معاون مرکز بهداشت قم:
معاون فنی مرکز بهداشت قم گفت: در سال جاری پنج کودک زیر پنج سال در این استان دچار غرق‌شدگی شده و جان خود را ازدست‌داده‌اند.
کد خبر: ۸۱۴۱۴۴
تاریخ انتشار: ۲۵ دی ۱۳۹۸ - ۰۱:۴۹ 15 January 2020

به گزارش تابناک قم، محمدجواد باقریان در سومین جلسه شورای بهداشت و کارگروه سلامت و امنیت غذایی شهرستان قم، افزود: بیش از ۵۰ درصد غرق‌شدگی‌ها در حوضچه‌ها و استخرهای ذخیره آب کشاورزی بوده است.

وی بابیان این‌که غرق‌شدگی سومین علت مرگ ناشی از حوادث غیرعمدی در جهان است،‌ اضافه کرد: آمارها نشان می‌دهد ۱۲ درصد از مرگ‌های ناشی از حوادث و سوانح غیرعمدی در گروه سنی زیر پنج سال، ناشی از غرق‌شدگی است.

وی بابیان این‌که در هشت سال گذشته ۱۶ کودک براثر غرق‌شدگی در قم جان‌باخته‌اند،‌ بر لزوم اجرای قوانین و مقررات و یا تدوین قوانین جدید در زمینه بهسازی محیط استخرها، چاه‌های کشاورزی، حوض‌ها و دریاها تاکید کرد.

باقریان، حصارکشی و نصب علائم هشداردهنده، اطلاع‌رسانی عمومی و آموزش همگانی، برنامه‌ریزی برای استقرار امدادگر مجرب در نقاط حادثه‌خیز، آموزش شنا به کودکان، توسعه تسهیلات اورژانس در مناطق حادثه‌خیز و آموزش نجات‌غریق برای عموم مردم را ازجمله راهکارهای موثر در کاهش حوادث غرق‌شدگی عنوان کرد.

وی افزود: تدوین دستورالعمل برای کاهش آسیب‌ها در مناطق تفریحی، ابلاغ و الزام به ساخت‌وساز ایمن منابع ذخیره آب، نظارت بر ساخت‌وساز ایمن منابع ذخیره آب قبل از صدور پایان کار و اخطار به صاحبان استخرهای غیر ایمن نیز از دیگر راهکارها می‌باشد.

وی خاطرنشان کرد: برخی استخرهای آب کشاورزی به دلیل نداشتن دستگیره و پایین بودن ارتفاع آب از لبه استخر بسیار غیر ایمن هستند و حتی اگر شناگر ماهری در آن بیفتد، غرق خواهد شد.

معاون مرکز بهداشت قم تاکید کرد: باید برای حصارکشی و جلوگیری از دسترسی مردم به این استخرها، اقدام‌های موثری صورت گیرد.

وی در ادامه به معضل سگ‌های ولگرد اشاره کرد و گفت: باوجود پیشرفت علم، درمانی برای موارد قطعی هاری وجود ندارد و این بیماری علاوه بر وارد نمودن خسارت به دام‌ها، ضرر مالی زیادی به دامداران و کشاورزان تحمیل می‌کند.

وی بابیان این‌که ۲۵ درصد حیوان گزیدگی در مناطق روستایی و ۷۵ درصد در مناطق شهری می‌باشد، افزود: بر اساس آخرین گزارش، یک هزار و ۹۲۳ مورد حیوان گزیدگی در سطح شهر و ۶۲۶ مورد نیز در مناطق روستایی استان قم رخ‌داده است.

باقریان با اشاره به این‌که آمار حیوان گزیدگی از سال ۸۰ تا ۹۸، رو به افزایش بوده،‌ ادامه داد: سال ۹۸، دو هزار و ۱۹۲ مورد و سال ۸۰، ۵۹۶ مورد حیوان گزیدگی گزارش‌شده است.

به گفته وی،‌ در بخش‌های کهک، جعفریه و قنوات بیشترین میزان گزش گزارش و در سال گذشته و امسال به ترتیب چهار و ۶ مورد هاری در حیوانات مثبت اعلام‌شده است.

وی اضافه کرد: خودداری از نگهداری سگ و گربه در منزل، شست و شوی محل زخم، مراجعه به مراکز درمانی، ضدعفونی زخم و تزریق واکسن و داروهای دیگر ازجمله راه‌های پیشگیری از ابتلا به هاری می‌باشد.

در سومین جلسه شورای بهداشت و کارگروه سلامت و امنیت غذایی شهرستان قم، مصوبه‌های جلسه قبل این شورا پیگیری و بر اخذ مجوز مجریان نمایشگاه‌های فروش مواد غذایی از مرکز بهداشت تاکید شد.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار