مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری قم گفت: ویروس کرونا، بسیاری از تأسیسات گردشگری قم را فلج کرد و بیش از ۵ هزار شاغل رسمی در صنعت گردشگری قم در بیکاری به سر می‌برند و سرمایه‌گذاران زیادی در این صنعت متحمل خسارات جبران‌ناپذیری شده‌اند.
کد خبر: ۸۵۶۰۲۳
تاریخ انتشار: ۰۹ خرداد ۱۳۹۹ - ۲۰:۱۷ 29 May 2020

به گزارش تابناک قم، حمید یزدانی در سی و سومین جلسه شورای گفتگوی بخش خصوصی با دولت سالن جلسات استانداری اظهار داشت: مشکلات و دغدغه‌های مالی بخش گردشگری قم، به قبل از شیوع کرونا برمی‌گردد، چراکه مشکلات اقتصادی در ماه‌های اخیر، تأثیر منفی بر صنعت گردشگری قم داشت.

وی با بیان اینکه بخش دولتی باید به کمک بخش خصوصی بشتابد تا بتوانیم مشکلات اقتصادی پیش‌آمده را پشت سر بگذاریم افزود: ویروس کرونا، بسیاری از تأسیسات گردشگری قم را فلج کرد و امروز فعالان اقتصادی در صنعت گردشگری، با فشارهای اقتصادی و چک‌های برگشتی و معوقه‌های بانکی در پرداخت تسهیلات مواجه هستند.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری قم تصریح کرد: بیش از 5 هزار شاغل رسمی در صنعت گردشگری قم در بیکاری به سر می‌برند و سرمایه‌گذاران زیادی در این صنعت متحمل خسارات جبران‌ناپذیری شده‌اند و هنوز هم بسیاری از تأسیسات گردشگری به دلیل شیوع کرونا، مجوز فعالیت ندارد.

وی خاطرنشان کرد: بیش از 36 میلیارد تومان معوقات بانکی بر دوش فعالان اقتصادی باقی‌مانده و از طرف بانک‌های دولتی و خصوصی تحت‌فشار هستیم و اجرائیه صادرشده است، اما حمایتی در این زمینه وجود ندارد.

یزدانی با تأکید بر اینکه بخش گردشگری برای سرپا ماندن نیازمند تسهیلات ویژه‌ای است و عدم حضور زائر و مسافر سبب زیان‌های مالی زیادی به فعالان اقتصادی در گردشگری شده است، گفت: بخش گردشگری بیش از هر بخش دیگری در سطح استان قم، متضرر شد و بسیاری از واحدهای تجاری و خدماتی در این بخش دچار خسارات جدی شدند.

وی عنوان کرد: با توجه به لطمات اقتصادی، انتظار می‌رود تمهیداتی اندیشیده شود تا این واحدهای گردشگری بتوانند سرپا بمانند و این بحران را سپری کنند، به‌ویژه اینکه 100 درصد تأسیسات گردشگری همچون مسافرخانه‌ها و هتل‌ها و مراکز تفریحی در تعطیلی به سر برد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری قم بیان کرد: به دلیل بیکاری، تعداد کثیری از کارگران و نیروها برای دریافت بیمه بیکاری ثبت‌نام کرده‌اند و با بحران روبه‌رو هستند و تعداد زیادی از واحدها نیز به سرمایه در گردش فوری نیاز دارند.

وی اظهار داشت: در حمل‌ونقل نیز با مشکلاتی مواجه هستیم و سازمان‌های هواپیمایی قبل از کرونا از دفاتر گردشگری پول گرفته‌اند، اما آن را عودت نمی‌دهند.

وی تصریح کرد: باید دستگاه‌های دولتی بیش‌ازپیش ما را همراهی کنند به‌ویژه اینکه تا چند ماه آینده نیز وضعیت زائرپذیری بر همین منوال است و قم بیش از شهرهای دیگر متضرر شده است.

642 میلیارد تومان ویژه بنگاه‌های آسیب‌دیده از کرونا در قم اختصاص یافت

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی قم در ادامه اظهار داشت: این شیوه‌نامه در 13 بخش بوده و واحدهای آسیب‌دیده تا پایان خردادماه فرصت دارند در سامانه کارا ثبت‌نام کنند.

وی با بیان اینکه در این زمینه 642 میلیارد تومان ویژه بنگاه‌های آسیب‌دیده از کرونا در قم اختصاص یافت که به تفکیک بانک‌ها اعلام می‌شود، تصریح کرد: طبق شیوه‌نامه، این میزان تسهیلات 12 درصد است و بانک‌های عامل حق ندارند این تسهیلات را به‌جای بدهی و معوقات و یا چک‌های برگشتی بردارند.

کاویانی خاطرنشان کرد: بازپرداخت تسهیلات وام‌های تخصیص‌یافته نیز از مهرماه امسال آغاز می‌شود و متقاضیان در 24 قسط فرصت پرداخت دارند، همچنین روش گرفتن سفته در جدول مربوط به تسهیلات مشخص‌شده‌ و نظارت با تعاون و کار و رفاه اجتماعی است.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی قم ادامه داد: سه روز پس از ثبت‌نام از طریق سامانه کارا، نتیجه ابلاغ می‌شود و واحدها و کارگاه‌های تعطیل‌شده به ازای هر نیرو تا مبلغ 16 میلیون تومان و کارگاه‌های فعال 12 میلیون تومان وام دریافت می‌کنند.

منبع: تسنیم
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار