درنشست کتابخوان انقلاب اسلامی مطرح شد
کتاب‌های «زمانی غیر زمان‌ها»، «انقلاب اسلامی ایران»، «درآمدی بر مسئله کارآمدی در جمهوری اسلامی ایران»، «سیاست هویت در جمهوری اسلامی» و «انقلاب اسلامی و بازتاب آن» طی نشست کتابخوان انقلاب اسلامی با حضور جمعی از شخصیت‌های علمی در ساختمان انجمن‌های علمی حوزه علمیه قم معرفی شد.
کد خبر: ۸۲۱۶۹۱
تاریخ انتشار: ۲۱ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۱:۵۳ 10 February 2020

به گزارش تابناک قم، نشست کتابخوان تخصصی با موضوع انقلاب اسلامی عصر امروز با حضور جمعی از فرهیختگان و کتابخوانان در سالن همایش‌های ساختمان انجمن‌های علمی حوزه برگزار شد.

رئیس انجمن مطالعات سیاسی حوزه علمیه قم در ابتدای این نشست به ویژگی‌های کتاب «زمانی غیر زمان‌ها» به نویسندگی لیلی عشقی و ترجمه‌شده توسط احمد نقیب‌زاده اشاره کرد و گفت: بنیادهای اصلی این کتاب از تفکرات شخصیت هانری کرمن گرفته شده است.

معرفی کتاب هایی درباره انقلاب اسلامی

علی شیرخانی با بیان اینکه امام در اندیشه شیعی یک مفهومی با مضامین عالی است که انسان را از عالم ملک به جبروت می‌رساند، عنوان کرد: امام فردی است که به شکستن قواعد مرسوم است و پا گذاشتن روی ترکیبات موجود و ایجاد امکان جدید را در آن فرد می‌توان مشاهده کرد همانند امام خمینی(ره) که این ویژگی‌ها را داشت و به عنوان امام مزین شد.

وی خاطرنشان کرد: نویسنده کتاب «زمانی غیر زمان‌ها» سخن امام را قانون می‌داند و نتیجه‌گیری می‌کند که در امام و امامت موضوع مهم رفتن است نه به مقصد رسیدن.

شیرخانی با اشاره به اینکه عشقی انقلاب اسلامی ایران را برقی از ملکوت می‌داند، تصریح کرد: به تعبیر نویسنده کتاب «زمانی غیر زمان‌ها» انقلاب اسلامی ایران در عالم ملکوت اتفاق افتاده است چراکه ملت ایران در ملک نبود بلکه در ملکوت بود به همین علت توانست مقابل زور و ظالم ایستادگی کند.

وی ادامه داد: لیلی عشقی در کتاب خود اعتقاد دارد که عاشورا و کربلا با شیعه یک پیوند ناگسستنی دارد و به همین علت شیعیان باید کار حسینی که نماد آن مبارزه با ظلم و ستم است، انجام دهند؛ در این صورت شاه مظهر یزدیان و انقلابیون مظهر حسینی‌ها می‌شوند، آن‌هایی که جان خود را از دست می‌دهند شهید شده و آن‌هایی که می‌مانند باید نقش زینبی خود را در جامعه ایفا کنند.

شیرخانی با بیان اینکه بر اساس آموزه‌های کتاب «زمانی غیر زمان‌ها، امام و شیعه و ایران» قوام شیعه بر مبارزه بودن است، گفت: نویسنده این کتاب انقلاب اسلامی ایران را شیعه سیاسی می‌داند و روحانیت را گروهی می‌داند که در جامعه اسلامی یک سابقه قدیمی دارد و در زمان صفویه نهادینه شده از نظر شریعت جانشین پیامبر و امام معصوم(ع) شمرده می‌شود.

همچنین، در ادامه این نشست نویسنده کتاب انقلاب اسلامی ایران ضمن معرفی این کتاب اظهار کرد: کتاب در چهار بخش به زمینه‌ها و پیامدهای انقلاب اسلامی پرداخته است که در بخش نخست آن به نارضایتی‌ها و ریشه‌های تاریخی انقلاب اسلامی با یادآوری نظریه‌های اندیشمندان سیاسی تاریخ اشاره شده و انقلاب اسلامی ایران را به عنوان یک انقلاب متفاوت به صورت جداگانه تعریف کرده است.

علی ملکی با تاکید بر اینکه هر نارضایتی منجر به انقلاب نمی‌شود، عنوان کرد: در فصل سوم کتاب به شاخص‌هایی از نارضایتی که منجر به انقلاب می‌شود پرداخته‌ایم.

عضو هیأت علمی دانشگاه تفرش از بررسی نقش مذهبی‌ها و رهبری در کتاب انقلاب اسلامی ایران یاد کرد و ادامه داد: تاریخ معاصر ایران بنیان تحولات این کشور است که در کتاب به این بنیان‌ها پرداخته شده است.

وی با اشاره به اینکه مردم در انقلاب اسلامی خواهان در آینده خود بوده‌اند، تصریح کرد: روحانیت نیز به دلیل اینکه از گذشته سازمان‌دهی قوی داشته‌اند توانسته‌اند در انقلاب اسلامی نقش مهمی را ایفا کنند.

معرفی کتاب هایی درباره انقلاب اسلامی

ملکی به بررسی دولت‌های بعد از انقلاب در دوران‌های سازندگی و توسعه سیاسی در کتاب انقلاب اسلامی ایران اشاره کرد و گفت: در این بخش به صورت جناحی به مباحث ورود نشده بلکه به صورت کامل به بیان رخدادها پرداخته‌ایم.

وی یادآور شد: کتاب انقلاب اسلامی ایران برای تدریس به دانشجویان نوشته شده است تا دانشجو بداند که دولت‌ها بعد از انقلاب دولت‌های ناموفقی نبوده و در برخی از عرصه‌ها پیشرفت‌های قابل توجهی داشته‌ایم.

نویسنده کتاب «سیاست هویت» به‌عنوان دیگر ارائه دهنده این نشست، با تاکید بر اینکه اختلال‌های هویتی در ایران اسلامی جدی است، اظهار کرد: هر چند هنوز به مرحله بحران غیرقابل مدیریت نرسیده‌ایم اما با توجه به اینکه با پدید فشردگی نسل‌ها روبرو هستیم، نسل‌های جدید انقلاب زودتر از آنچه فکر می‌کنیم با بحران هویت روبرو خواهد بود.

علیرضا زهیری تصریح کرد: کنش‌های سیاسی که بر مبنای هویت رخ می‌دهد در کتاب سیاست هویت مورد بحث قرار گرفته و کتاب دو سال بعد از دولت تدبیر و امید به پایان رسیده به همین علت گفتمان اعتدال در آن جایی نداشته است اما به نظر می‌رسد گفتمان اعتدال به صورت کلی شکل نگرفت.

وی ادامه داد: دو عامل در رفتارها و عمل سیاسی دوران جدید دخالت می‌کند که این دو عامل ارتباط گروه‌ها به تجدد و قدرت سیاسی است.

نویسنده کتاب «درآمدی بر مسئله کارآمدی در جمهوری اسلامی ایران» طی سخنانی اظهار کرد: فرض در این کتاب این است که به زمانی رسیده‌ایم که دیگر موضوع مشروعیت دولت و حکومت نیست و با ظهور نسل سوم انقلاب صحبت از حکومت دیگر صحبت از حکومت دینی نخواهد بود بلکه موضوع این است که حکومت انتظارات ما را پاسخ می‌دهد یا خیر.

وی با اشاره به اینکه کارآمدی حکومت اسلامی از اوایل دهه 80 مطرح شده است، عنوان کرد: زمانی که از کارآمدی نظام سخن به میان می‌آید منظور این است که آیا دولت می‌تواند به اهدافی که بیان می‌کند دست یابد یا خیر؟، این پرسش‌ها موجب شد که موضوع کارآمدی به صورت یک بحث جدی مطرح شود.

زهیری با بیان اینکه در کتاب «درآمدی بر مسئله کارآمدی در جمهوری اسلامی ایران» سه دوره از تحول در نظریات اداری و عمومی مطرح شده است، گفت: مدیریت نوین دولتی مشارکت مدنی را افزایش داد اما بازهم نتوانست انتظارات مطلوب را پاسخ دهد چراکه نسل سوم دولت‌ها در اداره امور عمومی به جای اینکه فقط عمل و اجرا کنند و به انتظارات برسند صحبت از این می‌کنند که آیا می‌توانند منزلت‌ها و کرامات اجتماعی را پاسخ دهند یا خیر؟ به همین علت نظریات جدیدی در این عرصه مطرح شد.

وی با اشاره به اینکه در حکم‌رانی خوب دولت درون ملت شکل می‌گیرد، عنوان کرد: بنیان نظریه خوب بر این است که کشورها بر اساس ارزش‌های بومی خود قابل ارزیابی هستند.

در پایان این نشست، نویسنده کتاب «انقلاب اسلامی و بازتاب آن» با بیان اینکه باطن انقلاب اسلامی را از بیرون دیدن جذاب‌تر است، تصریح کرد: این انقلاب دارای پیامدهای فرامنطقه‌ای است که خارجی‌ها بهتر می‌توانند آن را درک کنند.

عبدالوهاب فراتی با اشاره به عوامل پیدایش انقلاب اسلامی عنوان کرد: بر اساس یک نگاه علمی به پدیده انقلاب، این پدیده از جایی شروع شده و در جایی به پایان می‌رسد درحالی‌که برخی اعتقاد دارند که انقلاب‌ها تا رسیدن به اهداف همچنان حرکت خود را ادامه می‌دهند همانند انقلاب فرانسه که یک قرن برای رسیدن به یک دموکراسی جدید طول کشید پس انقلاب ایران نیز همینطور است چراکه اهداف آن همچنان درحال تحقق است.

وی گفت: حضرت امام به دنبال تمدن اسلامی نبود و اگر هم تمدنی مطرح شده بود خصلت تاریخی و فرهنگی داشت، هر چند اتصال به ظهور را دنبال می‌کرد اما تأسیس یک دولت را دنبال می‌کرد درحالی‌که در هدف آیت‌الله خامنه‌ای موضوع تمدن اسلامی به منظور جهانی شدن انقلاب اسلامی مطرح است به همین علت کلاف انقلاب در نگاه رهبری باز می‌ماند و نقطه پایانی ندارد.

فراتی از بازتاب‌های مثبت انقلاب بر جهان اسلام یاد کرد و افزود: این انقلاب، جهان اسلام را با مناقشه میان جریان‌ها روبرو کرد که همچنان این درگیری درحال دنبال شدن است.

خاطرنشان می‌شود، میرزایی معاون اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی استان و زینی‌وند رئیس اداره کتابخانه‌های عمومی شهرستان قم در نشست کتابخوان تخصصی انقلاب اسلامی حضور داشتند.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار