یک مسئول در شهرداری قم:
مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری قم با اشاره به برخی از اقدام‌های صورت گرفته برای مقابله با شیوع کرونا در این استان، گفت: از ابتدای شیوع کرونا در قم ۳۰۰ گاراژ ضایعاتی شناسایی و ۱۸۰ مورد از این مراکز پلمب شد.
کد خبر: ۸۵۰۱۰۸
تاریخ انتشار: ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۰۳:۱۵ 14 May 2020

به گزارش تابناک قم، سید عبدالله میر ابراهیمی در جلسه کمیته مدیریت پسماند شهرستان قم در تالار امام رضا(ع) فرمانداری قم، اظهار داشت: وجود مراکز فوق همواره یکی از معضل‌های شهر قم بوده ازاین‌رو فعالیت آن‌ها در داخل شهر و به‌ویژه در نزدیکی و مجاورت مناطق مسکونی غیرقانونی است و باید مانند دامداری‌ها و آهن‌فروشی‌ها به خارج شهر انتقال داده شوند.

وی بابیان این‌که سود حاصل از خریدوفروش اقلام ضایعاتی منجر به پراکندگی و گسترش فعالیت این مراکز در نقاط مختلف شهر شده است، گفت: برخی از این ضایعاتی‌ها روزانه ۱۰۰ کیلوگرم پسماند خشک را جمع‌آوری و هر کیلو از آن‌ها را ۱۸ هزار ریال می‌فروشند و ماهانه درآمد قابل‌توجهی را نیز کسب می‌کنند.

وی با اشاره به تعبیه مخازن زباله در سطح شهر برای جداسازی پسماندهای تر و خشک، گفت: در دوران شیوع کرونا یکی از دغدغه‌های جدی مدیریت شهری موضوع تفکیک زباله از مبدا بود که شهروندان همراهی و مشارکت خوبی را در این زمینه انجام دادند، به‌گونه‌ای که ۹۹ درصد زباله‌های خشک جمع‌آوری‌شده متشکل از ماسک و دستکش بهداشتی بود.

برای استقرار ضایعاتی‌های قم محل ثابت و مشخصی تعیین شود

معاون عمرانی فرمانداری قم نیز در این جلسه با اذعان به این‌که مراکز نگهداری و تجمع ضایعات و زباله باعث نازیبا شدن چهره و مبلمان شهری قم شده است، بیان داشت: ورودی جاده جعفریه یکی از ورودی‌های مهم قم به شمار می‌آید که خودروهای ورودی از مسیر غرب کشور از این طریق وارد استان می‌شوند و در این ورودی به علت وجود واحدهای ضایعاتی نمایی از زباله دیده می‌شود، و این به‌هیچ‌وجه متناسب با جایگاه ویژه قم نیست.

علی طالبی تعیین یک محل و مکان مناسب برای هدایت ضایعاتی‌ها را ضروری دانست و افزود: محور کوه سفید به دلیل نزدیکی به سایت نخاله و پسماند البرز بهترین نقطه برای استقرار می‌باشد تا در آینده شاهد ایجاد و شکل‌گیری شهرکی مانند صنوف باشیم.

وی با یادآوری این‌که درگذشته یک زمین ۲۵ هکتاری برای فعالیت ضایعاتی‌ها در نظر گرفته‌شده است، افزود: این موضوع باید از طریق اداره کل راه و شهرسازی پیگیری و دنبال شود.

معاون فرماندار قم معضل افزایش زباله در بخش‌ها و مناطق روستایی قم را نیز موردتوجه قرار داد و گفت: باید برای کاهش و به حداقل رساندن حجم زباله‌های تولیدی در روستاها فرهنگ‌سازی شود.

هزینه نقل‌وانتقال زباله در بخش سلفچگان قم کاهش یابد

بخشدار سلفچگان نیز در این جلسه بابیان این‌که برای جمع‌آوری و ساماندهی پسماند در بخش سلفچگان برنامه‌ریزی‌هایی انجام‌شده و این کار توسط پیمانکاران در دو دهستان راهجرد و نیزار شرقی صورت می‌گیرد، گفت: حوزه پسماند شهرداری قم نیز در این خصوص همکاری خوبی با بخش دارد.

ابوالفضل تمیزی‌ ادامه داد: شهرداری برای جمع‌آوری زباله‌ها در بخش‌ها مبالغی را از دهیاری‌ها دریافت می‌کند، که این امر موجب بالا رفتن هزینه‌ها برای روستاهای دارای دهیاری و فاقد دهیاری شده است.

بخشدار سلفچگان بیان کرد: با توجه به این‌که بخش سلفچگان عوارض آلایندگی واحدهای مستقر در شهرک صنعتی این بخش را نمی‌گیرد، این عوارض باید به شهرداری قم‌ تعلق بگیرد، و شهرداری نیز هزینه‌ای بابت جمع‌آوری پسماند دریافت نکند.

سلفچگان در ۴۵ کیلومتری جنوب غربی قم یکی از بخش‌های پنج‌گانه استان قم است که دارای یک نقطه شهری و ۴۰ روستا است.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار