وکلا و بستگان این متهمین سابقه‌دار که سرقت تنها یک فقره از جرایم آنان است؛ با دلایلی همچون غیر بومی سارقان و مفتوح بودن پرونده آنان در استانهای دیگر، درصدد این هستند که رسیدگی به وضعیت و صدور حکم را از عهده محاکم قضایی قم خارج کنند.
کد خبر: ۸۶۱۵۰۲
تاریخ انتشار: ۲۳ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۲:۰۲ 12 June 2020

به گزارش تابناک قم، سارقانی که خانوادگی در استانهای مختلف کشور فعال بودند؛ دست آخر با هوشیاری نیروی انتظامی قم دستگیر شدند. این سارقان شبانه و به صورت مسلحانه به منازل مالباختگان در برخی محلات برخوردار و کم تردد قم همچون مناطق «بنیاد» و «شهرک قدس» وارد شده و اقدام به سرقت می‌کرده‌اند.

همچنین در جریان رسیدگی به این پرونده، مبلغی از طرف وکلای متهمین به عنوان رشوه به پلیس آگاهی قم پیشنهاد می‌شود که پلیس رشوه پیشنهادی را رد کرده و این موضوع را نیز در پرونده متهمان منعکس کرده است.

با این وجود وکلا و بستگان این متهمین سابقه‌دار که سرقت تنها یک فقره از جرایم آنان است؛ با دلایلی همچون غیر بومی سارقان و مفتوح بودن پرونده آنان در استانهای دیگر، درصدد این هستند که رسیدگی به وضعیت و صدور حکم را از عهده محاکم قضایی قم خارج کنند.

شگردی که در کنار رشوه، تهدید مالباختگان به انتقام و حتی تطمیع آنها، یکی از شیوه‌های سارقان برای رهایی از بند مجازات یا تقلیل میزان مجازات است!

به گفته کارشناسان امور امنیتی و قضایی، نقص قوانین، زمان‌بری پروسه بررسی و دادرسی و شیوه‌های مختلف تقابل با قانون، باعث شده است که سرقت به یکی از راههای محبوب کسب درآمد نجومی و باد آورده مجرمین تبدیل شود؛ تا جایی این خلاءها، برخی مجرمین را تا جایی گستاخ کرده است که تا روزی که در دام قانون می‌افتند؛ اقدام به دزدی و سرقت ‌می‌کنند.

این دسته سارقانی که دزدی به شغل ثابت آنان بدل شده است؛ پس از سرقت بلافاصله اموال را به ارزهای رایج مملکت تبدیل می‌کنند و پس از دستگیری، در صورتی که نتوانند ماموران قانون را با رشوه تطمیع کنند؛ با سوءاستفاده از طولانی بودن پروسه دادرسی و نا به سامانی وضعیت ارزی کشور و وجود تورم، به شاکیان پیشنهاد می‌کنند که با گرفتن درصدی از مبلغ از دست رفته، رضایت دهند. در این شرایط فقط جنبه عمومی جرم شامل سارقان شده و بین شش ماه تا یک سال حبس خواهند گرفت.

در صورتی هم که موفق کسب رضایت شاکیان نشوند؛ پس از گرفتن حبس از سوی دستگاه قضا، مبلغ سرقت شده را تا روزهای پایانی دوره حبس‌شان باز نخواهد گرداند. به این ترتیب ارزش پول برگردانده شده بسیار کمتر از مبلغ اولیه سرقت است!

بنا بر گفته کارشناسان آگاهی نیز اکثر غریب به اتفاق شاکیان به خاطر زمانبر شدن رسیدگی، خستگی، ترس از تلافی و ... به 50 درصد و یا اصل پول در موقع سرقت تن می‌دهند.

با همه این تفاسیر و آن چه گفته شد، به نظر نمی‌رسد شرایط پیش‌روی پس از دستگیری و به دام افتادن سارقان، عاملی بازدارنده قابل قبولی برای جلوگیری از تکرار جرم توسط آنان باشد.

به همین منظور اصلاح برخی قوانین، رسیدگی فوری و همچنین سنگین کردن مجازات‌ها با توجه به تفکیک مجرمین نیازمند و غیر نیازمند، نوع و کیفیت سرقت و عواملی از قبیل، لازم و ضروری است.

منبع: قم نا

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار