رئیس جهاد کشاورزی استان قم گفت: در سال گذشته درمجموع ۳۰ هکتار به سطح گلخانه‌ای و پوشش‌های مرتبط با گلخانه استان اضافه شد که امیدواریم این میزان افزایش پیدا کند.
کد خبر: ۸۴۹۲۲۰
تاریخ انتشار: ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۰۲:۳۴ 12 May 2020

به گزارش تابناک قم، عباس پورمیدانی در جلسه کارگروه صادرات استان در سالن جلسات کرامت استانداری، توجه ویژه به بخش صادرات را مورد تأکید قرار داد و اظهار داشت: به این بخش در سال 98 در چهار محور توجه خاصی صورت گرفت.

رئیس جهاد کشاورزی استان قم افزود: نخستین کار شناسایی پتانسیل‌های صادراتی بخش کشاورزی استان بود که در چهار محور لبنیات، پسته، تخم‌مرغ و صنایع غذایی یا صنایع تبدیلی انجام شد و به این نتیجه رسیدیم که در این محورها استان قم قابلیت صادرات دارد.

وی با اشاره به برگزاری دو جلسه هم‌اندیشی با تولیدکنندگان و بهره‌برداران عمده استان گفت: همایش اوراسیا در تهران که در آن تعدادی از بهره‌برداران عمده را معرفی کردیم یکی از کارهای مهمی بوده که در استان انجام شد.

پورمیدانی یکی از چالش‌های سازمان جهاد کشاورزی در زمینه گلخانه‌ای را کم بودن حجم و میزان تولید عنوان و تصریح کرد: پایداری و تأمین دائمی تولیدات برای صادرکنندگان مقصد مهم استان بوده است اما در این زمینه پایداری و تولید دائمی نداشتیم.

رئیس جهاد کشاورزی استان قم ابراز کرد: در سال گذشته درمجموع 30 هکتار به سطح گلخانه‌ای و پوشش‌های مرتبط با گلخانه استان اضافه شد که امیدواریم این میزان افزایش پیدا کند، همچنین تشکیل اتحادیه گلخانه داران اتفاق بسیار مهمی بود که در استان انجام شد.

وی مطرح کرد: در سال گذشته بیش از 1600 تن صادرات تخم‌مرغ داشتیم و طی دوماهه نخست سال جاری بیش از 600 تن صادرات این محصول را داشتیم.

پورمیدانی با بیان اینکه بیش از 70 درصد تولیدات استان بیش از مازاد مصرف استان است، خاطرنشان کرد: مهم‌ترین مقصد صادراتی کشورهای عراق بوده و یک مورد هم به کشور عمان داشتیم، همچنین کشور کویت را نیز در دستور کار داریم.

رئیس جهاد کشاورزی استان قم مطرح کرد: مهم‌ترین مشکل در بخش صادرات تخم‌مرغ این بوده که این محصول با کارتن‌ها و برند خود کشور عراق صادر می‌شود و به اسم تخم‌مرغ قم نیست.

وی اذعان کرد: 32 هزار تن کل تولیدات تخم‌مرغ استان در سال گذشته بوده که بیش از 17 هزار تن توان صادراتی دارند، درواقع بیش از 50 درصد تولیدات این محصول را می‌توان صادر کرد.

پورمیدانی با بیان اینکه مهم‌ترین مشکلات استان مبدأ صادرات در بخش صنعت و کشاورزی است، تأکید کرد: تخم‌مرغ قم در سال‌های 96 و 97 به اسم استان‌های تهران و قزوین انجام می‌شده است، مشکل از گمرک نبوده و این مسئله به مشکل نبود شرکت صادرکننده در استان برمی‌گشته است.

رئیس جهاد کشاورزی استان قم تأکید کرد: در حال حاضر صادرات تخم‌مرغ قم به اسم خود قم و در گمرک انجام می‌شود، با این کار می‌توان پایداری تولید را ایجاد کرد.

وی ابراز کرد: پسته یک پتانسیل خوب در بخش صادرات است، امیدواریم این محصول به‌زودی از گمرک قم صادر شود، همچنین در بخش کشاورزی مهم‌ترین مشکل بحث بخش‌نامه‌های صادراتی بوده که این موضوع نوسان موجود بازارهای استان را مورد تهدید قرار داده و صدمه وارد می‌کند.

پورمیدانی با بیان اینکه در سه محور پسته، تخم‌مرغ و محصولات گلخانه‌ای می‌توانیم خوشه داشته باشیم، ادامه داد: برندسازی را در استان شروع کرده‌ایم و در حال افزایش پله به پله استانداردها هستیم همچنین باید از این بخش‌ها و خوشه‌ها حمایت شود.

منبع: تسنیم
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار