تنی چند از اهالی رسانه و خبرنگاران قمی، پیشنهادهای خود در رابطه با مطالعه کتاب و نیز مشاهده فیلم های سینمایی در ایام تعطیلات نوروزی را با خبرگزاری حوزه در میان گذاشتند.
کد خبر: ۸۳۳۷۲۳
تاریخ انتشار: ۰۶ فروردين ۱۳۹۹ - ۰۶:۳۳ 25 March 2020

به گزارش تابناک قم، حسین محمدرضایی، روزنامه نگار پیشکسوت با بیان این که ایام نوروز به خصوص در شرایط کرونایی، بهترین فرصت برای مطالعه است، اظهار داشت: از جمله کتاب های بسیار خواندنی که انسان را با عالم معنا بیشتر آشنا می کند، کتاب " سه دقیقه در قیامت" است که به همت جمعی از نویسندگان و از سوی انتشارات گروه شهید هادی به چاپ رسیده و تاکنون هم با استقبال خوب مخاطبان همراه بوده است.

وی افزود: از دیگر کتب جذاب و خواندنی باید به کتاب " پنهان زیر باران" شامل خاطرات سردار علی ناصری اشاره کنم که سید قاسم یا حسینی، زحمت مصاحبه و تدوین آن را کشیده و از سوی انتشارات سوره مهر، چاپ شده است. همچنین کتاب " تنها زیرباران" به قلم مهدی قربانی که روایتگر زندگی سردار رشید اسلام شهید مهدی زین الدین است و به همت انتشارات حماسه یاران در سال ۹۷ به زیور طبع آراسته شده است.

سیری در خاطرات شهدا، جانبازان و رزمندگان

خبرنگار روزنامه قدس همچنین گفت: کتاب خواندنی دیگر از نگاه بنده، " شیردار خوین" است که به همت خانم فاطمه دولتی و از سوی انتشارات سامیر در خصوص خاطرات زندگی سردار شهید جواد دل آذر منتشر شده است.

وی بیان داشت: از کتاب های دیگر می توانم به کتاب " آب هرگز نمی میرد" نوشته حمید حسام اشاره کنم که مربوط به خاطرات جانباز سرافراز سردار سُلگی در دوران دفاع مقدس است که این کتاب نیز به همت انتشارات سوره مهر به چاپ رسیده است. پیشنهاد می کنم علاقه مندان در کنار این آثار، کتاب " وقتی مهتاب گم شد" نوشته حمید حسام درباره خاطرات علی خوش لفظ و نیز کتاب " گلستان یازدهم" شامل خاطرات همسر سردار شهید علی چیت سازیان را بخوانند.

محمدرضایی همچنین به نام چند فیلم جذاب از نگاه خود اشاره کرد و گفت: "سرو زیر آب" به کارگردانی محمد علی باشه آهنگر، "اروند" به کارگردانی پوریا آذربایجانی، "ماهورا" به کارگردانی حمید زرگرنژاد، " ماجرای نیمروز" به کارگردانی محمد حسین مهدویان و "شبی که ماه کامل شد" به کارگردانی نرگس آبیار، پیشنهادهای بنده در زمینه فیلم سینمایی است.

تجربه شیرین کتاب و فیلم در نوروز کرونایی

فخرالدین یوسف پور، مسئول سایت تابناک قم با بیان این که امسال مردم به جهت شیوع ویروس کرونا، نوروز متفاوتی را تجربه می کنند، ابراز داشت: "در خانه ماندن" شعاری است که این روزها با هشتک و توصیه چهره های فرهنگی، هنری، ورزشی و ... جامعه در حال مطرح شدن است و از این رو به نظرم کتاب خوانی در جمع خانواده اقدام مناسبی است که در کنار پُرکردن اوقات تعطیلات در کنار اعضای خانواده می تواند باعث نهادینه شدن فرهنگ آشتی با کتاب و کتابخوانی در جامعه شود.

وی همچنین در خصوص پیشنهادهای خود برای مطالعه گفت: مجموعه داستان کوتاه "ننه کاراته" نوشته سیروس همتی از انتشارات نیستان، یکی از پیشنهادهای بنده است که این مجموعه شامل ۸ داستان کوتاه از سیروس همتی بازیگر و نویسنده کشورمان است که همگی دارای قالب اجتماعی و خانوادگی است و بهره مندی هوشمندانه ای از طنز در روایت داستان‌ها دارد و می‌توان اثری خوشخوان به شمار آید.

وی افزود: "جام جهانی در جوادیه" نوشته داود امیریان از نشر قدیانی، رمان جذابی است در قالب طنز ویژه نوجوانان که در پنجمین جشنواره کتاب سال شهید غنی‌پور در سال ۱۳۸۴ نیز تقدیر و بارها تجدید چاپ شده است.

این خبرنگار قمی همچنین بیان داشت: کتاب " تنها زیر باران" نوشته مهدی قربانی درباره خاطراتی از زندگی شهید مهدی زین الدین، فرمانده دلاور لشکر ۱۷ علی‌بن‌ابیطالب(ع) و نیز کتاب "کفش های سرگردان"، نوشته سهیلا فرجام فر از نشر سوره مهر را نیز پیشنهاد می کنم که این کتاب اخیر مربوط به خاطرات یک خانم پرستار از روزهای آغازین جنگ و ادامه فعالیت او به همراه همسرش در خدمت به مجروحان جنگی است.

رمانی خواندنی نویسنده مصری با موضوع اطلاعاتی

وی افزود: کتاب پیشنهادی دیگر، عنوان " سکوی پنهان"نوشته صالح مرسی، نویسنده مصری و ترجمه سید مهدی نورایی است که این رمان که خودش یک جلد از مجموعه رمان‌های خانه عنکبوت است به روایت ماجرایی واقعی از پیچیده‌ترین مأموریت‌های سازمان اطلاعات و امنیت مصر می پردازد؛ این واقعه یکی از مهم‌ترین عملیات سری در جهانِ پنهان (جنگ اطلاعات) بوده و پیروزی‌ای را رقم زده که در دنیا به عملیات «سکّوی حفّاری»‌ معروف است.

یوسف پور همچنین گفت: از بین فیلم های سینمایی نیز به سه فیلم " اتاق تاریک" به کارگردانی روح الله حجازی، "شبی که ماه کامل شد" به کارگردانی نرگس آبیار و نیز فیلم مستند زیبای " ایستاده در غبار" به کارگردانی محمد حسین مهدویان اشاره می کنم.

مریم احمدی، خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما نیز ابراز داشت: کتاب "نامه ای به کودکی که هرگز زاده نشد" نوشته اوریانا فلاچی، "چشمهایش" اثر معروف بزرگ علوی، "ملت عشق " نوشته الیف شافاک و نیز کتاب "تنهایی پر هیاهو" از بهومیل هرابال، نویسنده اهل چک، پیشنهادهای بنده برای علاقه مندان به کتاب و کتاب خوانی در ایام تعطیلات نوروزی است.

لذت نهج البلاغه خوانی در تعطیلات نوروزی

هانی احمد زاده، عکاس و فعال هنری نیز با بیان این که در این روزها نهج البلاغه خوانی یکی از بهترین و لذت بخش ترین کارهاست، گفت: پس از کتاب شریف سید رضی، آثاری چون "کلیات سعدی"، " شازده کوچولو" اثر آنتوان دو سنت اگزوپری، "بامداد خمار"نوشته فتانه حاج سیدجوادی و نیز "حکایت دولت و فرزانگی" اثر مارک فیشر را برای مطالعه در این روزها و شب ها پیشنهاد می کنم.

وی همچنین در بخش فیلم های پیشنهادی، به آثاری چون " مادر" به کارگردانی مرحوم علی حاتمی، "آژانس شیشه ای" به کارگردانی ابراهیم حاتمی کیا و نیز فیلم سینمایی "محمد رسول الله" ساخته مجید مجیدی اشاره کرد.

از "زندانی ها" تا "متری شش و نیم"

سمانه سادات فقیه سبزواری، خبرنگار خبرگزاری مهر نیز ابتدا به سه فیلم سینمایی اشاره کرد و گفت: "زندانی ها" به کارگردانی مسعود ده نمکی، "شبی که ماه کامل شد" ساخته تحسین برانگیز نرگس آبیار و نیز فیلم "متری شش و نیم" به کارگردانی سعید روستایی، پیشنهادهای من به علاقه مندان به حوزه فیلم است.

وی در ادامه افزود: در بخش کتاب نیز آثاری چون "رقصیدن با خاک " نوشته سعید نجاتی از فیلمسازان جوان قمی، " سمفونی مردگان" نوشته عباس معروفی، "نگاهی به داعش از درون" اثر یورگن تودنهوفر و ترجمه رحمان افشاری، "فروپاشی (چگونه جوامع راه فنا یا بقا را برمی گزینند) " اثر جرد دایموند و ترجمه فریدون مجلسی و بالاخره کتاب "اوه چه رفاقتی" نوشته کاظم سلطانی، جزو پیشنهاداتم است.

نگاهی متفاوت به ناگفته های جنگ

سعید آقایی، سردبیر سایت نسیم قم با اشاره به این که " اسرار مکتوم" عنوان یکی از کتاب های خواندنی است که در واقع پژوهشی درباره ناگفته های از دوران دفاع مقدس می باشد، گفت: این کتاب به قلم محمد حسن محققی، سال ۱۳۹۳ از سوی انتشارات مرکز مطالعات پژوهشی ۲۷ بعثت‏ منتشر شده و در قالب ۲۲ فصل مشتمل بر مجموعه مصاحبه‌هایی با چهره‌های تراز اول کشور در دوران جنگ تحمیلی است.

وی افزود: کتاب "شغل مناسب شما "، نوشته پاول دیگر و ترجمه مهدی قراچه داغی و نیز کتاب "دخیل عشق" نوشته مریم بصیری، دیگر پیشنهادهای بنده در بخش کتاب است، ضمن آن که توصیه می کنم علاقه مندان به دنیای مستند، آثاری همچون " کویرس، وطن کوچک من"، "ملازمان حرم" و نیز مستند "برای نبل برای الزهرا" را حتماً تماشا کنند.

منبع: حوزه نیوز

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار