وزیر بهداشت تشریح کرد
متاسفانه در برخی استان‌هایی که فاصله‌گذاری هوشمند مقداری رعایت نشد و یک مقدار مردم فکر کردند، همه چیز عادی است، داریم ضرر می‌کنیم. باید توجه کرد که بزرگ‌ترین خطای استراتژیک در این دوره این است که فکر کنیم، کرونا جمع و جور و تمام شده است، چون هر آن ممکن است به شرایط قبل بازگردیم و این افتخار بزرگ را فدای بی‌خیالی کنیم.
کد خبر: ۸۴۹۶۳۴
تاریخ انتشار: ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۰۰:۵۰ 13 May 2020

به گزارش تابناک قم، وزیر بهداشت با اشاره به پروتکل‌های تدوین شده برای برگزاری مراسم لیالی قدر در مساجد گفت: جلسه‌ای با همکاران‌مان گذاشتیم و جمع‌بندی تازه‌ای انجام شد تا بتوانیم در شب‌های قدر با رعایت پروتکل‌های حداکثری بین ساعت ۱۲ شب تا ۲ بامداد، مراسم احیای شب‌های با عظمت قدر را با حضور مومنان داشته باشیم.

دکتر سعید نمکی با اشاره به وضعیت کرونا در کشور گفت: خوشبختانه در کل کشور در زمینه بیماری به وضعیت مطلوب‌تری رسیده‌ایم. در روز‌های ابتدایی هم اعلام کردم که سه فاز مدیریت بیماری، کنترل بیماری و در نهایت فاز مهار بیماری را در پیش داریم. خوشبختانه در بسیاری مناطق کشور از فاز مدیریت به فاز کنترل و در برخی جا‌ها نیز به فاز مهار رسیده‌ایم که آن هم با کمک همه عزیزان و تمام مردم شریف و تمام دستگاه‌ها و ارگان‌های مختلفی که به ما کمک کردند، میسر شده است.

وی با بیان اینکه خواهشم از مردم این است که واقعا رعایت کنند، افزود: متاسفانه در برخی استان‌هایی که فاصله‌گذاری هوشمند مقداری رعایت نشد و یک مقدار مردم فکر کردند، همه چیز عادی است، داریم ضرر می‌کنیم. باید توجه کرد که بزرگ‌ترین خطای استراتژیک در این دوره این است که فکر کنیم، کرونا جمع و جور و تمام شده است، چون هر آن ممکن است به شرایط قبل بازگردیم و این افتخار بزرگ را فدای بی‌خیالی کنیم.

نمکی درباره بازگشایی مساجد برای شب‌های قدر گفت: پیرو توصیه مقام معظم رهبری و دغدغه‌ای که اعلام کردند مبنی بر اینکه اگر راهی وجود دارد و اگر با پروتکل‌های سخت‌گیرانه‌تری می‌توان اقدامی کرد که مساجد را بر روی مومنان در شب‌های قدر باز کنیم ـ البته ایشان همواره از مصوبات ستاد ملی مقابله با کرونا و رعایت پروتکل‌ها حمایت کردند و هرگز از طرف ایشان در هیچ عرصه‌ای تحت هیچ فشاری قرار نگرفتیم ـ باز هم تاکید فرمودند، اگر راهی وجود دارد و پروتکل‌ها اجازه می‌دهند، این اتفاق بیفتد؛ بنابراین، پس از فرمایش ایشان جلسه‌ای با همکاران‌مان گذاشتیم و یک جمع‌بندی تازه‌ای انجام شد تا بتوانیم در شب‌های قدر با رعایت پروتکل‌های حداکثری، بین ساعت ۱۲ شب تا ۲ بامداد مراسم احیای شب‌های با عظمت قدر را با حضور مومنان داشته باشیم.

وزیر بهداشت با بیان اینکه تردید نداریم همانطور که تا امروز مرحمت الهی ما را در مهار بیماری کمک کرد، قطعا دعای مومنین در مهار بیشتر بیماری همراه ما خواهد بود، تاکید کرد: البته برای این اقدام، شروطی هم گذاشتیم که خواهش می‌کنم مردم به شدت به این شروط پایبند باشند تا خدایی نکرده هر گونه تنش و افزایشی را درباره بیماری به حساب این تصمیم بنده و همکارانم نگذارند.

وی افزود: مطمئنم مردم بیش از همه مراعات خواهند کرد؛ بنابراین، افراد مسن، افراد مبتلا به بیماری‌های زمینه‌ای و کودکان به این اماکن نروند. در عین حال افرادی که حضور پیدا می‌کنند، فاصله‌گذاری یک متر را با دیگران رعایت کنند، ماسک و دستکش به همراه داشته باشند، قرآن و مهر و سجاده را از خانه با خود ببرند. در مساجدی که فضای درونی کمی دارد، در شبستان‌ها و فضای بیرون که اولویت هم با فضا‌های باز است، با فاصله‌گذاری استفاده کنند.

نمکی ادامه داد: اگر مساجدی هستند که ممکن است به دلیل حضور مداحان خوش صوت و معروف ما شلوغ شود، مراسم را در فضا‌های بزرگ‌تر مانند ورزشگاه‌ها برگزار کنند تا اگر جمعیت بیشتری جمع شد، مشکلی از نظر فضا نداشته باشیم و سایر مواردی که در پروتکل آمده را مو به مو اجرا کنند تا بتوانیم به استناد به اینکه در شب‌ها با کمترین خطر و بیشترین ارج و قرب مومنین نزد خداوند، بتوانیم مساجد و مراکز دینی و مذهبی را باز نگه داریم.

وزیر بهداشت درباره بازگشایی آستان‌های مقدس نیز گفت: ما و همکاران‌مان در این زمینه به جمع‌بندی رسیدیم که بنا بر دلایلی آن‌ها را بازگشایی نکنیم. هرچند جناب آقای مروی از آستان مقدس حضرت امام رضا (ع)، آقای ری‌شهری از آستان مقدس حضرت عبدالعظیم، آقای دستغیب از آستان مقدس شاه چراغ (ع) و آقای سعیدی از آستان مقدس حضرت معصومه (س) مرتب با ما در تماس بودند و دوست داشتند در این صحن‌ها هر چه زودتر بر روی مردم باز شود، ما در نگاه کارشناسی هنوز به این مجموعه نرسیدیم.

وی تاکید کرد: نگرانی ما از فوج مسافرین عشاق اهل‌بیتی است که بعد از مدت‌ها سفر نکردند و بعد از بازگشایی این صحن‌ها به شوق و ذوق زیارت راه بیفتند و تراکمی را ایجاد کنند و خدایی نکرده برای ما و خودشان زحمت را مضاعف کنند.

وزیر بهداشت گفت: در زمینه بازگشایی آستان‌های مقدس مجددا روز چهارشنبه، جلسه‌ای داریم و نتیجه را به استحضار مردم می‌رسانیم و امیدواریم بتوانیم در فضای مناسب‌تر هر چه زودتر در صحن و سرای اهل بیت (ع) و آستان‌های مقدس را بر روی مشتاقان این آستان‌ها باز کنیم.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار