رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای شهر قم تولید روزانه زباله را ۷۰۰ تن در قم اعلام کرد و گفت: حدود ۳۰۰ تن از این حجم بازیافت شده و باید حجم دفن زباله را به حداقل رسانده و این کار نیاز به فرهنگ‌سازی دارد.
کد خبر: ۸۱۴۴۹۳
تاریخ انتشار: ۲۶ دی ۱۳۹۸ - ۰۱:۲۹ 16 January 2020

به گزارش تابناک قم، سید مجتبی سبحانی ثابت با اشاره به خدمات شهری ارائه‌شده از طرف شهرداری به شهروندان اظهار داشت: با توجه به افزایش هزینه‌های شهرداری در حوزه خدمات شهری و فضای سبز جلسات متعددی برای ساماندهی این حوزه در شورای شهر برگزارشده است.

وی کاهش هزینه‌های شهرداری را موضوع این جلسات عنوان کرد و افزود: برای حفظ کیفیت و بهره‌وری و کاهش هزینه‌ها نیاز به راهکارهای جدید داشته و شورا از شهرداری خواسته سیاست‌گذاری‌ها به سمت یک روز در میان کردن جمع‌آوری زباله برای فرهنگ‌سازی تفکیک زباله و بازیافت زباله در منزل باشد.

رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای اسلامی شهر قم، توسعه فرهنگ تفکیک و کاهش تولید زباله را نیازمند تغییراتی در سیستم شهرداری دانست و بیان کرد: بیشتر از کاهش هزینه، هدف از این برنامه گسترش فرهنگ تفکیک زباله و بازیافت زباله بوده و دیگر شهر گنجایش دفن زباله و ایجاد چاله زباله را ندارد.

وی تولید روزانه زباله در قم را 700 تن اعلام کرد و گفت: حدود 300 تن از این حجم بازیافت شده و باید حجم دفن زباله را به حداقل رسانده و این کار نیاز به فرهنگ‌سازی داشته و باید با بسته‌های فرهنگی مردم توجیه شده و آموزش ببینند.

سبحانی ثابت ضمن تشریح سیستم درست بازیافت زباله در منازل تصریح کرد: در کشورهای پیشرفته زباله خشک و تر و ازنظر جنس مانند پلاستیک، شیشه، پت از مبدأ تفکیک‌شده و هرکدام در روز خاصی جمع‌آوری می‌شود، در قم نیز باید جمع‌آوری زباله به این سمت حرکت کند.

وی شهر قم را ازنظر تمیزی قابل‌قبول خواند و ادامه داد: یکی از مشکلات ما عدم همکاری مردم برای سر ساعت بیرون گذاشتن زباله بوده و باید آموزش در این حوزه را افزایش داده شود تا این فرهنگ در مردم نهادینه‌شده و درنتیجه رفت‌وروب هم ساماندهی شود.

رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای اسلامی شهر قم حفظ بهره‌وری و راندمان کاری را در اولویت دانست و خاطرنشان کرد: به‌هیچ‌عنوان کاهش هزینه برابر با کاهش راندمان و کیفیت ارائه خدمات نخواهد بود و تنها تغییر فرهنگ و رفتار مردم در این طرح موردنظر است.

وی تأکید کرد: تشریح این طرح برای مردم نیازمند همکاری گسترده رسانه‌ها و آموزش فرهنگ شهروندی توسط سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری بوده و باید این طرح کامل برای مردم تشریح شده و توجیه شوند.

سبحانی نگهداری فضای سبز را فنی خواند و ابراز کرد: باید فرایندها اصلاح‌شده و با دقت و درست تقسیم‌کار می‌توانیم صرفه‌جویی کنیم و مدیریت آب و گسترش آب‌رسانی مکانیزه در دستور کار قرارگرفته و شورا نیز در این حوزه همکاری لازم را دارد.

منبع: تسنیم
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار