حال و هوای نوروز، هرسال با سفر و گردشگری همراه بود و یکی از زیبایی‌های فصل بهار، گردشگری و سفر به اقصی نقاط کشور به شمار می‌رفت، اما این روزها، شرایط مناسبی برای سفر مهیا نیست و مردم ایران، درگیر مقابله با ویروس خطرناکی به نام کرونا هستند.
کد خبر: ۸۳۳۷۲۴
تاریخ انتشار: ۰۶ فروردين ۱۳۹۹ - ۰۶:۳۵ 25 March 2020

به گزارش تابناک قم، قطع زنجیره شیوع کروناویروس، به همبستگی ملی و همراهی همه مردم این سرزمین نیاز دارد، وضعیت برخی از شهرها، قرمز و در مرز هشدار است و سفر به این شهرها، نه‌تنها خوشایند نیست، بلکه به معنای بازی کردن با جان خود و دیگران تلقی می‌شود.

استاندار قم هشدارهای جدی خود را برای جلوگیری از سفر به قم از 19 اسفندماه سال 98 اعلام کرد و از هم‌وطنان کشور خواست به‌هیچ‌عنوان قم را برای توقف یا سفر انتخاب نکنند، چراکه این استان، امکان پذیرایی از مسافران، گردشگران و زائران را ندارد و وقتی درگیر پیشگیری و مقابله با کروناویروس هستیم، جایی برای میزبانی تعریف‌نشده است.

بهرام سرمست همچنین از تشدید سخت‌گیری‌ها در مبادی ورودی و خروجی شهر قم خبر داد و گفت: این سخت‌گیری‌ها در ایام نوروز نیز تداوم دارد، زیرا حفظ جان شهروندان و زائران و مسافران برای ما در اولویت است و باید از طریق قرنطینه خانگی به قطع زنجیره انتقال ویروس کمک کنیم.

تعطیلی موزه‌ها و اماکن تاریخی

یکی از رویکردهای مهم استان قم، تعطیلی موزه‌ها و اماکن تاریخی استان بود که از 20 اسفندماه به‌طورجدی پیگیری شد و به گفته حمید یزدانی مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی قم، این تعطیلی به دلیل پیشگیری، کنترل و مقابله با شیوع ویروس کرونا و حفظ سلامتی بازدیدکنندگان انجام می‌شود و تا هنگامی‌که خطر ابتلاء به کروناویروس وجود دارد خبری از بازگشایی این اماکن نیست.

وی تأکید کرد: برای حفظ سلامتی شهروندان، هم میهنان و مدافعان سلامت، از سفر در این ایام اجتناب کنیم و رفت‌وآمدهای غیرضروری را کنار بگذاریم تا به شرایط ایمن و مطلوب برای سفر دست یابیم.

معاون هماهنگی امور زائرین استاندار قم نیز در این خصوص به خبرنگار تسنیم اعلام کرد: استان قم به‌هیچ‌عنوان شرایط میزبانی از مسافران نوروزی و نیمه شعبان را ندارد و از هم‌وطنان عزیز درخواست داریم به سمت قم حرکت نکنند و ما را در این طرح ملی مقابله با کرونا یاری نمایند.

یونس عالی‌پور یادآور شد: ستاد تسهیلات زائران در استان قم، از ماه‌ها قبل در جهت پذیرایی از زائران و مسافران، برنامه‌ریزی‌های مدونی داشت اما در اسفندماه سال 98 به دلیل شیوع بیماری کرونا، مسیر برنامه‌ریزی تغییر کرد و ما از مردمی که قصد سفر به قم را داشته‌اند تقاضا داریم سفر خود را لغو کنند.

تعطیلی همه مراکز اقامتی و هتل‌ها

عالی‌پور از تعطیلی مراکز اقامتی و هتل‌ها و مسافرخانه‌ها در قم خبر داد و تأکید کرد: آمادگی پذیرایی از مسافران و زائران در قم وجود ندارد و افرادی که به قم سفر کنند قطعاً به دلیل فقدان ظرفیت‌های لازم برای پذیرایی، با مشکل مواجه خواهند شد.

وی گفت: تمامی برنامه‌های مذهبی و اجتماعی در ایام نوروز، محدودشده است تا محافظت از جان و سلامتی مردم در اولویت باشد و ما امیدواریم مردم، از سفر به قم بپرهیزند و به توصیه‌های وزارت بهداشت توجه داشته باشند و در منازل خود بمانند.

معاون استاندار خاطرنشان کرد: در این شرایطی که تمامی پارک‌ها و بوستان‌های قم نیز تعطیل است و صددرصد واحدهای اقداماتی در تعطیلی به سر می‌برد و اصناف قم نیز تعطیل هستند، ظرفیتی برای خدمت به زائران و مسافران در نظر گرفته نشده و بهتر است در این ایام، سفری به قم انجام نشود و مردم به هشدارهای جدی، توجه داشته باشند.

در روزهای نخستین از نوروز 99، وقتی در خیابان‌ها و معابر قدم می‌زنیم، پلاک‌های خودرو از شهرهای دیگر توجه ما را به خود جلب می‌کند، اگرچه تعداد این پلاک‌ها به تعداد سال‌های قبل نیست اما همین معدود خودرویی که مهمان قم شده‌اند، آن‌هم در شرایطی که توصیه‌های فراوانی به ماندن در خانه شده بود، قابل‌تأمل است، گویا عده‌ای حاضر هستند جان خود و دیگران را به مخاطره بیندازند، اما سفر در شرایط نامساعد کرونایی را به تعویق نیندازند، سفری که در این ایام نه‌تنها خوشایند نیست، بلکه می‌تواند باری از مشکلات را بر دوش مدافعان سلامت و دست‌اندرکاران مقابله با کروناویروس بگذارد و سفری تلخ و میزبانی دشواری را رقم بزند.

گلایه مردم قم از مسافران نوروزی

مردم قم به‌ویژه ساکنین نقاط گردشگری قم، از حضور مسافران نوروزی گلایه‌مند هستند، گویا ممنوعیت سفر در این روزها، برای عده‌ای از هم‌وطنان ما معنا و مفهومی ندارد.

امیر برزگر یکی از شهروندان قمی و از صاحبان اصناف است که از انجام سفر به قم آن‌هم در این آشفته‌بازار کرونایی متعجب است، و می‌گوید: وقتی مسافران بدون توجه به هشدارها، سر از قم درمی‌آورند واقعاً جای نگرانی دارد، به نظرم ما از نظر حقوق شهروندی هنوز به درجه بالایی از فرهنگ دست نیافته‌ایم و نمی‌دانیم بی‌توجهی به هشدارهای پزشکی و پیشگیری از شیوع بیماری و سفر به دیگر نقاط کشور واقعاً به معنای پایمال شدن حقوق شهروندی است.

شرایط میزبانی از مسافران نداریم

وی دراین‌باره عنوان کرد: گاهی تصاویری در فضای مجازی وجود داشته که مردم دست‌به‌کار شده‌اند و راه‌ها را به روی‌هم بسته‌اند، این‌ها عواقب منفی به همراه دارد و شهروندان و هم‌وطنان را در مقابل هم قرار می‌دهد، ما مردمی مهمان‌نواز هستیم اما امروز شرایط میزبانی وجود ندارد و بهتر است عقلانی و منطقی برخورد کنیم.

محمدعلی زمانی نیز یکی دیگر از شهروندان قمی است که دراین‌باره می‌گوید: در طول این مدت عده‌ای تلاش کردند به قم‌هراسی بپردازند و بگویند شیوع این بیماری از قم بوده است، درحالی‌که به گفته مسئولان امر، شناسایی ویروس در قم اتفاق افتاد، حالا به‌عنوان یک شهروند قمی درخواست می‌کنیم به قم سفر نکنند تا این بیماری گسترش پیدا نکند.

وی گفت: نمی‌دانم شاید عده‌ای خودشان را به خواب‌زده‌اند، این ویروس هر روز جآن‌هم‌وطنان ما را می‌گیرد و لطمات مالی و اقتصادی زیادی به کشور تحمیل کرده است، وقتی می‌شود در خانه ماند و به از میان بردن ویروس کمک کرد، چرا با خودمان لجبازی و با جان دیگران بازی می‌کنیم.

خانم مهدیه حسینی نیز یکی از پرستاران تلاش‌گر در سنگر مقابله با کروناست، و تأکید دارد: بیش از یک ماه است که روزهای سختی را گذرانده‌ایم، چرا مردم با دستورات و توصیه‌ها همراهی نمی‌کنند و در خانه نمی‌مانند.

لزوم اطلاع‌رسانی عمق فاجعه کرونا به مردم

وی خاطرنشان کرد: باید عمق فاجعه و مشکلات پیش‌آمده بر اثر شیوع این بیماری را به مردم گوشزد کرد، رشد بیماری کروناویروس زمانی جدی می‌شود که زمینه شیوع و انتقال آن فراهم شود، سفر، بدترین اقدامی است که به شیوع گسترده‌تر ویروس کمک می‌کند، من تقاضا دارم مردم عزیز به خانواده و فرزندان خود و به جان دیگران رحم کنند و در خانه بمانند تا این روزهای تلخ سپری شود.

خانم غلامی نیز یکی از دیگر از شهروندان در این خصوص عنوان کرد: به‌تازگی دایی خود را بر اثر این بیماری از دست داده‌ایم، متأسفانه حتی امکان حضور در مراسم تشییع و یا بزرگداشت ایشان نیز برای ما ممکن نبود، در این روزها بسیاری از مردم، داغدار عزیزان خود هستند، نباید با بی‌مبالاتی به سفر برویم و یا در سطح شهر ترددهای غیرضروری داشته باشیم، کاش مردم قبل از این‌که خود و دیگران را گرفتار این بیماری کنند، هشدارها را جدی بگیرند.

منبع: تسنیم
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار