نماینده سابق مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه در طول سالیان گذشته عده ای تلاش کرده‌اند تا قم را عقب نگه دارند گفت: با این وجود قم ظرفیت‌های بسیار بالایی در خود داردکه می‌تواند این استان را به عنوان یک استان نمونه و بر مبنای اهداف انقلاب اسلامی متحول کند.
کد خبر: ۸۲۰۰۰۶
تاریخ انتشار: ۱۵ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۱:۰۴ 04 February 2020

به گزارش تابناک قم، نخستین نشست کانون نخبگان انقلابی و هیئت‌های تخصصی اندیشه‌ورز کانون نخبگان انقلابی با حضور علیرضا زاکانی، نماینده سابق مجلس شورای اسلامی برگزار شد.

کمیته‌های اندیشه ورز کانون نخبگان انقلابی متشکل از اساتید و نخبگان حوزه و دانشگاه در ۳۰ حوزه مختلف، به بررسی معضلات و مشکلات اقتصادی و اجتماعی شهر قم و همچنین کشور پرداخته و ماحصل جلسات خود را در دیدار با علیرضا زاکانی مطرح کردند.

در این جلسه زاکانی ضمن قدردانی از آسیب شناسی های صورت گرفته توسط نخبگان در عرصه‌های مختلف، اظهار داشت: انقلاب اسلامی ادعای بسیار بزرگی را داشته و امروز موفق شد بخش‌های زیادی از آن را به انجام برساند اما آنچه که محقق نشده بیش از آن چیزی است که تاکنون تحقق یافته است لذا برای حرکت در این مسیر نیازمند انگیزه متعالی، اندیشه برتر و مقدورات بالایی هستیم.

وی با تاکید بر اهمیت جایگاه مجلس برای تغییر در کشور، ابراز داشت: ما با در اختیار داشتن حلقه‌های تخصصی و کمیته‌های اندیشه ورز می‌توانیم بستر قانونی و ظرفیت مجلس را در جهت تغییرات به کار گیریم.

نماینده سابق مجلس شورای اسلامی افزود: متاسفانه در کشور ما بسیاری از ظرفیت‌ها هرز می‌رود چرا که شناختی از ظرفیت‌ها وجود ندارد و اگر شناختی هم باشد تفکر درستی نیست که بتواند آن‌ها را در پیشبرد اهداف انقلاب بکار گیرد و مجلس یازدهم باید در سه حوزه تقنینی، تعاملی و نظارتی فعالیت کند.

وی آزادی، عدالت، معنویت و پیشرفت را چهار هدف اصلی انقلاب اسلامی برشمرد و تصریح کرد: در نظام اسلامی باید هر جزئی در جایگاه خود قرار گیرد تا به بهترین شیوه خدمت کند. در منطق درست انقلاب اسلامی، بایستی دولتی حداقلی و کوچکی اما در عین حال فکور، کوچک، چالاک مؤمن و پاسخگو داشته باشیم باشد.

زاکانی ادامه داد: دولت کوچک یعنی همه چیز در مردم سالاری دینی باید به مردم واگذار شود به جز جنبه‌هایی همچون امورات نظم و امنیت که به نفع جامعه است در اختیار حکومت باشد.

نماینده سابق مجلس شورای اسلامی گفت: اگر در اقتصاد، فرهنگ و سایر حوزه‌ها درگیر مشکلات عدیده ای هستیم، به این دلیل است که سکان امور در اختیار مردم نیست.

زاکانی با بیان اینکه کف خواسته‌های انقلاب اسلامی در قانون اساسی قرار دارد، افزود: مشکل کشور این است که قانون اساسی اجرا نشده است و مقام معظم رهبری هم دوای درد مشکلات کشور را عمل به قانون اساسی دانسته‌اند.

وی با تاکید بر ویژگی‌های شهر قم اظهار داشت: قم یک استان شهر بوده و به واسطه برخورداری از ظرفیت‌های جهانی همانند یک جهان شهر است اما متاسفانه هیچگاه به قم چنین نگاهی نشده است. ما باید ناظر به جایگاه معنوی، علمی و سیاسی صحبت کنیم لذا مسئولیت‌های بزرگی بر عهده این شهر و مسئولان امر قرار دارد.

زاکانی با بیان اینکه با وجود چنین ظرفیت‌هایی، شهر قم مسئولیت‌هایی در قبال سیر تکاملی انقلاب اسلامی دارد، گفت: قم می‌بایست کارگزاران نظام را از عمق معرفتی و اخلاقی لازم برخوردار کرده و همچنین شرایطی را فراهم آورد تا کارگزاران مصائب و مشکلات را به حوزه‌ها ارجاع داده و حوزه‌ها نیز در مقام عمل پاسخگو باشند.

وی ادامه داد: شهر قم نسبت به سیر تکاملی انقلاب اسلامی در دولت سازی نیز نقش داشته که در این حوزه تکیه بر ریل گذاری کشور بر مبنای اسلام می‌باشد. درحوزه جامعه سازی نیز بایست برای تکثیر جامعه اسلامی -که اقتضائات آن در قم وجود دارد- فعالیت کرده و همچنین با توجه 122 کشوری که طلاب آن‌ها در قم علم اندوزی می‌کنند در راستای تمدن سازی قدم برداریم.

نماینده سابق مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: اما در عین حال بایست توجه داشت که رهبر انقلاب فرموده‌اند خدمت به مردم قم، خدمت به انقلاب اسلامی و جمهوری اسلامی است در نتیجه می‌توان دریافت که خدمت به این مردم تفاوت‌های جوهری با سایر نقاط دارد.

زاکانی با تاکید بر اینکه در طول سالیان گذشته عده ای تلاش کرده‌اند تا قم را عقب نگه دارند اظهار داشت: با این وجود قم ظرفیت‌های بسیار بالایی در خود داردکه می‌تواند این استان را به عنوان یک استان نمونه و بر مبنای اهداف انقلاب اسلامی متحول کند.

نماینده سابق مردم تهران با تاکید بر اینکه توسعه امکانات و شرایط قم به هیچ عنوان متناسب با توسعه جمعیتی این شهر در 4 دهه گذشته نبوده است، ابراز کرد: به عنوان نمونه سالی 22 میلیون زائر وارد شهر قم می‌شوند اما طبق آمار، ماندگاری آن‌ها حدود نصف روز است در حالی که سابقاً ماندگاری مسافران به چندین روز می‌رسید.

وی با اشاره به مشکلات فرودگاه شهر قم افزود: طراحی شده که در فرودگاه قم روزانه 30 پرواز داخلی و بین المللی در آن به انجام برسد این در حالی است که بسیاری از استان‌ها با یک یا دو پرواز در روز فرودگاه داشته اما به بهانه وجود فرودگاه بین المللی تهران، شهر قم را از این موضوع محروم کرده‌اند. من وقتی دقت می‌کنم می‌بینم که تنگ نظری‌هایی در این خصوص وجود دارد و حتی نگاهی دقیق برای عقب نگه داشتن قم وجود دارد تا نتواند گوهر این شهر در کشور و جهان اسلام منعکس شود.

زاکانی ادامه داد: همچنین در جلسه با پیمانکاران مترو اشکالاتی مطرح شده که واقعاً اشکالات بسیار ساده ای بوده و در سایر استان‌ها حل شده اما در شهر قم کماکان این مشکلات وجود دارد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: این ایرادات مختلف که در مسائل شهر قم دیده می‌شود نشان می‌دهد که ما نیازمند تحول جدی در شهر هستیم چرا که ظرفیت‌های عظیمی رها شده است.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار