاریخ انتشار: ۲۴ دی ۱۳۹۸ - ۰۰:۱۸ 14 January 2020

پذیرش خطا و اشتباه و عذر خواهی فرماندهان عالی رتبه سپاه در خصوص شلیک اشتباه به هواپیمایی مسافربری اوکراینی اگر نگوییم پدیده منحصر به فردی در تاریخ سیاسی و حکمرانی ایران است، قطعا یکی از نادر پدیده‌های حکمرانی در تاریخ ایران به شمار می‌آید.

با تمام ایرادات و انتقاداتی که به نحوه خبر رسانی موضوع وارد است و ابهاماتی که هنوز نیز ممکن است پیرامون این حادثه وجود داشته باشد و در عین احترام ویژه به حق اعتراض و واکنش افکار عمومی نخبگان و فرهیختگان و دانشگاهیان و عموم مردم نسبت به این فاجعه ملی، نباید از جرات و شهامت سپاه و فرماندهان سپاه غفلت شود.

در تاریخ حکمرانی ایران کمتر سراغ داریم عالیترین فرمانده نظامی در حالی که در مسند قدرت قرار دارد اقرار به اشتباه کرده و همراه با عذرخواهی خاضعانه از مردم، قول به جبران اشتباه و عدم تکرار موارد مشابه آن را بدهد.

منطور نگارنده این نیست که از فرماندهانی که مسئولیت خطا و اشتباه را پذیرفته اند اسطوره سازی شود بلکه باید به اتهام آن‌ها عادلانه و به دور از جنجال و هیاهو دقیقا رسیدگی شود، لکن بر این باورم که قدم اول برای هر اصلاحی پذیرش اشتباه و قول به عدم تکرار آن است، همان کاری که فرمانده سپاه و فرمانده نیروی هوافضای سپاه آن را به درستی انجام دادند.

اگر سایر اجزای حاکمیت نیز در موضوعات مختلف همانند سپاه در برابر ملت صادقانه به اشتباه خود اعتراف و در عمل آن را جبران کنند مطمئنا فضای روانی جامعه بسیار التیام خواهد یافت. سپاه با این عمل اخلاقی، انسانی و خدایی خود و با اقدامات عملی که در راستا جبران این اشتباه انجام خواهد داد می‌تواند همانند جانفشانی‌های دوران دفاع مقدس پرچمدار حرکت در مسیر پربرکت اصلاح امور در کشور باشد.

همگان این معنا را باور دارند که اعتراف به اشتباه نشانه ضعف نیست بلکه حاکی از قدرت و جسارت و شهامت فرد اعتراف کننده است. اگر سپاه غیر از این انجام می‌داد بایستی در رشادت و شجاعت آن تشکیک می‌شد. به نوبه خود این فتح باب مبارک را به فرماندهان محترم سپاه تبریک می‌گویم، انا فتحنا لک فتحا مبینا.

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در یک هفته گذشته در دو چهره شاخص و متفاوت به عنوان مدافع تمام عیار کشور و مردم قد برافراشت. از یکسو در مقابل اقدام تروریستی آمریکایی‌ها در به شهادت رساندن سردار قاسم سلیمانی با قامت برافراشته از اعتبار و آبروی ایران و ایرانی دفاع کرد و در حساس‌ترین تصمیم نظامی تاریخ ایران سربلندی را برای ایران و ایرانی به ارمغان آورد و از طرف دیگر در سخت‌ترین تصمیم دوران حیات خود در مقابل مردم با خضوع و خشوع از عمل خطای خود عذرخواهی و طلب عفو کرد و قول داد ضمن جبران آن از تکرار موارد مشابه جلوگیری کند.

ملت داغدیده و خانواده‌های جگر سوخته مسافران هواپیمای مسافربری از نیروی مسلح خود جز این انتظار ندارند!

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار