رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی گفت: اگر کسی به‌نظام اسلامی و ولایت‌فقیه و مبانی شرع التزام عملی ندارد ردصلاحیت می‌شود و این رد‌صلاحیت‌ها به‌هیچ‌وجه سیاسی نیست.
کد خبر: ۸۱۹۶۸۸
تاریخ انتشار: ۱۴ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۱:۰۰ 03 February 2020

به گزارش تابناک قم، حجت‌الاسلام‌ والمسلمین مجتبی ذوالنور در جلسه کنشگری روحانیت در مجلس شورای اسلامی که در دفتر خبرگزاری رسا برگزار شد، اظهار داشت: در انقلاب ما نظام پایه‌ریزی شده و یک رکن مهم در این نظام اسلامی مجلس شورای اسلامی است.

وی افزود: مجلس هم نماد جمهوریت نظام است و هم نقشی زیرساختی دارد که نسبت آن به کشور نسبت مغز به جامعه است؛ امام خمینی(ره) نیز مجلس را در رأس امور می‌دانستند.

رئیس فراکسیون روحانیت مجلس شورای اسلامی کار مجلس را ریل‌گذاری و تدوین برنامه‌های پنج‌ساله دانست و گفت: هر مشکل قانونی که در کشور وجود دارد، متوجه مجلس بوده و بعضاً ترکیب قدرت در مجلس تلاش و خاصیت فردی نمایندگان را می‌تواند بی‌خاصیت کند.

ذوالنور تأکید کرد: تصویب برنامه‌های سالانه و تأیید کابینه‌ها نیز بر عهده مجلس است و امروز مجلس در مشکلات کم‌وبیش تلاش‌های خود را داشته، اما می‌توانست بهتر از این‌ها عمل کند.

وی مطرح کرد: اگر مجلس شاخص‌های لازم را نداشته باشد و نمایندگان بایدونبایدها را رعایت نکنند، در کار و تصمیم‌گیری‌های مجلس تأثیر خواهند گذاشت.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: اگر کسی وارد مجلس می‌شود، یا باید موضوع شناس تخصصی داشته باشد و یا باید برای مشکلات راهبردی نسخه‌نویس باشد، این‌طور نیست که هرکسی که شهرتی داشته باشد، صلاحیت ورود به مجلس را داشته باشد.

ذوالنور یادآور شد: برخی‌ها تخصص دارند، اما قدرت تبیین و جریان سازی و اقناع‌سازی ندارند، این افراد تخصص دارند، اما در مجلس نمی‌توانند تأثیرگذار باشند، چراکه مجلس متکی بر کار جمعی است.

رئیس فراکسیون روحانیت مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: نماینده‌ای که با زد و بند وارد مجلس می‌شود، نماینده‌ای که 17 میلیارد برای ورود به مجلس خرج می‌کند، نمی‌تواند به درد کشور بخورد.

ذوالنور اضافه کرد: ما بی‌نیاز از شورای نگهبان نیستیم، شورای نگهبان باید خروجی مجلس را با رأی ولی حاکم تطبیق دهد، نمی‌توان نظر تمام علما را با فتاوای مختلف در مجلس پیاده کرد، در این صورت باید طبق نظر ولی حاکم حرکت کند.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی وضعیت شفافیت در مجلس را مورد نقد قرار داد و بیان کرد: مجلس تراز انقلاب و نمایندگان باید به‌صورت شفاف عمل کنند، مجلس فعلی شفاف نیست، موکل باید مشرف بر کارهای وکیل باشد و مردم نمی‌دانند وکیلشان چه‌کار می‌کند.

ذوالنور یادآور شد: جایگاهی که روحانیت در جامعه دارد، در مجلس نیز دارد، نقش دوم نقش نمایندگی بوده و هر اختیاری که نمایندگان دارند، روحانیون نیز در مجلس دارند، نقش سوم روحانیت این است که وقتی در مجلس قانونی وضع می‌شود، باید منطبق بر شرع و قانون اساسی باشد.

وی تصریح کرد: اساس قانون اساسی بر فقه اهل‌بیت(ع) بوده و جایگاه آن در شرع است؛ یک روحانی وقتی در حوزه تقنین در مجلس کار می‌کند، بایدونبایدهای شرعی را بهتر می‌تواند درک کند، اقناع‌سازی نمایندگان در این زمینه نیز کار این نماینده است.

رئیس فراکسیون روحانیت مجلس شورای اسلامی گفت: انسان یک موجود دو ساحتی است، دنیا و آخرت، نمی‌توان بدون در نظر گرفتن آخرت برای مردم تصمیم گرفت، ریشه همه مشکلات در کشور همین‌جاست که قوانینی تصویب می‌شود که صرفاً به ساحت دنیا توجه دارد.

ذوالنور تأکید کرد: اگر ما مجلسی داشته باشیم که با فهم حقوقی و دینی قانون وضع کند، شورای نگهبان نیز سریع‌تر موارد را بررسی می‌کند و بسیاری از چالش‌ها برطرف می‌شود، برای این منظور حضور روحانیت در حل این چالش‌ها در درون مجلس بسیار مؤثر است.

وی مطرح کرد: هم سکوت و هم فریاد در مواقعی هزینه دارد و اگر این سکوت یا فریاد ضرورت دارد، نماینده باید این هزینه را به جان بخرد.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: تأمین حقوق مردم در اطاعت از رهبری است و قانون اساسی هم رهبری را فصل الخطاب تعیین کرده است؛ لذا حرکت برخلاف سخن رهبری حرکتی خلاف قانون است.

وی عنوان کرد: اگر کسی به‌نظام اسلامی و ولایت‌فقیه و مبانی شرع التزام عملی ندارد رد صلاحیت می‌شود و این رد‌صلاحیت‌ها به‌هیچ‌وجه سیاسی نیست.

منبع: تسنیم
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار