فرماندار قم:
فرماندار قم گفت: از ۳۳ روستای بخش جعفریه قم ۲۲ روستا با مشکل اساسی در تامین آب به ویژه در فصل تابستان روبه رو می‌باشند.
کد خبر: ۸۲۰۳۶۰
تاریخ انتشار: ۱۶ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۲:۴۵ 05 February 2020

به گزارش تابناک قم، مرتضی حیدری در جلسه شورای اداری شهرستان قم در بخش جعفرآباد بیان کرد: از ظرفیت ۱۱۲ میلیون متر مکعب آب در ۶۵ هزار هکتار بخش جعفرآباد، ۸۸ هزار میلیون متر مکعب آن صرف بخش کشاورزی می‌شود.

وی ادامه داد: میزان مصرف در بخش دامداری ۶ میلیون متر مکعب می‌باشد و بخش مهم مصرف آب در حوزه کشاورزی است.

فرماندار قم یادآور شد: منطقه دامشهر یکی از مزیت‌های اقتصادی قم است و باید نسبت به تامین آب و ایجاد پست قرنطینه اقدام کند.

وی اضافه کرد: یکی از برنامه‌های درازمدت استان برای تامین آب بخش جعفرآباد وصل دو چاه علی آباد به این بخش استان می‌باشد.

فرماندار قم گفت:‌ برای حل اساسی مشکل آب در بخش جعفرآباد رویکرد انتقال و وصل آب از سرشاخه‌های دز در دستور کار استان قرار دارد.

وی افزود: با اتصال آب از سرشاخه های رود دز مبحث مهاجرت معکوس در این بخش عملیاتی شده و چاه های علی آباد و پستکان در قالب پدافند غیرعامل مورد استفاده قرار می‌گیرد.

فرماندار قم گفت: از محل ارزش افزوده روستاهای فاقد دهیاری و اعتبارات سازمان برنامه و بودجه اصلاح شبکه آبرسانی در روستاهای استان به صورت جدی دنبال می‌شود.

وی اضافه کرد: با برنامه ریزی‌های انجام شده مشکل آبرسانی و هدر رفت آب با اصلاح مخازن آب تا سال ۱۴۰۰ به پایان خواهد رسید.

حیدری خاطرنشان کرد: با توسعه کشت گلخانه‌ای و اصلاح سیستم‌های نوین آبیاری از هدر رفت بی رویه آب در بخش جعفرآباد کاسته می‌شود.

وی عنوان کرد: بخش جعفرآباد ۴۰ هزار هکتار زمین حاصل خیز و مستعد انواع کشت های فصلی وجود دارد که باید برای ایجاد ارزش افزوده از آن برنامه ریزی گردد.

فرماندار قم یادآور شد: مشکل زیر گذر روستای علی آباد و پل جعفریه به زودی حل شده و زیر بار ترافیک خواهد رفت.

وی اظهار داشت: مردم روستاهای قم در استفاده و دریافت تسهیلات بانکی برای بهسازی و نوسازی ساختمان روستایی با مشکل اساسی روبه رو هستند.

وی خاطرنشان کرد: همچنین ۱۰ روستای بخش جعفرآباد با مشکل آنتن دهی مخابراتی و اینترنتی روبه رو می‌باشند.

فرماندار قم گفت: کمبود روشنایی در معابر جدید، توسعه شبکه برق در روستاهای جعفرآباد و طرح های هادی روستایی از دغدغه‌های مهم این بخش است.

حیدری افزود: برای احداث استخر سرپوشیده در بخش جعفرآباد اداره ورزش و جوانان قم ۲ میلیارد تومان اختصاص داده اما برای تکمیل و راه اندازی این رقم کافی نیست.

در بخشی از این جلسه ابوالفضل ارباب به نمایندگی از از اهالی بخش جعفرآباد به صورت بی پرده و شفاف مشکلات این بخش را با استاندار و مدیران دستگاه های اجرایی در میان گذاشت.

جعفرآباد یکی از بخش‌های استان قم با وسعتی حدود ۶۵۰ کیلومترمربع در ۳۵ کیلومتری شمال غربی شهر مقدس قم باجمعیتی بالغ بر ۱۶ هزار تن با دوگویش فارسی و ترکی با مرکزیت شهر جعفریه می‌باشد. این بخش در مسیر راه ارتباطی استانهای غربی و مرکزی کشور قرار دارد و دارای یک دهستان (جعفرآباد) و یک شهر (جعفریه) و ۳۳ روستا می باشد . این بخش بعلت مجاورت با اراضی قم دارای زمینهای مرتعی بوده و تقریبا کل بخش مسطح می باشد . همچنین بجز اراضی واقع در روستای طغرود و دولت آباد ( واقع در جنوب بخش ) مابقی اراضی هموار بوده و کل منطقه فاقد پوشش جنگلی می‌باشد.
طول راههای بخش به ۱۶۰ کیلومتر جاده اسفالته ، ۲۵ کیلومتر جاده شنی و ۲۰ کیلومتر جاده مالرو می باشد . نزدیکترین و دورترین روستا به مرکز بخش روستای باقرآباد ( حدود۳ کیلومتر فاصله ) و روستای شمس آباد گائینی ( حدود ۳۱ کیلومتر فاصله ) می باشد.

در این بخش در سال ۱۳۷۵ ناحیه صنعتی طغرود با وسعت ۴۳ هکتار و در فاصله ۲ کیلومتری مرکز بخش به بهره برداری رسید

استاندار قم امروز از پروژه تقاطع غیرهمسطح بزرگراه قم- آوه، افتتاح پل آبرو بزرگراه قم-آوه، پروژه محور جعفریه- آوه، افتتاح ساختمان جدید شهرداری جعفرآباد بازدید کرد و در منزل یکی از خانواده‌های شهدا حضور یافت.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار