با حضور اهالی انقلاب و کتاب؛
کتاب «عصمت» برگرفته از خاطراتی از شهید عصمت پورانوری، شهید شاخص 98 طی نشستی توسط حجت‌الاسلام محمدمهدی بهداروند مشاور عالی رئیس دانشگاه قم با حضور جمعی از کتاب‌خوانان در شهر مقدس قم نقد و بررسی شد.
کد خبر: ۸۲۰۳۵۱
تاریخ انتشار: ۱۶ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۲:۱۷ 05 February 2020

به گزارش تابناک قم، دوازدهمین نشست ملی نقد کتاب با محوریت نقد و بررسی کتاب «عصمت» برگرفته از خاطراتی از شهید عصمت پورانوری عصر امروز در سالن جلسات اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی استان قم برگزار شد.

کتاب شهید شاخص سال ۹۸ در قم نقد شد

افشاری مدیر روابط عمومی اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی استان قم طی سخنانی در این نشست با اشاره به اینکه با بیان اینکه کتاب عصمت یکی از پرفروش‌ترین آثار دفاع مقدس در نمایشگاه کتاب تهران بوده است، اظهار کرد: این کتاب در مورد شهید شاخص سال 98 است که در حمله هوایی عراق به دزفول جان خود را از دست می‌دهد.

وی از سید رقیه آذرنگ کارشناس ارشد زبان و ادبیات فارسی و فعال در حوزه بانوان انقلاب اسلامی به‌عنوان نویسنده این کتاب یاد کرد و گفت: سفیران ایثار برگرفته از خاطراتی از زنان فعال در دوران دفاع مقدس در شهر دزفول یکی دیگر از آثار این نویسنده است که مورد استقبال علاقه‌مندان قرار گرفته است.

افشاری با بیان اینکه نویسنده کتاب عصمت یکی از 40 بانوی برگزیده فعال انقلاب اسلامی در جشنواره رویش است، ادامه داد: کتاب عصمت به زبان ترکی آذری در کشور آذربایجان ترجمه شده و مورد استفاده قرار گرفته است.

در ادامه این نشست، سیده رقیه آذرنگ با اشاره به جایگاه بانوان در دفاع مقدس گفت: در ایران اسلامی هفت هزار زن شهید داریم اما 414 بانوی شهید به شهرستان دزفول تعلق دارد و این شهر بالاترین آمار شهدای زن را به خود اختصاص داده است.

وی ادامه داد: مردم دزفول دو هزار و 600 شهید تقدیم دفاع مقدس کردند و دزفول به‌عنوان یکی از خط‌های مقدم جبهه خسارت‌های بسیاری را متحمل شد.

این فعال فرهنگی از آغاز مراحل تهیه این کتاب در سال 92 یاد کرد و گفت: کتاب «عصمت» در خانه انجام شد و سفارش هیچ جای خاصی نبود حتی انگیزه بنده برای آغاز این کتاب به یک خواب بر می‌گردد.

وی ادامه داد: بنده از سال 92 تا سال 95 لحظه به لحظه زندگی خود را برای دختر نو عروسی گذاشتم و با وجود سختی‌های مختلف به‌خوبی احساس کردم که مورد حمایت این شهید هستم اما فکر نمی‌کردم که بتوانم با استفاده از این مطالب یک کتاب ارائه کنیم.

در ادامه محمدمهدی بهداروند استاد حوزه و دانشگاه طی سخنانی با بیان اینکه کتاب عصمت را در روز شهادت حاج قاسم سلیمانی مطالعه کردم، تصریح کرد: خاطراتی که از شهید عصمت پورانوری می‌خواندم به‌خوبی خاطرات زندگی گذشته‌ام در دزفول را برایم یادآوری کرد.

وی با اشاره به اینکه زن‌ها در طول تاریخ پشت سر مردها پنهان شده‌اند، عنوان کرد: کتاب عصمت ارزش‌های بانوان را در دفاع مقدس بیان می‌کند که کمتر به این ارزش‌ها پرداخته شده است؛ زنان مردان مردی هستند که مردها باید در تاریخ دفاع مقدس خود را بدهکار آن‌ها بدانند.

محقق و فعال عرصه کتابخوانی افزود: فیلم‌های سینمایی از دفاع مقدس فاصله دارد چراکه کمتر فیلمی در مورد دفاع مقدس ساخته می‌شود و فیلم‌های دفاع مقدسی نیز بر اساس تخیلات نه واقعیات ساخته می‌شود درحالی‌که اگر فیلم‌سازان کتاب‌هایی همانند «عصمت» را مطالعه کنند می‌توانند به حقایق دفاع مقدس برسند.

وی تصریح کرد: باید تصویر دفاع مقدس را برای همگان به نمایش گذاریم تا همه متوجه شوند که شهدا برای انقلاب اسلامی و امنیت امروز ما فدا شده‌اند و ما باید راه آن‌ها را ادامه دهیم.

بهداروند تزریق روحیه مقاومت به ملت را یکی از نیازهای امروز جامعه دانست و گفت: خاطرنویسی در جمهوری اسلامی از اوایل دهه 60 آغاز شد که تا به امروز متولیان مختلف

وی با بیان اینکه نقد به‌معنای دوستی و تلاش برای ارائه کارهای بهتر است، عنوان کرد: کتاب عصمت یک کتاب بسیار متفاوت از آموزه‌های شهیدی است که می‌تواند خواننده را به سمت تکامل هدایت کند.

بهداروند با اشاره به اینکه در کتاب «عصمت» از گویش‌های محلی دزفولی استفاده شده است، عنوان کرد: این گویش‌ها باید به فارسی ترجمه شود تا مخاطب ما که همه ایرانی‌ها هستند بتوانند متوجه نوشته ما شوند.

وی بر لزوم توجه به اختصارنویسی در کتاب «عصمت» تاکید کرد و ادامه داد: در این کتاب مشخص نیست که شخص سوم گوینده است یا مادر عصمت و این گوینده، تاریخ می‌گوید یا خاطره چراکه اگر تاریخ می‌گوید نمی‌توانیم تصرفی در آن داشته باشیم.

این دکتر جامعه‌شناس و مردم‌شناس خاطرنشان کرد: برخی از ستاره‌هایی که در کتاب عصمت از آن‌ها نام برده شده است برای دزفولی‌ها آشناست اما مردم دیگر شهرها آشنایی با آن‌ها ندارد و باید به آن‌ها به شیوه مطلوب‌تر پرداخته می‌شد.

وی با بیان اینکه ارائه نکردن سال‌شمار و نبود خلاصه‌ای از زندگی شهید عصمت پورانوری یکی از خلاهای کتاب عصمت است، افزود: در خاطرات شفاهی به معنای صحنه‌ای راوی در آن حضور داشته فقط باید نقل بنویسیم نه اینکه نقد کنیم و چرایی‌ها برای کتاب کاربردی نیست.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار