چند سالی است که مردم قم در بهار شاهد حضور حشراتی در سطح شهر هستند که گاه زندگیشان را تحت تأثیر قرار می‌دهد. ظاهرا این بار نوبت به سوسکهای سیاه رسیده است که در معابر قم را درنوردند.
کد خبر: ۸۵۶۰۲۲
تاریخ انتشار: ۰۹ خرداد ۱۳۹۹ - ۲۰:۱۶ 29 May 2020

به گزارش تابناک قم، چندهفته‌ای می‌شود که مردم گلایه از وجود حشرات کوچکی دارند که کلافه‌شان کرده و که گاه زندگیشان را تحت تأثیر قرار می‌دهد؛ می‌گویند سوسک‌های کوچک سیاه در شهر دیده می‌شود که نه با حشره‌کش‌ها از بین می‌روند و نه راهکاری برای کم شدنشان دارند.

این اتفاق، اما بی‌سابقه هم نیست و در سال گذشته هجوم پروانه‌ها را در قم داشتیم و مدتی بعد هم هجوم ملخ‌ که تا چند هفته امان مردم را بریده بودند، اما مسئولان محیط‌ زیست می‌گفتند این حجم ملخ آسیبی به همراه ندارند. برخی از شهروندان انگشت اتهام خود را به سمت فضای سبز شهر می‌گیرند و معتقدند در شرایطی که مسائل بهداشتی در بالاترین سطح رعایت می‌شود می‌تواند این مشکل به دلیل سم‌پاشی نکردن یا هر موضوع دیگری نشات گرفته از فضای سبز شهر باشد. شاید برای شهروندان سؤال باشد که این حشرات از کجا آمده‌اند؟

پیام جوادیان مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری قم این ادعا را رد می‌کند و می‌گوید: هجوم این سوسک‌های سیاه آفت فضای سبز نیستند و این اتفاق مشابه نمونه‌های سال‌های قبل هجوم پروانه‌ها در شهر است.

او با اشاره به اقدامات صورت گرفته در کلینیک فنی سازمان پارک‌ها و فضای سبز به‌ محض مشاهده این پدیده ادامه می‌دهد: در اسرع وقت اقدام به جمع‌آوری نمونه‌ها و بررسی دقیق آن‌ها کردیم که مطالعات نشان می‌دهد این حشرات از دسته سوسک‌ها و خانواده کارابیده هستند.

جوادیان عنوان کرد: به‌طورمعمول در مراتع و دشت‌ها و گاهی در مزارع کشاورزی از بذرهای علف‌های مرتعی و گل‌های آن‌ها و همچنین شرایط آب و هوایی و بارندگی‌های مکرر که گرم شدن دوره‌ای را به همراه داشته باعث ازدیاد این حشرات شده است.

مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری قم این اطمینان را به شهروندان می‌دهد که این حشرات نیش یا اندام گزنده ندارند، اما چون در شب به سمت نور جذب می‌شوند به سمت شهر حرکت کرده‌اند. این حشرات آفت فضای سبز هم نیستند.

جوادیان با اشاره به اینکه سوسک‌های سیاه در مدت کوتاهی در شهر مشاهده خواهند شد و پس‌ از آن به‌مرور کاهش پیدا می‌کنند، گفت: در این ایام که به علت شیوع کرونا استفاده از سموم شیمیایی در عملیات مبارزه با آفات و بیماری‌های گیاهان کاهش پیداکرده به شهروندان این اطمینان را می‌دهیم که ازنظر کارشناسی و فنی نیازی به سم‌پاشی شیمیایی برای دفع این حشرات نیست.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار